Flyttråden

Hur resonerar ni kring flytthjälp, brukar ni investera i det? Vi kan inte bestämma oss för om vi ska betala runt 3000 kr för att få professionell hjälp, eller om vi ska hyra en stor skåpbil för drygt 1000 kr och fixa det själva istället. Nuvarande lägenhet är en fullt möblerad trea på andra våningen utan hiss, och vi ska flytta till en marklägenhet typ 300 meter bort.

Är det värt att betala nästan tre gånger så mycket för att slippa kånka själva, och för att ha försäkring ifall något går sönder?
Hade jag haft pengarna så hade jag definitivt betalat för det! Men jag hatar, hatar (!!), att flytta :o Det går dessutom så mycket fortare med folk som är vana att bära/lasta än om en själv ska göra det ihop med några vänner - vilket ger mer tid att packa upp i nya lägenheten.

Jag har flyttat rätt många gånger samt hjälpt andra att flytta (främst min farmor) och utifrån det så känner jag nä, att kånka på säng/soffa utan hiss betalar jag gärna för att slippa om jag har pengarna :D
 
Hur resonerar ni kring flytthjälp, brukar ni investera i det? Vi kan inte bestämma oss för om vi ska betala runt 3000 kr för att få professionell hjälp, eller om vi ska hyra en stor skåpbil för drygt 1000 kr och fixa det själva istället. Nuvarande lägenhet är en fullt möblerad trea på andra våningen utan hiss, och vi ska flytta till en marklägenhet typ 300 meter bort.

Är det värt att betala nästan tre gånger så mycket för att slippa kånka själva, och för att ha försäkring ifall något går sönder?

Jag och maken hade förvisso inte flyttfirma sist - däremot köpte vi in flyttstäd. Vi resonerade som så att har vi köpt en bostad för så pass mycket pengar kunde vi lika gärna lägga ett par tusenlappar till.
 
@Mineur: Jag hade lätt lagt pengarna på en flyttfirma (iaf för de tunga sakerna som möbler). Att flytta ett helt bohag är inte lätt och tar längre tid än man tror.

Jag har varit med och flyttat hela hem flera gånger (dotter till en auktionist och det var ofta dödsbon). Pappa med kompanjon var vana vid att flytta hela hem men det tog ändå mycket tid. Flyttfirmor är garanterat ännu snabbare än vad de var.
 
Ja, efter att ha sovit på saken så har vi bestämt oss för att betala för flytthjälp ändå! Jag minns också att jag gormade över hur mycket jag HATAR att flytta senast vi gjorde det, och då löste vi allt själva (med hjälp från vänner) vilket tog en väldig massa tid, så det känns värt att betala för.

Vi får fira med vänner genom att ordna inflyttningsgrillfest sen istället :D
 
Hur resonerar ni kring flytthjälp, brukar ni investera i det? Vi kan inte bestämma oss för om vi ska betala runt 3000 kr för att få professionell hjälp, eller om vi ska hyra en stor skåpbil för drygt 1000 kr och fixa det själva istället. Nuvarande lägenhet är en fullt möblerad trea på andra våningen utan hiss, och vi ska flytta till en marklägenhet typ 300 meter bort.

Är det värt att betala nästan tre gånger så mycket för att slippa kånka själva, och för att ha försäkring ifall något går sönder?

Det är så värt det!
Vi packade själva men flyttfirman lastade in, körde och lastade ur. Det var så skönt att kunna koncentrera sig på att packa upp kartonger på flyttdagen istället för att släpa och kånka.
Vi hade dessutom aldrig kunnat få ut eller in sängen med sänggavel själva, det var skönt att ha proffs som fixade det.
 
Hur resonerar ni kring flytthjälp, brukar ni investera i det? Vi kan inte bestämma oss för om vi ska betala runt 3000 kr för att få professionell hjälp, eller om vi ska hyra en stor skåpbil för drygt 1000 kr och fixa det själva istället. Nuvarande lägenhet är en fullt möblerad trea på andra våningen utan hiss, och vi ska flytta till en marklägenhet typ 300 meter bort.

Är det värt att betala nästan tre gånger så mycket för att slippa kånka själva, och för att ha försäkring ifall något går sönder?

Aldrig haft flyttfirma men hade helt klart kunnat tänka mig betala för det, då jag flyttade till sambos hus så tog jag flyttstäd iallafall och är bland de bäst använda tusenlappar jag spenderat
 
Fyra dagar kvar tills vi får nycklarna och jag har börjat bli sådär äckelnervös för att vi ska öppna dörren och inse att vi begått ett stort misstag. Tänk om vi upptäcker något som vi inte alls tycker om? Vi har ju bara vistats i lägenheten i totalt 50 minuter, hur mycket hinner man egentligen lägga märke till på den tiden?

Aaaah ångest! Men det är såhär det "ska" kännas, har jag hört... :cautious:
 
För egen del tyckte jag absolut att det var värt att betala för flyttfirma. Flyttade från en 3a på markplan till ett hus 20 mil bort, så billigt blev det inte, men otroligt skönt! Det är em väldigt skillnad i effektivitet på folk som bär profesionellt och på oss vanliga dödliga.
(Trots flyttfirma så svor jag upprepade gånger den helgen om hur mycket jag hatar att flytta så vill inte tänka på hur jag hade känt utan flytthjälp...)
 
Fyra dagar kvar tills vi får nycklarna och jag har börjat bli sådär äckelnervös för att vi ska öppna dörren och inse att vi begått ett stort misstag. Tänk om vi upptäcker något som vi inte alls tycker om? Vi har ju bara vistats i lägenheten i totalt 50 minuter, hur mycket hinner man egentligen lägga märke till på den tiden?

Aaaah ångest! Men det är såhär det "ska" kännas, har jag hört... :cautious:

Fattar inte heller hur man ska kunna veta att man gör rätt när man tittar på bostad.

Håller på och budar på ett hus med lite mark 15 mil bort och funderar på om vi håller på och gör något dumt... Kommer att ha ca 30 min kortare väg till jobbet (nu ca 1,5 timme enkel resa) men det är helt okända trakter, måste fixa hage och stallbyggnad (finns garage och skogsmark), foderleverantör m.m. Dock finns det skog runtomkring (bor nu på slättmark), vilket jag längtat efter i hur många år som helst, men har ju ingen aning om ifall det finns bra ridvägar (har jättedåliga nu). Känner mig upprymd OCH skräckslagen! :):confused:O_o:nailbiting:
 
Jag ska förhoppningsvis flytta i år, hoppas snart för vill bara ha det avklarat. Älskar att packa och packa upp o fixa o dona! Ska flytta från litet, litet hus med noll förvaring hyrt av privatperson och hoppas få in en fot hos något av de större lägenhetsbolagen. Drömmer om förråd och ett kök :love: har i dagsläget två plattor ovanpå minikyl vid diskho och en sådan bordsugn och plats för en skärbräda i yta 😅 inga köksskåp heller. Så även en liten etta med kokvrå kommer vara lyx 😁
 
Fattar inte heller hur man ska kunna veta att man gör rätt när man tittar på bostad.

Håller på och budar på ett hus med lite mark 15 mil bort och funderar på om vi håller på och gör något dumt... Kommer att ha ca 30 min kortare väg till jobbet (nu ca 1,5 timme enkel resa) men det är helt okända trakter, måste fixa hage och stallbyggnad (finns garage och skogsmark), foderleverantör m.m. Dock finns det skog runtomkring (bor nu på slättmark), vilket jag längtat efter i hur många år som helst, men har ju ingen aning om ifall det finns bra ridvägar (har jättedåliga nu). Känner mig upprymd OCH skräckslagen! :):confused:O_o:nailbiting:
Det är så det ska kännas, tror jag. Eller det är i alla fall vad jag har fått höra i typ en månad nu... :p Hoppas att allt går bra, du får hålla oss uppdaterade här! :)
 
Det är så det ska kännas, tror jag. Eller det är i alla fall vad jag har fått höra i typ en månad nu... :p Hoppas att allt går bra, du får hålla oss uppdaterade här! :)
Vi lade några bud, men en annan budgivare var het på gröten och höjde minuterna efter tills vi inte ville vara med längre, så det var väl inte vår tur den här gången (heller)
 
Står i gamla huset och väntar på städfirman. Riktig stressig pissmorgon, nu vill jag bara bli av med det här. Imorgon kl 15 sker överlämningen. Ska passa på att klippa gräset också, sambon hämtar gräsklipparen och lite annat småpill ikväll som blivit kvar då vi levt i förnekelse sen flytt. :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp