Flyttbar ligghall

Ela

Trådstartare
Efter alla smittor i vinter har vi från och med i höst beslutat att flytta våra avelsston till en hage en bit ifrån oss. På det viset slipper vi blanda tävlingshästar och avelshästar och minskar riskerna att stona med föl smittas.

Problemet är att marken inte är vår och det finns ingen ligghall i dagsläget. Så vad finns det för alternativ som är enkla att bygga upp och möjliga att flytta.

Ni som har erfarenhet av exempelvis tält, hur tycker ni det fungerat?
(förstod att det var godkänt om man såg till att det fanns sparkskyd)
Ni som har fungerande tält vilken modell har ni? Hur länge har det stått?

Vad ska vi tänka på om vi köper tält som ligghall?
 
Dom stora tälten funkar om det byggs på en sarg, hästen ska ju inte kunna sparka igenom duken.

Har aldrig sätt någon ha tält som ligghall till häst men till får och dom är mycket nöjda, har även tält på jobbet där det lossas lastbilar mm.
 
Efter alla smittor i vinter har vi från och med i höst beslutat att flytta våra avelsston till en hage en bit ifrån oss. På det viset slipper vi blanda tävlingshästar och avelshästar och minskar riskerna att stona med föl smittas.

Problemet är att marken inte är vår och det finns ingen ligghall i dagsläget. Så vad finns det för alternativ som är enkla att bygga upp och möjliga att flytta.

Ni som har erfarenhet av exempelvis tält, hur tycker ni det fungerat?
(förstod att det var godkänt om man såg till att det fanns sparkskyd)
Ni som har fungerande tält vilken modell har ni? Hur länge har det stått?

Vad ska vi tänka på om vi köper tält som ligghall?
Jag var till en travtränare för att köpa en vagn och de hade gröna båghallar med plyfasarg. De var nöjda och tyckte att det funkade bra.
 
Källfri har tälthallar för ligghall till häst och nöt.
Tror tältet är 6×6m med möjlighet att köpa förlängning på 6m.
 
Tack för era svar. Tälthall hade helt klart varit enklast men frågan är hur säkert dom står eller om dom lätt blåser sönder.
 
Källfri har tälthallar för ligghall till häst och nöt.
Tror tältet är 6×6m med möjlighet att köpa förlängning på 6m.
Är det någon som har erfarenhet av just dessa ligghallar? Hur är de förankrade i marken och funkar de även på mer blåsiga platser?

Och eftersom de är flyttbara behövs inget bygglov?
 
Är det själva grindanordningen som räknas som sparkskydd :confused:
?
Är det inte ganska stora mellanrum, för stora för hästar?

0125E5BE-F7BC-4A49-8535-9810E4C2E593.png

Eller bygger ni själva sparkakyddet separat?
Det på bilden måste väl vara någon form av grund enbart och så får man komplettera med annat skydd?
 
Är det någon som har erfarenhet av just dessa ligghallar? Hur är de förankrade i marken och funkar de även på mer blåsiga platser?

Och eftersom de är flyttbara behövs inget bygglov?
Beror på om det ligger inom detaljplan och vad fastigheten är betecknad som.
Nej det gör ingen skillnad om ligghallen är flyttbar eller inte.
 
Är det någon som har erfarenhet av just dessa ligghallar? Hur är de förankrade i marken och funkar de även på mer blåsiga platser?

Och eftersom de är flyttbara behövs inget bygglov?
Vi har en sådan. Superbra! Det är ju dock stor öppning i den så tänk på att sätta den öppna sidan så skyddat du kan. Vi bor på en kulle och det blåser alltid. Vår står pall även i storm. Den förankras med några stora jordankare. Bygglovet är olika från kommun till kommun.
 
Beror på om det ligger inom detaljplan och vad fastigheten är betecknad som.
Nej det gör ingen skillnad om ligghallen är flyttbar eller inte.
Utanför detaljplan. Jordbruksfastighet.
Ändå märkligt att det ska behövas bygglov för detta. Är det så försvinner ju hela poängen med att välja en sådan lösning.
 
Utanför detaljplan. Jordbruksfastighet.
Ändå märkligt att det ska behövas bygglov för detta. Är det så försvinner ju hela poängen med att välja en sådan lösning.
Beror nog på kommun, har aldrig behövt söka bygglov för ekonomibyggnader där jag bor.

Fördelen ser jag som självklar, den är flyttar vilket ger stor fördel vid arrende (ägaren av marken kanse inte vill ha fast byggnad eller den som är arrende tagare kanse inte vill lägga pengar på en fast byggnad utan vill ta med den när arrendet går ut/ inte förnyas) eller om det inte alltid är samma hage som används utan roterar vinterhage.

Samma sak med villavagn, den är flyttbar men får bara stå ett visst antal månader på samma ställe annars behövs bygglov.
 
Den ena står det att den inte är testad för snö och den andra hittar jag inget om hur den är testad mer än att det går att köpa något extra för att stormsäkra, även förekomst av kondens togs upp.

Nä jag personligen skulle leta vidare.
 
Beror nog på kommun, har aldrig behövt söka bygglov för ekonomibyggnader där jag bor.

Fördelen ser jag som självklar, den är flyttar vilket ger stor fördel vid arrende (ägaren av marken kanse inte vill ha fast byggnad eller den som är arrende tagare kanse inte vill lägga pengar på en fast byggnad utan vill ta med den när arrendet går ut/ inte förnyas) eller om det inte alltid är samma hage som används utan roterar vinterhage.

Samma sak med villavagn, den är flyttbar men får bara stå ett visst antal månader på samma ställe annars behövs bygglov.
Fast i mitt fall gäller det inte arrende och den ska stå permanent.
Ska kolla vad som gäller i min kommun, hittills behövt bygglov för varenda grej.
 
Fast i mitt fall gäller det inte arrende och den ska stå permanent.
Ska kolla vad som gäller i min kommun, hittills behövt bygglov för varenda grej.
Oj vad det kan skilja från kommun till kommun måste ju sätta käppar i hjulet för många bönder i kommunen, här där jag bor har det byggts hönshus, ligghall, vedbod, maskinhall ×2, utbyggnad av maskinhall ×2, byggnad för förvaring av hö och strö, ombyggnad från gammal ladugården för att passa häst och inte kor och växhus, inte behövt bygglov för något av det men krävdes bygglov för boningshus (både att bygga nytt, ut eller bygga om något av ekonomibyggnaderna) och om jag vill bygga ridhus.

Deklarerar på NE blankett, 0 taxerar.
 
Oj vad det kan skilja från kommun till kommun måste ju sätta käppar i hjulet för många bönder i kommunen,

Det är samma över hela landet, jordbruk, skogsbruk o lite annat är undantaget bygglovsplikt utanför detaljplan.
Så vi som har jordbruksfastighet kan bygga precis vad vi vill om det går under ekonomibyggnader till vårt jordbruksföretag.

Däremot kan man som djurägare inte ha djur hur som helst i byggnaderna utan förprövning. (Länsstyrelsen)

TS
Till vindskydd och uteligghall behövs ingen förprövning när djur kan gå ut och in.
 
Det är samma över hela landet, jordbruk, skogsbruk o lite annat är undantaget bygglovsplikt utanför detaljplan.
Så vi som har jordbruksfastighet kan bygga precis vad vi vill om det går under ekonomibyggnader till vårt jordbruksföretag.

Däremot kan man som djurägare inte ha djur hur som helst i byggnaderna utan förprövning. (Länsstyrelsen)

TS
Till vindskydd och uteligghall behövs ingen förprövning när djur kan gå ut och in.
Jag ansökte om bygglov när Ligghallen byggdes. Bara det kostar ju mycket. 7000kr till jurist eftersom jag själv inte kunde skicka in rätt uppgifter, de godkände inte min ansökan. Sen ytterligare ~14 000kr för själva förprövningen
 
Sen ytterligare ~14 000kr för själva förprövningen

Förprövningen är ju gratis underförstått att vi pratar om jordbruksfastighet och att man förprövar innan byggnation eller rättaresagt innan man tar in djur är väl mer korrekt. Går utmärkt att förpröva byggnader i efterhand, men de ska ju klara förprövningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 043
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: VLMF
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 223
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp