Bukefalos 28 år!

Flytta barnförsäkring

FadeAway

Trådstartare
Hade en försäkringsmäklare som hävdade att deras är så mycket bättre än den vi har. Trygghansa hade tex inte reservation mot medfödda sjukdomar vilket vår (if) har. Men vågar man flytta? Jag är ju van vid hästförsäkringar och där flyttar man ju aldrig. Barnen är 2 och 4 och har inte varit sjuka utöver förkylningar etc.
 
Jag la för en tid sedan över min äldsta i TryggHansa av olika anledningar. Jag frågade 2-3 olika om hur det var med detta, om det skulle finnas risk för problem med ersättning osv. Inga problem alls om hon var frisk då vilket hon är. Däremot vet jag inte hur andra bolag gör, om de vill ha en slags karens eller så. Det hade jag frågat noga om.

Jag la även över mig själv till dem. 28 dagar senare tror jag det var sökte jag vård för symptom jag haft länge men viftat bort. Någon månad senare ungefär fick jag veta att jag har en tumör i hjärnan. Jag ringde TryggHansa och frågade dem om de tar detta iom att symptomen funnits långt innan och de gjorde klart att det är när man söker vård som är det viktiga hos dem och inte när symptomen började. Nu är inte detta klart, de skulle begära in uppgifter från läkaren när hela utredningen börjar landa i något, så var ärendet landar är lite oklart än så länge men de jag pratade med på telefon var tydliga med att det inte ska vara några konstigheter.
 
Min kompis jobbar på ett av de stora försäkringsbolagen och hennes enda råd till mig angående byte var: BYT INTE BOLAG!
 
För att det kan bli problem om barnet visar sig ha ett fel/sjukdom som funnits sedan innan bytet, dvs som med de flesta andra försäkringar.
OK, ja det frågade jag ju om väldigt noga med just TryggHansa och de tog ju som sagt min hjärntumör trots att symptomen varit betydligt längre än jag haft den så just det bolaget verkar det peppar peppar inte vara något större fel på vad gäller det.
 
Hade en försäkringsmäklare som hävdade att deras är så mycket bättre än den vi har. Trygghansa hade tex inte reservation mot medfödda sjukdomar vilket vår (if) har. Men vågar man flytta? Jag är ju van vid hästförsäkringar och där flyttar man ju aldrig. Barnen är 2 och 4 och har inte varit sjuka utöver förkylningar etc.
Verkar dumt att flytta från IF tycker jag.

Trygg-Hansa har visst reservationer i sina försäkringar så mäklaren har nog babblat i nattmössan.

När jag valde försäkring var IF dyrare men täckte mer saker. Jag skulle aldrig våga byta!

Vännerna hade gravidförsäkring hos Trygg-Hansa samt de två äldre barnen där. Lillebror föddes med ett allvarligt hjärtfel. Det täcktes inte av försäkringen och lillebror var inte heller välkommen in i barnförsäkringen. Hade de haft IF hade hjärtfelet täckts.

Som jag ser det är Trygg-Hansa duktiga på att marknadsföra sin barnförsäkring och det är en av de mest populära men jag har erfarenhet av att det inte är den bästa.

Mvh Miks
 
Jag hade inte bytt. Skulle något komma fram som fb kan hänvisa till något som inträffat innan försäkringen tecknades så gör de det och då betalar de inte ut ett öre. Det kan vara småsaker som eksem i småbarnsåldern, då ersätts aldrig astma t ex. Eller en långdragen hosta man söker vård för, då ersätts inte heller astma om det uppkommer vid ett senare tillfälle. Eller att barnet var påverkad på något sätt vid födseln, eller att förlossningen tog längre tid än vanligt/gick snabbare än vanligt så ersätts inte andra saker. En barnförsäkring som funnits sedan födseln är guld värd! Den ska man aldrig byta, möjligtvis uppgradera om man känner att man har råd och vill förbättra skyddet. Försäkringsmäklaren är enbart intresserad av att sälja och framhåller därför inte alla negativa effekter som kan bli följden av bytet. Alla försäkringsbolag har inskränkningar. Man får bara hålla tummarna för att barnet inte drabbas av det som fb inte ersätter.
 
Jag har samma funderingar. Valde Trygg-Hansa för sonen då det lät vettigt och har då många försäkringar samlade till ett ställe.
Nu verkar ett annat (stort) bolag jag har försäkring i genom jobbet ha en bättre, men erkännas ska att jag ännu inte kollat tillräckligt noga så det ska kanske vara osagt egentligen.

Vågar jag byta sonens fb om det andra visar sig vettigare? Han är frisk ännu och är under ett år.
Och, är det dumt att ha två olika bolag för två olika barn?? :nailbiting:
Man vill ju ändå ha samma eller så liknande skyddsnät som möjligt för båda barnen! Eller?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
923
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 356
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 871
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp