Bukefalos 28 år!

Flytta hemifrån med häst

m9s3

Trådstartare
Hej! Behöver alla tips/tricks/bra att tänka på som går att få! Jag går sista året på gymnasiet nu, och siktar på att komma in till veteriänrprogrammet hösten 2012 :D

Betygen börjar ramla in så har i nuläget lite marginal på min sida för att komma in på betygen, MEN förutsatt att jag kommer in så börjar jag att oroa mig lite... Att börja plugga till veterinär (i uppsala) innebär en flytt från Sundsvall där jag bor nu, och hästen ska självklart med ner.

Börjar bli lite nojig då jag aldrig flyttat (bor hemma nu), men mest för att flytta hästen, hitta nytt stall, ny tränare, hovslagare osv...

Står nu i stall där jag stått med hästen + ponnyn + ridit där sedan innan (varit där 6 år nu, tiden går fort :D) och stallägarna + de andra inhyrda har blivit som familj med tiden, vilket gör det jätte jobbigt att flytta i från dom....!

Men, om det nu blir flytt, vad ska jag tänka på? (främst gällande hästen) Hur hittar man en bra stallplats och får kontakt med bra människor runt om kring (tränare, hovslagare, vet osv) när jag inte har några kontakter alls där nere?

Till saken hör väll även att flytten sker runt augusti - mitt i tävlingssäsongen... Hoppar ändå på hyfsad nivå ( stadiga 120 denna säsong, siktar på 130 debut nästa), och vill gärna att övergången ska gå så smidigt som möjligt för att kunna fortsätta tävla och utvecklas :/

Jätte tacksam för alla tips ni kan komma på! :banana:
 
Sv: Flytta hemifrån med häst

Kontakta olika stall, sätt upp annonser på olika sidor där du skriver att du söker stallplats för en häst i/nära Uppsala osv, sen är det bara att se vad du får för svar. Men var ute i god tid! Att börja leta efter stall är inget man gör två veckor innan man ska flytta.

Ang hovslagare och tränare kan du ta det i samma veva. Dem som står i det stallet du ska stå i vet säkert vilka hovslagare som finns i området samt kanske även vilka tränare som finns i närheten, så prata med dem. Något du även kan skriva med i en annons är att du söker "stallplats med goda träningsmöjligheter". Då har du automatiskt sållat bort dem små små stallen ute i skogen där det är 2-3 mil till närmsta paddock/ridhus och om anläggningen har bra träningsmöjligheter finns det säkert folk där som tränar aktivt med sina hästar, således borde det även finnas tränare i närheten.
 
Sv: Flytta hemifrån med häst

Ett tips är att ringa upp lite stall och försöka ställa dig i kö för boxplats. Vissa stall i Uppsalaområdet har rätt så lång väntetid. Lite beroende på var det ligger varierar priserna också rätt ordentligt. Runt en hel del av de större anläggningarna verkar det finnas en hel del småstall så kan säkert vara en idé att kolla med ridklubbar, annonsera på blocket, skriva i gästböcker osv. Har tyvärr lite dålig koll på de stall/klubbar som ligger lite mer centralt men förutsätter att du har bil och körkort eftersom du vill kunna tävla och det underlättare ju en hel del. Ofta finns det ju hovslagare och tränare som redan används av andra i stallet och då kan det vara lättare både att tjuvkika lite på hur bra arbete de utför och sen ev kunna boka tider själv.
 
Sv: Flytta hemifrån med häst

Hade jag varit du hade jag åkr ner själv först, utan häst(men det hade du säkert tänkt), så jag kunde titta på det olika stallen.Om jag inte kände någon där nere redan som kunde kolla upp det åt mig. Så jag vet att det är ett bra stall som jag tror jag kommer trivas i.


Som dom andra sagt, sätt upp lappar och ta kontakt med olika stall, dom vet ju med största sannorlikhet vilka hovslagare och tränare det finns runt omkring.

Lycka till:laugh:
Som dom andra sagt, sätt upp läppar
 
Sv: Flytta hemifrån med häst

Passar på att svara alla samtidigt :) super snällt med alla svar! Ska nog börja lägga in annonser/ringa runt redan nu, så jag inte riskerar att tiden rinner iväg och jag blir ståendes utan någon stallplats :/

Om det är någon här inne som pluggar till vet/bor i närheten av Uppsala vore jag super tacksam om någon vänlig skulle vilja tippsa på stall hyfsat i närheten av ultuna (har bil som hänger med ner, de annonser som jag hittat hittils som verkat intressant har dock legat ca 3 mil på fel sida (norr) om stan, vilket jag tycker är i längsta laget (dock är ju jag van utkanten av sundsvall, där 3 mil är låångt (har nu ca 5 km till stallet), men får kanske tänka om när man flyttar ner till en större stad) :D

Idealet hade väll eg varit att kunna bo på samma/närliggande gård som stallet, för att på så sätt kunna strypa transport mellan hem-stall (spec med tanke om det är många stallpass och jobb, då min budget som student inte kommer att vara direkt obegränsad kommer jag nog få ta på mig spnt i den mån det är möjligt för att få ner stallhyran), tror ni att det är realistiskt eller något som jag nog får ta och släppa?

Åker ner på studiebesök kring 14 mars (osäker på exakt datum), så tänkte i samband med att jag ändå är nere åka runt och kolla så mycket jag hinner på det mesta), skulle vara jätte tacksam för något tränar namn som man ev kan kolla på också... :D ber nog om lite mycket nu, men vore jätte tacksam om jag får något napp :D Namn får man väll kanske inte skriva i tråden, men går kanske å skicka som PM? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag och min sambo har planer på att flytta till Umeå. Hur är det att ha häst där? Tips på bra stall (gärna med lösdrift alternativt...
Svar
1
· Visningar
585
Senast: Piglet82
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 355
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 168
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 041
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp