Flygande pass

Djurjouren

Trådstartare
Jag har en alldelles tokig liten häst med balansproblem så hon kan absolut inte galopera utan hjälp av en uppförsbacke. Häromdan så var jag och sambo ute och racade i skogen och han satte av i galopp på rak väg och min lilla häst tänkte hänga på. Vis av erfarenhet lät jag henne inte göra det och hon blev precis så hysterisk som bara hon kan bli och vi kunde nog tolkas som ett rodeekipage med inslag av gräshoppa av icke vetande folk. För att få stopp på stoeländet så spände jag alla muskler jag äger ( och de är många efter 2års knipande) och tog ett jämt tag i bägge tyglarna och andades med så stark difragmaandning som jag förmådde och vopps säger det så kippar pållan efter luft och sätter iväg i världens kareta och jag inser att jag inte har nån som helst chans att då slut på detta innnan hon väljer att stanna själv så jag släpper efter lite på tåtarna och driver på. När jag sitter där så märker jag att detta är en ny gångart, det är "stilla" som tölt men så jäkla mkt snabbare än hon är kapabel att tölta och när jag ser att jag rider om min galoperande sambo i ett naffs så börjar jag ana att det här går ilfort.
Hennes huvud verkar tänka mer framåt (typ mot bettet) än i vanliga fall och efteråt så beskrev sambon det som att hästen gick med bägge benen på samma sida samtidigt.
Det var så himla fräckt och jag undrar naturligtvis om det var flygande pass?
Och om det kan vara det hur gör man för att få fram det? Jag har inte lyckats igen?
Och fråga tre, hur känner man så att det inte är flygande grisepass?
 
Det var så himla fräckt och jag undrar naturligtvis om det var flygande pass?

Säkert var det flygande pass.

Och om det kan vara det hur gör man för att få fram det? Jag har inte lyckats igen?

Nej, för egentligen krävs en del egen balans av hästen. Och om den inte har den, kommer nog bara passen vid valda tillfällen. En passläggning går enkelt ut på att försätta hästen ur tillfällig balans, och därefter fånga och räta ut hästen igen. Om grunden är lite instabil så blir det lite svårt. :D

Och fråga tre, hur känner man så att det inte är flygande grisepass?

Grisepass är en vaggande gång, :rofl: riktig pass går så fort att det känns lite som om man sitter uppepå sas. :banana:
 
Grisepass är en vaggande gång, :rofl: riktig pass går så fort att det känns lite som om man sitter uppepå sas. :banana:

JA!!!! Huvvet på spiken! Som att sitta på ett flygplan som håller på att starta!!! Jag skrek rätt ut första gången jag provade!!

Sen det där med att få till flygande pass... alltså jag vet att det inte är rätt sätt... Men min kompis häst kan jag komma på i full tölt, åsså sätter jag mig lite längre bak i sadeln och lutar mig lite mer bakåt. Sen sänker jag händerna lite extra och driver samtidigt som jag ger efter mer på tyglarna. Då blir det flygande pass!! Sen kan man lägga honom i galopp och (i samma sits som ovan) bara bromsa till lite, så blir det flygande pass igen!!

Jaja.. jag vet att det är fusk... och vi SKA lära oss på riktigt... men det är så himla kul att testa på det där reaplanet ibland!! :o :love: :crazy:
 
Klart flygande pass, har en gång "hamnat" i flygande pass o det känns så där som du beskriver!

Lena
 
jaaa :banana:

och det som va bra, var att jag bara "råkade" få flygande pass när jag skulle bromsa upp min pålle, var att jag fick den rätta känslan med en gång. När jag sedan ridit flygande pass VISSTE jag precis hur det skulle kännas.

Så allt av det " misstaget" blev så bra sedan, för den känslan finns alltid i mej! :)

Lena
 
FNissar :-) Elevhästarna stannar alltid direkt, denna är min egen psykopat häst som faktiskt slutat skena och inte gjort det sen i vintras men hon fick ett åtrefall :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp