Flytta katt!

morgaine

Trådstartare
Hej allihop! Nu har man helt plötsligt blivit kattägare! :)
Jag skulle behöva lite goda råd hur man får en katt att trivas i sitt nya hem så han inte försöker gå tillbaka. Det är nämligen en sommarkatt som lämnades av en granne till min pojkvän, vars stuga ligger långt härifrån.
Katten är alltså nästan fullvuxen, och jag har hört så många historier om katter som försökt att gå tillbaka. Ska man ha katten kopplad den första tiden, och isåfall hur länge?
Vad kostar det att kastrera en katt i gbg-området?
snart kommer han!! :) :bump: :bump:
 
Kul att du blivit med katt! De förgyller verkligen ens tillvaro! :)

Om du ger honom mat, kelar och aktiverar honom så kommer det inte vara ngt problem att få honom att trivas hos dig, om det är en fd sommarkatt så kan han vara skygg till en början så ge honom tid att vänja sig vid dig och hans nya hem innan du börjar släppa ut honom.

Om han ska vara utekatt hos dig så är det en jättebra idé att gå med honom i sele. Detta för att han ska lära sig vilka lukter som finns i omgivning o hur hans hus "luktar". Vi gjorde så med våra kattungar för x antal år sedan. Vi gick ut o gick, gick upp på farstubron o in i huset, ut igen, runt trädgården etc. Efter några dagar började vi släppa dem men gick med dem runt och efter ytterligare några dagar så fick de gå ut själva - de hittade alltid hem efter det.

Kom ihåg att gärna id-märka eller så ska han ha halsband på sig HELA tiden när han är ute.

Vad en kastrering kostar i Gbg vet jag inte med i Sthlm betalade jag 450 - och det var helt klart värt varenda öre! Om han ska vara utekatt då måste du kastrera honom!

Lycka till med nytillskottet!

Linda, Loke & Lemon
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 595
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Crossline
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 156
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp