Sv: Föda hemma?
Men hur gjorde ni det rent praktiskt med maten i kylen, med tanke på att röror, lasagne och kycklinggryta knappast håller sig mer än några dagar i kylen. Hur kunde du veta innan vilken dag förlossningen skulle komma igång, och ha all mat färdig lagomt tills dess?
Om man tycker det är superviktigt med räkmacka och bullar efter förlossningen, så finns det ju faktiskt konditorier också, inget alls som hindrar att maken åker iväg och handlar det ifall man vill. Då får man dessutom nybakta bullar, inte såna som legat i kylen några dagar. Åtminstone på sjukhuset där jag födde fanns det absolut inget förbud mot att ta in mat, så det hade varit fritt fram att leva på restaurangmat om man nu velat det.
Mitt intryck är att du har en rätt skev bild av förlossningsrädda. Den absolut vanligaste anledningen till att man är förlossningsrädd är att man har en traumatisk förlossning i bagaget. Det handlar alltså inte om några överspända förstagångsföderskor som vill ha "alla droger man kan få och helst snittas", utan helt enkelt människor med psykiska skador efter sin första förlossning. Vilket inte är ovanligt att man får, ifall en förlossning går snett. Trauman ska man ta på allvar, det är en extremt obehaglig sjukdom att ha. Tursamt nog behandlingsbar, men har man haft ett riktigt trauma aktar man sig vanligen väldigt noga för att få ett igen, för det är ingen lek att vara traumatiserad. Och det kan ju vara en anledning till att man vill ha snitt, man vill för död och pina inte behöva genomlida en förlossning till som den första.
Jag har provat fulla förlossningssmärtor med bara lustgas, och det gör jag inte om. Det handlar inte om hur lätta eller svåra de är att hantera, det handlar om att det är väldigt opraktiskt ur förlossningssynpunkt att patienten svimmar och ligger och krampar i hela kroppen mellan värkarna. På det sättet går det inte att föda barn, kroppen orkar helt enkelt inte, utan kommer i nåt läge att kollapsa. Innan barnet är ute. Jag vill inte hamna där igen, och tvingas till akutsnitt, utan då tar jag hellre "alla droger man kan få". Vilket för övrigt i praktiken är ryggbedövning, det finns inte så mycket annat att ge under en förlossning. Går det utan smärtstillande, fine, men jag föder ju hellre vaginalt med bedövning än envisas utan och tvingas till snitt.
Min mamma födde också sitt första utan ryggbedövning, för det hade man ju inte förr, och hon tyckte det var överjävligt. Och min farmor fick barn på trettiotalet, då fanns varken värkstimulerande eller ryggbedövning, och förlossningen drog ut på tiden så att barnet fick hjärnskador, och har varit mentalt handikappat hela livet, aldrig kunnat ha ett jobb eller ett normalt socialt liv. Jag kan inte påstå att jag tycker det är ett bra alternativ till modern förlossningsvård, förlossningsskadorna på barnen har gått ner mycket jämfört med förr, då det inte fanns samma alternativ till att bara vänta och se. Hellre värkstimulerande/snitt och en frisk bebis, än en naturlig förlossning och ett skadat barn.