Flytta eller inte?

Agapi

Trådstartare
För några månader sedan funderade jag på att flytta tillbaka till Sverige, men blev kvar här och det är något som jag verkligen inte ångrar. Nu är jag dock tillbaka i samma tankebanor igen, men bara för att mina två närmsta vänner flyttar.

Min bästa kompis här i stan kommer flytta hem till Sverige inom några veckor eftersom hennes pojkvän gjorde slut med henne och därför känner hon att hon inte vill vara kvar här.
Hon kommer jobba på Gotland i sommar och jag har chans att få jobb där.
Vi pratade först om att jobba i Sverige under sommaren och flytta tillbaka hit till hösten, men nu verkar det som om hon kommer tillbringa hösten i Asien istället.

Min bästa killkompis avslutar sina studier i juni och kommer då flytta hem till Tyskland igen.

Jag sa upp mig från mitt jobb i slutet av november förra året pga utbrändhet och har sedan dess inte något nytt jobb (har helt enkelt inte varit redo). Går i psykoterapi en gång i veckan och äter antidepp.
Jag får pengar från Arbetsförmedlingen och har just påbörjat en tyskakurs som kommer avslutas i mitten av juli (man får avbryta kursen, men då får jag inte göra slutprovet i juli utan måste betala det själv vilket är ca 1300 sek.)

Jag delar lägenhet med två andra tjejer. Jag känner dom inte och har inte heller något behov av att lära känna dom. Däremot har ägenheten ett toppenläge - ligger i närheten av fyra olika tunnelbanelinjer samt att två olika spårvagnslinjer går direkt utanför dörren, och det tar bara sju minuter att promenera till city.

Det går inte att beskriva hur mycket jag älskar Österrike. Jag har bott här i 1,5 år nu och visst har man haft sina upp- och nergångar men kärleken till staden kommer alltid bestå. Det här är verkligen hemma för mig.
Bara tanken på att packa sina väskor och lämna allt ger mig panik. Samtidigt vet jag ju att det inte kommer bli lika roligt att vara här utan mina två kompisar. Jag har ju andra jag brukar umgås med, men inga som är lika nära.

Så, hur ska man göra? Jobba på Gotland och sen se vad som händer? Eller avsluta kursen i juli och sen åka hem? Stanna för att det är det jag vill?
 
Sv: Flytta eller inte?

Stanna för att det är det du vill.

Saker löser sig. På ett eller annat sätt och det kommer lösa sig för dig med ska du se. :)
 
Sv: Flytta eller inte?

Alltså, jag tycker i ärlighetens namn att jag läst exakt samma trådstart flera gånger.

Bästa vännerna ska flytta och du vet inte om du ska vara kvar. Som tex den gången du själv nämner. Och själv säger att du inte ångrar att du var kvar...
 
Sv: Flytta eller inte?

Ta två steg tillbaka och tänk till lite grann. Jag bodde på Irland i 8 år och jag var helt övertygad efter 1,5 år att jag aldrig skulle flytta därifrån. Då hade jag nästan lite prestige i att inte flytta tillbaka till Sverige igen och jag hade ingen som helst hemkänsla när det kom till Sverige heller. Jag skulle aldrig säga att jag skulle flytta "hem" till Sverige, eftersom Sverige inte kändes som hemma eller var mitt hem. Då var Irland mer mitt hemma.

Däremot är det ju så att ju längre tid jag bodde på Irland ju bättre socialt liv fick jag ju. Det är ju nästan en självklarhet att man lär känna fler människor ju längre tid man spenderar på ett ställe. Däremot tycker jag att din argument är så sjukt svaga när det kommer till vad du ska göra med ditt liv och inte. Lägenheten tex, det är ju inte ens ett argument till att stanna kvar. Det kommer nya bra lägenheter. Du fick ju denna bostaden utan större ansträngning, varför skulle du inte få en liknande ny ifall det blir aktuellt någon annan gång?

Jag håller med lizan i det hon skriver. Varje gång någon av dina kompisar ska flytta så funderar du också på att flytta. Har inte Österrike och tiden utomlands gjort dig i alla fall lite mer självständig? Varför är ditt liv upphängt på vad dina kompisar ska göra?
 
Sv: Flytta eller inte?

Ta två steg tillbaka och tänk till lite grann. Jag bodde på Irland i 8 år och jag var helt övertygad efter 1,5 år att jag aldrig skulle flytta därifrån. Då hade jag nästan lite prestige i att inte flytta tillbaka till Sverige igen och jag hade ingen som helst hemkänsla när det kom till Sverige heller. Jag skulle aldrig säga att jag skulle flytta "hem" till Sverige, eftersom Sverige inte kändes som hemma eller var mitt hem. Då var Irland mer mitt hemma.

Däremot är det ju så att ju längre tid jag bodde på Irland ju bättre socialt liv fick jag ju. Det är ju nästan en självklarhet att man lär känna fler människor ju längre tid man spenderar på ett ställe. Däremot tycker jag att din argument är så sjukt svaga när det kommer till vad du ska göra med ditt liv och inte. Lägenheten tex, det är ju inte ens ett argument till att stanna kvar. Det kommer nya bra lägenheter. Du fick ju denna bostaden utan större ansträngning, varför skulle du inte få en liknande ny ifall det blir aktuellt någon annan gång?

Jag håller med lizan i det hon skriver. Varje gång någon av dina kompisar ska flytta så funderar du också på att flytta. Har inte Österrike och tiden utomlands gjort dig i alla fall lite mer självständig? Varför är ditt liv upphängt på vad dina kompisar ska göra?

Åh, Ramona - vad klok du är.
(Vi måste fan ses någon gång, jag bor på andra sidan skogen nu för tiden ^^)
 
Sv: Flytta eller inte?

Nej, är fattig som aldrig förr + har sålt hästen och ska köpa cykel i stället, så det blir det inget med.
 
Sv: Flytta eller inte?

Jag säger som Lizan, du startar exakt samma tråd med korta, jämna mellanrum. Vad är det egentligen du vill få ut av dem?
 
Sv: Flytta eller inte?

Varför ska du gå emot din egen vilja? Du VILL ju vara kvar, så stanna kvar! Jag upplever precis samma sak som många andra här, nästan oavsett vad det handlar om, så grundar sig dina tankar i vad dina vänner ska göra. Gör det DU vill göra, inte det dina vänner vill göra...
 
Sv: Flytta eller inte?

Jag tycker att du ska ta det lugnt, avsluta tyskakursen och känn efter.
Vare sig du flyttar till Sverige eller stannar kvar måste du ha en plan efter juli. Jobb/studier bör ju till var du än bor.

Frågar du mig tycker jag att du ska vara kvar och fortsätta bygga upp ditt liv där!
Jag ångrar fortfarande att jag lämnade Island. Jag har det jättebra i Sverige och har nu bestämt att det är här jag kommer att vara, men jag kan få ont i hela magen när jag inser att Reykjavík inte längre är mitt hem. Ffa nu när jag bor i Mjölby :p Du har däremot chansen att stanna i drömlandet. Gör så, tycker jag och skit i att vännerna flyttar. Så är det när man bor utomlands men man lär känna nya människor och bygger upp ett socialt nätverk. Låt inte andra bestämma över var du vill bo.
 
Sv: Flytta eller inte?

Jag har lämnat Uppsala till slut! ;)
Men kommer vara i Uppsala nästan hela maj när jag ska ha praktik på Upptåget.
 
Sv: Flytta eller inte?

Har inte Österrike och tiden utomlands gjort dig i alla fall lite mer självständig? Varför är ditt liv upphängt på vad dina kompisar ska göra?

Nu kanske inte du håller med, men jag tycker jag är ganska självständig. När jag var 19 år åkte jag till Italien för att jobba som nanny - utan att känna en enda människa där och utan att kunna språket (dock blev det bara pannkaka av det hela då pappan i familjen var lite "för vänlig" och för att jag helt enkelt inte var redo att lämna familjen)

Året därpå åkte jag helt ensam till Spanien för att gå en utbildning.
Jag åkte också ensam till Österrike för att gå en språkkurs.
Jag föredrar oftast att åka ensam. Och om det inte är självständigt så vet jag inte vad det är.

Jag har underbara vänner här i stan, såna som inte ska flytta. Men just nu får jag bara ca 800 euro/månad och det är svårt att leva på. Det vore bra att jobba i Sverige under sommaren och tjäna ihop pengar (dessutom slipper jag den hemska värmen här). För att inte tala om hur bra min kropp skulle må av att få en paus från mitt ohälsosamma liv här.
 
Sv: Flytta eller inte?

Håller med de som anser att historien upprepar sig. Kanske det är dags att ifrågasätta varför samma fråga kommer upp vid liknande livstillfällen varje gång?
Kanske det är svårare för dig att vara självständig när andra fattar beslut som påverkar din vardag än när du själv valt att packa ihop och resa iväg..

För att inte tala om hur bra min kropp skulle må av att få en paus från mitt ohälsosamma liv här.

Detta tror jag är nyckeln till många av dina trådar. Inte just hälsa och kropp, men tanken. Vill du ge din kropp en paus från ett ohälsosammare liv ska det inte spela någon roll var du är för att kunna göra det. Det är bara enklare att dra iväg och ändra sina rutiner någon annan stans.

Jag tycker också du ska stanna kvar :)
 
Sv: Flytta eller inte?

Nu kan jag inte låta bli.... ;)

Landet står ju kvar! Ingen kommer att riva stället. Åker du hem för en sommar, ett år, eller längre så finns ju Österrike kvar på samma plats hela tiden.

Åk hem. Känn dig för. Åk tillbaka om det känns bra så.
 
Sv: Flytta eller inte?

Nu kanske inte du håller med, men jag tycker jag är ganska självständig.
Men, om du nu vore så självständig, varför litar du inte på din egna känsla? Varför litar du inte på vad du själv tycker är rätt för dig? Varför tvivlar du alltid på vad du ska göra så fort din trygghet i form av vännerna försvinner ifrån dig där du befinner dig?

Enligt mig är du inte självständig. Du vågar hitta på saker, men du ror ju inte iland dem. Du vill ju hela tiden fly därifrån.
 
Sv: Flytta eller inte?

Men, om du nu vore så självständig, varför litar du inte på din egna känsla? Varför litar du inte på vad du själv tycker är rätt för dig? Varför tvivlar du alltid på vad du ska göra så fort din trygghet i form av vännerna försvinner ifrån dig där du befinner dig?

Enligt mig är du inte självständig. Du vågar hitta på saker, men du ror ju inte iland dem. Du vill ju hela tiden fly därifrån.
Jag håller med dig.

Självständighet är att agera efter och vara trygg i sin egen känsla och lita på att man är kapabel att klara sig på egen hand.

Man kan flänga världen runt om man vill men om man hela tiden oroar sig för vad andra gör, vad andra tänker, tvivlar på sin egen kapacitet och knappt vet vad man själv vill eftersom den egna viljan är så starkt kopplad till vad andra gör och vad andra vill och tänker, då är man inte självständig.

Som jag ser det, TS, måste du börja jobba med dig själv. Jag har läst dina trådar i åratal och alla följer samma mönster: du vill bo nära hem för du är hemkär men du vill även bo långt borta för att det är din dröm o.s.v. men var du än bor så är det ändå inte bra för det är för långt borta hemifrån eller så är det för långt borta från någon annanstans och kompisarna är ju antingen här eller där och du bryr dig alldeles för mycket om vad andra gör, vad andra säger, vad andra tycker o.s.v. Det är visserligen inget fel i att flänga runt och bo i tolv olika länder på ett år om man nu vill det, men du tycks jaga någon sorts yttre bekräftelse på att du är på rätt plats (eller något åt det hållet) eller i alla fall något som du aldrig kommer att hitta eftersom svaret ligger i att du blir tryggare i dig själv. Och det kan du bli här i Sverige eller någon annanstans men aldrig så länge du inte inser det och jobbar med dig själv. Typ så.
 
Sv: Flytta eller inte?

Jag tycker inte det är konstigt att du har tankarna- de har nog alla som inte bor "hemma". Även jag som faktiskt bara bor 2 timmar hemifrån.

Men ingen på buke kan ju råda dig till vad du ska göra.

Tvärtemot vad flera andra råder tänker jag dock att det kanske kan vara skitkul att jobba på gotland en sommar. Österrike och hemstaden står ju kvar en sommar till. Förhoppningsvis resten av världen också.;) Om du nu vill jobba på gotland förstås.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: Nixehen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 673
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp