Bukefalos 28 år!

Flyga med "liten" hund

Tokyo

Trådstartare
Såvitt jag vet så får en liten hund (under 8kg?) flyga i kabinen och större hundar i något lastutrymme, men hur hårda är de med det där egentligen? Jag började tänka på det när jag flög senast och en kvinna hade en, i mina ögon, ganska stor sheltie med sig in i kabinen. Är de verkligen petiga med vikten när man flyger med liten hund, eller är det som vilket handbagage som helst? Vanligt handbagage vägs ju aldrig och det handlar ofta mer om storlek än vikt. (Flyger själv ofta med handbagage som är tyngre än det får vara:angel:) Tänker att det viktigaste är att bagaget är tillräckligt kompakt för att få plats under stolen/på hatthyllan.

Nå, vad säger buke om saken? Har ni erfarenhet av att flyga med hund i kabinen? :)
Och nej, innan någon frågar, jag har inte tänkt försöka smyga med mig någon inte-så-liten hund i kabinen. ;) Odågan jag har väger 2,5 så hon är nog inte i riskzonen :laugh:
 
Jag har två gånger flugit med valp i kabinen. Första gången flög jag från Heathrow med Finnair och de vägde valp + väska vid incheckningen. Andra gången flög jag med SAS från Amsterdam och då vägdes inte valp + väska. Det är alltså olika, men om man blir ombedd att väga och hund + väska väger för mycket så får man räkna med att man kan bli tvungen att låta hunden resa i lastutrymmet istället.
 
Jag flyger en del med min hund och hon väger runt 8 kg och tillsammans med väskan blir det nog lite över. Jag bär henne genom säkerhetskontrollen och sätter väskan på bandet, det är aldrig någon som vill väga bara hälsa på henne haha. Hunden och väskan ska ju få plats under stolen framför så en sheltie känns ju i största laget! Min hund tycker om sin väska och sover hela flygningen så det är skönt! :)
 
Jag har bara flugit inrikes med SAS och då har de vägt.
Ruben väger 6 kg så det är ingen fara på så vis.
Han har legat i väska uder start och landning och suttit i mitt knä under själva flygningen.
 
Jag har flugit mycket inrikes, både med katt och hund. Aldrig behövt väga, vilket är tur, för katten var nog liiite för tung... :)
 
Haha, just sheltie skiljer det ju otroligt mycket i storlek på. Känner en tik som väger lite över 10 kg och är stooor, känner en hane som är pytteliten och bara består av enorm päls men väger säger inte mer än 6 kg max :) Finns massor av båda sorterna, men många ser större ut än vad dom är pga all päls :D
 
Inte med hund, men
Med katt - över Atlanten . De vägde inte på plats på flygplatsen, det som spelade roll var att väskan inte var större än normalt handbagage dvs fick plats under sätet, och att storleken på den väskan enligt lag var tillräckligt rymlig för individen i fråga .

Var en hel del pyssel med veterinärintyg gällande vikt och hälsa, tillstånd, vaccinationer osv inför resan.
 
Haha, just sheltie skiljer det ju otroligt mycket i storlek på. Känner en tik som väger lite över 10 kg och är stooor, känner en hane som är pytteliten och bara består av enorm päls men väger säger inte mer än 6 kg max :) Finns massor av båda sorterna, men många ser större ut än vad dom är pga all päls :D

ja de är ju fluffbollar! Kan tänka mig att hunden är ganska liten under all päls ;)

Inte med hund, men
Med katt - över Atlanten . De vägde inte på plats på flygplatsen, det som spelade roll var att väskan inte var större än normalt handbagage dvs fick plats under sätet, och att storleken på den väskan enligt lag var tillräckligt rymlig för individen i fråga .

Var en hel del pyssel med veterinärintyg gällande vikt och hälsa, tillstånd, vaccinationer osv inför resan.

Oj! Ja det kan jag tänka mig, mycket stök. Hur gick det att flyga med katten så långt? Känner förstås bara min egna kisse, men skulle jag sätta henne på ett plan skulle jag nog få betala med livet efteråt :angel::o
 
Större hundar än "handbagage-storlek" får vistas i kabinen på flertalet flygbolag, men dessa måste ha ett "jobb" för att få flyga i kabinen. Allra vanligast är nog seeing eye dogs (vad kallas de för på svenska? Synhundar? :confused:). Förrförra Atlantflygningen satt jag bredvid en spanielmix vars ägare var blind. Han satt i hennes knä i åtta timmar. Han var definitivt större än kilogränsen.
 
Oj! Ja det kan jag tänka mig, mycket stök. Hur gick det att flyga med katten så långt? Känner förstås bara min egna kisse, men skulle jag sätta henne på ett plan skulle jag nog få betala med livet efteråt :angel::o

Det fick otroligt bra :) han fick ett långtidsverkande dämpande lugnande medel från veterinären för att slippa bli stressad under de väldigt många timmarna . Det funkade super, han var avslappnad och sov mest under resan. Gick bra att knäppa upp väskan lite under färden och sticka ner handen för att smeka/klia lite och då spann han litegrann i sömnen . :love: En väldigt snäll lugn katt allmänt men jag var orolig för att den otroligt långa resan skulle innebära mycket stress för honom men det gjorde den inte :)

Inte ens passageraren brevid mig märkte att jag öht hade en katt med mig . Jag hade en sådan där mjuk väska (sherpa - gjorda för djur) som ser ut som vilken väska som helst men är suverän för resor då man kan välja att tex fälla ner heltäckande på olika sidor av väskan, eller öppna upp så att de ser ut via textilnät .
 
Du skrev om sedering av katt. Tråden ligger på "hund" o rubriken är "flyga med liten hund"

Ja precis ? :( Hur I hela friden skulle sedering vara ett råd öht gällande hund ? Varken jag eller TS har öht nämnt eller ens reflekterat över sedering av hund ? Jag svarade TS som undrade ang min katt helt enkelt ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 498
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag hoppas kunna flyga inrikes med vår hund lite senare i år och då ha henne med i kabinen. Det är SAS som skulle vara aktuellt för oss...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
2 821
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 144
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp