Bo i Umeå med häst

feel

Trådstartare
Jag och min sambo har planer på att flytta till Umeå.

Hur är det att ha häst där? Tips på bra stall (gärna med lösdrift alternativt mycket utevistelse i flock)? Rid- träningsmöjligheter? Tillgång till hovslagare och veterinär? :)
 
Svårt att säga, det beror mkt på vad du jämför med..
Jag är uppvuxen utanför Umeå och har bott största delen av mitt hästliv här, både som inhyrd och med egen gård. Generellt är det bättre med utbildade hovslagare och tillgång till veterinärer nu än tidigare, men vissa brister finns såklart.. det är långt till Uppsala om du behöver buköppna tex. Vi har några duktiga som jobbar med tänder och kiropraktik i närområdet.
Stall finns det gott om, ridhus finns inte så många, ett fåtal privata utöver ridklubbarna. Lösdrifter poppar upp fler och fler, men på hagfronten ser det ofta tråkigt ut, små, platta, leriga hagar, man blir glad när man ser andra upplägg! De finns, men inte så många som man hade velat. (Räknar in min egen gård här, hade absolut kunnat ha större och roligare hagar, svårt att få ekonomi i det för hästarna dock, så här är det kossorna som har "äventyrs-hagen").
Tränare finns! Men hur bra beror på disciplin , det anordnas kurser och clinics med inresande tränare relativt ofta.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 483
Senast: Linda_A
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 268
Senast: Rugge
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 768
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
913
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp