Födda 2013 del 4

Vi var på Programridning idag, gick bra men ganska svårt med högergalopp idag... 62% med poäng mellan 3-7,5 :p

33079916_10155571277714290_8670692466929696768_o.jpg

32960039_10155571279044290_1956693035978850304_o.jpg

33163157_10155571279549290_6689245142127214592_o.jpg

32962643_10155571278769290_2244331419608285184_o.jpg

33020360_10155571279169290_1835932763367145472_o.jpg
Hon ser jättefin ut! Och så vuxen i jämförelse med min sparris.:D

Men vi har kommit igång bra nu tycker jag. Hon ligger klart minst ett år om inte mer efter. Men det är ju som det är. Väldigt positiv och väldigt framåt. Hon gillar verkligen sin galopp och tycker att det är bästa gångarten att ta sig fram i.
Under våren nu har jag bara fokuserat på att hon ska gå fram och inte begärt något mer direkt. Testade i förrgår att ta lite mer förhållningar och hon verkar ha extremt lätt för eftergift. Igår när vi red ut var det inte alls svårt att rida med lite eftergift i traven. Jätteduktig! Vi galopperade även ute för första gången sen i höstas. Hon tyckte det var toppenroligt men var ändå jättesnäll.
Hon är väldigt mjuk och ganska svag i bakknäna. Samlar sig superlätt fast hon egentligen inte orkar så jag måste vara jätteförsiktig. Har lagt in två pass i veckan där jag går ut i skogen o klättrar med henne utan att jag sitter på.
Ska förhoppningsvis hjälpa henne att stärka sig utan att hon blir överansträngd.
 

Bifogade filer

  • F1F89162-1EEC-4750-A22E-5516AEB1D34B.jpeg
    F1F89162-1EEC-4750-A22E-5516AEB1D34B.jpeg
    47,8 KB · Visningar: 37
@Pontevecchio Beklagar sorgen verkligen! Så himla tråkigt när såna saker händer men du får försöka trösta dig med vilket bra liv hon hade hos dig.
Ang Eskil så ja, han hade kvinnlig ryttare förra året i Skåne, här hemma är det jag som ridit och en tjejkompis som hoppat ibland.
 
Han gjorde det! :bump::banana::bump: Dvs Eskil kvalade in igår till Falsterbo! Jag är helt tagen o har knappt fattat hur lätt det gick...tyvärr blev det ingen film, jag var inte där. Satt hemma o tuggade på naglarna helt frenetiskt...:nailbiting: Planen nu är att tävla på så han verkligen känner sig varm i kläderna, han har ju inte gått så många starter i sitt liv, detta var 3:e tävlingen i år och gick ju bara ett fåtal förra året. Han är inte så bekväm med framhoppningen än, mötesskygg och får svårt att koncentrera sig när det är många där. Vi har bestämt att vi ska vänta o se hur han utvecklas, åker ju inte med en unghäst som inte känns klar men att sätta kvalen var ju målet för våren och det gick ju fort!:love:
 
Han gjorde det! :bump::banana::bump: Dvs Eskil kvalade in igår till Falsterbo! Jag är helt tagen o har knappt fattat hur lätt det gick...tyvärr blev det ingen film, jag var inte där. Satt hemma o tuggade på naglarna helt frenetiskt...:nailbiting: Planen nu är att tävla på så han verkligen känner sig varm i kläderna, han har ju inte gått så många starter i sitt liv, detta var 3:e tävlingen i år och gick ju bara ett fåtal förra året. Han är inte så bekväm med framhoppningen än, mötesskygg och får svårt att koncentrera sig när det är många där. Vi har bestämt att vi ska vänta o se hur han utvecklas, åker ju inte med en unghäst som inte känns klar men att sätta kvalen var ju målet för våren och det gick ju fort!:love:

Stort grattis!!!!:bump::bump::bump:
 
Han gjorde det! :bump::banana::bump: Dvs Eskil kvalade in igår till Falsterbo! Jag är helt tagen o har knappt fattat hur lätt det gick...tyvärr blev det ingen film, jag var inte där. Satt hemma o tuggade på naglarna helt frenetiskt...:nailbiting: Planen nu är att tävla på så han verkligen känner sig varm i kläderna, han har ju inte gått så många starter i sitt liv, detta var 3:e tävlingen i år och gick ju bara ett fåtal förra året. Han är inte så bekväm med framhoppningen än, mötesskygg och får svårt att koncentrera sig när det är många där. Vi har bestämt att vi ska vänta o se hur han utvecklas, åker ju inte med en unghäst som inte känns klar men att sätta kvalen var ju målet för våren och det gick ju fort!:love:
Grattis! Det var en duktig unghäst!
 
Hur lägger ni upp veckan för era femåringar?
Platina är en himla bussig och glad häst men ganska svag tycker jag.
Just nu rider jag på banan två gånger i veckan ca 20-30 minuter, en längre uteritt på ca 1 timme där vi rider i alla gångarter, sen promenerar jag i skogen med henne två gånger i veckan och klättrar med henne. Tanken är att byta ut iallafall en av promenaderna till uteritt så småning om.
Anledningen till att jag bara rider ut en gång i veckan är att hon blir ganska trött av att jag sitter på henne såpass länge.
Själv har jag tänkt att jag skulle kunna hoppa av och gå med henne sista biten men får lite olika bud. En del tycker att jag ska rida hela turen eftersom det inte är "farligt" att hon blir lite trött.

Hedwig var verkligen mycket starkare än denna men är ju också en helt annan typ.
Båda är iallafall goa, snälla och väldigt framåt hästar,:)
 
@Novali01 Grattis! Så kul! :D

@Hedwig Min fröken har varit lite sen så jag har tagit det lugnt med henne men nu under senvintern/våren körde vi tredagarsintervaller med promenad ute dag ett, lätt pass på ridbanan dag två, uteritt dag tre och sen vila en dag innan vi började om.

Häromdagen skrittade vi ut i skogen och jag passade på att ta ett kort då hon var så lugn och avslappnad för annars brukar mobilen få ligga kvar i fickan på våra ridturer då jag inte vill hålla på med mobilen när jag rider så detta är första "öronbilden". :love:
33189422_10155520703742283_4811157498088128512_n.jpg
 
Frans går ca 5 dgr veckan. Beridaren rider i genomsnitt 45 min 1-2ggr veckan typ. Jag varierar de andra dagarna med att rida lite själv på bana, longera, tömköra och promenera i skogen. Beror lite på om han tävlat osv. Men helst inte under ryttare mer än 2dgr i följd.
 
@Novali01 Grattis! Så kul! :D

@Hedwig Min fröken har varit lite sen så jag har tagit det lugnt med henne men nu under senvintern/våren körde vi tredagarsintervaller med promenad ute dag ett, lätt pass på ridbanan dag två, uteritt dag tre och sen vila en dag innan vi började om.

Häromdagen skrittade vi ut i skogen och jag passade på att ta ett kort då hon var så lugn och avslappnad för annars brukar mobilen få ligga kvar i fickan på våra ridturer då jag inte vill hålla på med mobilen när jag rider så detta är första "öronbilden". :love:
33189422_10155520703742283_4811157498088128512_n.jpg
Det låter ganska likt mitt upplägg.🙂
 
Längesedan jag var inne här! Allan fick ju en hovbensfraktur i april förra året. Den läkte fint trots hopp ur hagen och diverse bocksprång och skutt. Nu är han fullt igångsatt och startar sin första tävling nästa helg!
Igår släppte vi på bete också, överlycklig häst!
 
Svullnaden över Iskas gamla skada blev plötsligt hårdare, och jag förutsatte att hon var slut som ridhäst. Men idag när veterinären gått igenom henne var hon tiptop (utöver svullnaden då) och har istället fått grönt ljus att börja rida henne som en vanlig häst. Bara vara extra noggrann med uppvärmning och avskrittning etc. Att svullnaden kan komma att variera lite ibland skulle vara okej förutsatt att hon inte var halt, varm eller öm.
Puh. Berg- och dalbana...
 
Vi har ett bakslag.. igen
Jag vet inte, hon letar spöken överallt och stannar och rör sig i sidled.
Det är en massa stop bara i skritt och jag känner att jag har svårt att parera när hon gör sådär. (mina fotleder är kassa, ena har jag brutit)
Så vi red samma sväng 4 gånger i rad, jag är bara lugn men allt ska hon rycka till för :banghead:
Så nu fick hon vila i 1½ vecka helt och igår när jag red har vi samma problem igen.
Trava gjorde vi lite men eftersom hela hon är på bogarna, svajig och så kastar hon sig/tvärstannar så känner jag att jag inte kan trava.
Försöker ha henne mellan skänkel o hand och de går väl 2 sek sen släpper det och sen kan jag rama in henne igen i typ 3 sek.

Börjar tvivla på om jag klarar av detta och vad jag vill :confused:
Jag hade nog hoppats vi hade kommit längre vid dethär laget..

Kanske borde hålla mig till tömkörning ett tag? Det är vi båda bra på.
Men sen när jag sitter upp har jag svårt att hitta dit. Det är ju inte hästens fel såklart utan jag som är kass :(
 
Du kan inte kasta upp nån annan @Nepenthe? Det bästa beridaren gjort för mig är att hon lärt Frans framåt i alla lägen. Förra veckan skrittade jag av ute och trots att vi gick igenom en gård med massa skit så känner jag inte att han tänker vända utan alltid framåt. Det är väldigt mycket lättare att parera.

Jag har ridit lite mer, känns bättre och bättre allt eftersom jag kommer in i det.

Idag träffade han tandläkaren, lite trång mun så nån vass kant men inga sår eller dyl. Skönt!
Nästa helg är det 1,10 *2, sen blir det sommarvila en månad.
 
Ester har börjat förstå det här med hoppning. Hon känns så himla glad och positiv till allt jag ber henne om:love:.
Tittar inte på något men verkar ändå vara försiktig. Har så smått börjat kika på lite pay and jumps och tävlingar. Målet är att hon ska vara färdig för att gå Champion of the youngsters i slutet på augusti:)

Här är några små klipp från hennes 4e uppsuttna hoppning någonsin:love::love::love:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 342
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp