Flyttbar ligghall

Nyfiken på vilka skivor som är sparksäkra? Har själv 45mm virke och skulle S få in en fullträff håller det inte.

Generellt är plyfaskivor bäst i sammanhanget, tjockare då och gärna marinplyfa.
Även om hästen sparkar går de sällan helt igenom och i så fall blir det ett 'lokalt' hål, inte en hel bräda som lossnar.
De är alltså inte helt sparktåliga om man menar att de kommer vara oskadda vid en hård riktad spark, men med en låg skaderisk för hästen.
 
Generellt är plyfaskivor bäst i sammanhanget, tjockare då och gärna marinplyfa.
Även om hästen sparkar går de sällan helt igenom och i så fall blir det ett 'lokalt' hål, inte en hel bräda som lossnar.
De är alltså inte helt sparktåliga om man menar att de kommer vara oskadda vid en hård riktad spark, men med en låg skaderisk för hästen.
Som jag trodde då, inte sparksäkert.

Hur det blir på skivor och plankor vet jag, lossnar gör bara plankan om spikhuvudet sitter på motsatt sidan från sparken.
 
Ser folk som bönder när dom har inkomst på jordbruksfastigheten oavsett vilket djurslag eller bara grödor.
Men så är inte fallet, och det är viktigt att veta när man ska bygga eller bygga om. Det bästa är att kontakta Länsstyrelsen så fort man börjat fundera på saken, och då kan man dessutom få hjälp och bra förhandstips.
 
Men så är inte fallet, och det är viktigt att veta när man ska bygga eller bygga om. Det bästa är att kontakta Länsstyrelsen så fort man börjat fundera på saken, och då kan man dessutom få hjälp och bra förhandstips.
Stämmer att vad jag ser som en bodde har inget att göra med hur det får byggas, det som avgör är fastigheten och typ av byggnader.
 
Stämmer att vad jag ser som en bodde har inget att göra med hur det får byggas, det som avgör är fastigheten och typ av byggnader.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det här inlägget, men det har ju förklarats jättebra och pedagogiskt tidigare i tråden hur det funkar med lantbruksfastighet, hästar och bygglov.
 
Tyvärr har det hänt olyckor med dessa grindar i ligghallar där hästar sparkat igenom, benet har åkt ner en bit och hästen har inte kunnat dra tillbaka benet utan fastnat. Rekommenderar ingen att använda dessa utan sparksäkra skivor på insidan.
Tack för att du delger oss detta! Det är lite det jag misstänkt hela tiden också.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det här inlägget, men det har ju förklarats jättebra och pedagogiskt tidigare i tråden hur det funkar med lantbruksfastighet, hästar och bygglov.
Skulle gjort en fuling om det skulle vara ett problem där jag bor. Tex byggt för får och haft får under 2 år och sedan bytt inriktning till häst i ligghallen :o
 
Tyvärr har det hänt olyckor med dessa grindar i ligghallar där hästar sparkat igenom, benet har åkt ner en bit och hästen har inte kunnat dra tillbaka benet utan fastnat. Rekommenderar ingen att använda dessa utan sparksäkra skivor på insidan.
Fast de är godkända till hästar. Jag tror det är fler sparkskador som händer i boxar när hästarna sparkar sönder träet.
 
Fast de är godkända till hästar. Jag tror det är fler sparkskador som händer i boxar när hästarna sparkar sönder träet.
Tänker ändå att det kan vara lämpligt med ett bättre sparkskydd speciellt om man har mindre hovar. Kanske borra fast den bakom gallret innan duken? Borde även göra själva konstruktionen lite stadigare.
 
Fast de är godkända till hästar. Jag tror det är fler sparkskador som händer i boxar när hästarna sparkar sönder träet.
De är ju otroligt vanliga, såklart att det kan hända, men så vanligt kan det inte vara?
Framförallt är det vanligt i många varmare länder, i USA har ju otroligt många dem, hade skaderisken varit hög hade det inte varit så vanligt. (Inte bland dem jag känner i.a.f.)
 
Enligt vår nuvarande lagstiftning så är djuren (läs hästarna) sommaren avgör vilka dimensioner det behövs för att vara godkänt. Så som någon skrev "den är godkänd för hästar" beror helt på vad det är för hästar. Tänker man efter så krävs det väldigt olika mått och avstånd om det är en ardenner eller om det är en shettis som ska bo där. Precis som det blir olika krav på avstånd mellan spjälorna i gäller om står en vuxen häst eller ett föl där.
Jag vet av egen erfarenhet att långt ifrån alla inredningar och byggnader som säljs idag uppfyller kraven.
Jag köpte en inredning av känt märke vars galler på sin höjd skulle vara godkänt för shettisar. Då bara för att dom inte hade nåt upp till det.
Det är upp till hästägare och och inte tillverkare/säljare att se till så att det uppfyller kraven för de hästar man tänker ha där.
 
Fast de är godkända till hästar. Jag tror det är fler sparkskador som händer i boxar när hästarna sparkar sönder träet.
Godkända av vem? Branschen säljer inredning till häst som inte är godkända av länsstyrelsen som "godkända". Täckeshängare utanför boxdörrar som hästar kan nå och boxgaller som inte är sparktåliga är ett par andra exempel. Förprövare i mitt län godkänner inte dessa grindar i ligghallar/boxar till häst utan sparksäkra skivor. Även om man bygger utan förprövningsplikt skulle jag av säkerhetsskäl inte bygga utan skivorna, och enligt lagstiftningen ska inredning som hästar kan nå vara utformade så att inte hästar kan skadas, och vid behov vara försedda med skydd.
 
Godkända av vem? Branschen säljer inredning till häst som inte är godkända av länsstyrelsen som "godkända". Täckeshängare utanför boxdörrar som hästar kan nå och boxgaller som inte är sparktåliga är ett par andra exempel. Förprövare i mitt län godkänner inte dessa grindar i ligghallar/boxar till häst utan sparksäkra skivor. Även om man bygger utan förprövningsplikt skulle jag av säkerhetsskäl inte bygga utan skivorna, och enligt lagstiftningen ska inredning som hästar kan nå vara utformade så att inte hästar kan skadas, och vid behov vara försedda med skydd.
Vilka skivor är sparksäkra?

Läser och hör om dessa sparksäkra skivor men ingen tycks veta namn eller säljare.
Kan tänka mig att ek kan palla för en hästspark men aldrig hört att det tillverkas skivor i ek.
 
Vilka skivor är sparksäkra?

Läser och hör om dessa sparksäkra skivor men ingen tycks veta namn eller säljare.
Kan tänka mig att ek kan palla för en hästspark men aldrig hört att det tillverkas skivor i ek.
Marinplyfa eller liknande skivor i ordentlig tjocklek verkar duga. Fick åtminstone det som förslag när jag diskuterade förstärkning av befintliga väggar i lösdriften. Dock är det ett fd vagnslider och ingen tälthall. Jag har aldrig hört om någon som fått en tälthall godkänd som lösdriftshall för hästhållning i Sverige om det inte varit i form av tältridhus med träsarg som tillfälligt skulle användas som lösdriftshall.
 
Marinplyfa eller liknande skivor i ordentlig tjocklek verkar duga. Fick åtminstone det som förslag när jag diskuterade förstärkning av befintliga väggar i lösdriften. Dock är det ett fd vagnslider och ingen tälthall. Jag har aldrig hört om någon som fått en tälthall godkänd som lösdriftshall för hästhållning i Sverige om det inte varit i form av tältridhus med träsarg som tillfälligt skulle användas som lösdriftshall.
Duga undrade jag inte över. Plyfa håller inte för en spark oavsett tjocken, eller senare så beror det på vad som finns på andra sidan plyfan.
 
Har stått i stall med boxväggar av marinplyfa och där har det åtminstone hållit trots ordentliga sparkar så att det inte håller märktes inte då i alla fall.
Sålde min gamla transport till ett grannstall, väggarna var i slitskyddsplyfa och deras isis demolerade den:crazy:.

Slitskyddsplyfa rekommenderad i tyngre släp vilket inte marinplyfa gör.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: VLMF
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 223
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp