Fobier hos barn?

Pallas

Trådstartare
Min sexåring har blivit skrämd på förskolan av någon som är rädd för insekter. Pappa är biolog, och har varit mycket med dem i skogen och lärt dem mycket om insekter och vad de heter och de har aldrig visat minsta tendens att vara förskräckta. Nu har det dock gått så långt att sexåringen vägrar gå ut och gråter och skriker hysteriskt bara han ser en fluga. Hur fasen tacklar vi detta nudå?
 
Sv: Fobier hos barn?

min är likadan och hon är snart åtta, försöker visa henne att det inte är farligt och det börjar ge sig nu när hon förstår vad jag menar, men det var en artikel i expressen idag.
gå in på deras hemsida och titta i mitten nånstans där handlar det om barns fobier
 
Sv: Fobier hos barn?

Jag var precis likadan som barn. Först var jag inte rädd alls eftersom jag umgicks med min orädda moster (kunde bära runt på skalbaggar och annat, tyckte bara de var fachinerande). Men min mamma har fobi för bla. spindlar, och efter ett tag tog jag efter henne, fast jag blev värre än värst. När vi skulle til stugan vägrade jag gå utanför bilen (och mina föräldrar lät mig sitta där). Jag blev helt hysterisk om jag så såg bara en spyfluga, jag minns att om det var en fluga på dörren hemma vågade jag inte gå in.

Men det blev bättre och fobin gick över (fast lite spindelskräck har jag än idag, om de är ricktigt stora och äckliga). Det gick bara över av sig själv. Jag har inga direkta råd till dig hur man löser en sån situation, men för mig blev det bättre efter ett tag av sig själv(och när jag blev hästintresserad fick jag ju gratis exponeringsträning på min fobi!!), det kanske bara är en slags fas... Mina föräldrar lät mig bara hållas. Hoppas det löser sig i alla fall! :) lycka till!
 
Sv: Fobier hos barn?

Inte heller jag har några råd att ge, men jag känner igen mig delvis.

Min dotter är 3 år och jag har verkligen kämpat med att hon inte ska vara rädd för insekter (jag tycker inte alla är supermysiga själv men har verkligen dolt mina känslor - förutom när dottern ville att jag skulle plocka upp en mördarsnigel - där gick min gräns, men då drog jag till med något att jag inte ville eller nåt :D).

Men även min dotter kom en dag från förskolan och var rädd för spindlar och t.o.m myror (svartmyror) som vi har inne. Otroligt frustrerande!! Däremot har den värsta myrskräcken gått över eftersom vi är frekvent besökta av svartmyror här hemma och hon har liksom vant sig lite i alla fall.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Fobier hos barn?

Förmodligen så har din som "drabbats" av en tjej i 5-årsåldern, känner till varianten.
I den åldern börjar tjejer skrika för spindlar och flugor, måste vara något de lär sig av större tjejer, mammor, fröknar ...för det är faktiskt väldigt få som är rädda utan de skriker bara för att man ska ;)
När jag jobbade som förskollärare brukade jag försöka kväsa beteendet på stört genom att göra jämförelsen med deras egen kroppsstorlek, en spindel som ryms på din tumnagel hur mycket hemskt tror du den kan göra dig?
Vad är farligast en fluga eller en kattunge? osv, osv så länge man orkar komma med jämförelser.
Sen brukar jag säga att när spindeln är lika stor som dig - då, men bara då får du skrika och då lovar jag att jag ska hjälpa dig:)

I ert fall kanske pappa kan erbjuda sig att ha en insektsförmiddag på dagis om han kan för jobb och så?
 
Sv: Fobier hos barn?

Tack för era svar! Det går liiiite bättre nu. Det kan ju vara en fas, men det kommer någonstans ifrån. Mimmipigg, din teori är den som ligger närmast tillhands!

Nåja, han har iaf varit utomhus och kollat på sniglar och sånt, så det är inte helt kört. Jag vill ju bara hjälpa när han, som aldrig gnäller eller klagar över något, låter som att han har dödsångest när han skriker. Usch, stackarn!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 196
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 518
Senast: nejlica
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 765
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 778
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp