Födda 2013 del 4

Alltså, mitt lilla troll är ju ändå världens bästa. :love::love:

Har börjat introducera hinder lite smått. Jag har dock aldrig hoppat in en häst innan så jag googlade mig fram till ett par övningar som enligt utsaga skulle vara passande första gångerna. Jag upplevde dock att de var på en lite för hög nivå ändå när jag testade, även om hon gjorde det väldigt bra var det inte en så lätt känsla som jag var ute efter. Hon var svår att ha rak mot hindret, förstod inte riktigt uppgiften och sprången kändes tunga och matta. Det var jobbigt för henne liksom.
Så igår struntade jag i google, lade upp ett kryss med infångare på diagonalen och provade så istället. Höll på att flyga av på första språnget, helt plötsligt sög hon bara tag i hindret, hoppade av lite för tidigt och hoppade väldigt stort och runt. Inte alls som gången innan och jag var helt oförberedd. :rofl:
Sen var det som att hon aldrig gjort annat, jag kunde lägga fokus på rakställd innan hindret och att bjuda framåt efter. Hon var verkligen superfin på alla sätt och vis och var så glad och samarbetsvillig. :love: :love:

20181004_175734.jpg
 
Frasse är skadad så tar en tidig vintervila. Jag som äntligen red igen!
Nej vad trist! Hoppas på snabb läkning.

Har inte varit här på ett tag men allt är bra med Eskil förutom att jag äger honom än då...😁. Hade ju hoppats han skulle vara såld men har nu ställt in mig på att ha honom kvar över vintern. Han gick Elmia men inte till final, jag är så stolt över att han klarade av den speciella miljön där och har nu bara 1 tävling kvar. Sen får han komma hem för vila o lite uteritter i skogen några månader.
Så får vi hoppas att han mognar lite till över vintern o sen är fit for fight för nästa säsong!
 
Nej vad trist! Hoppas på snabb läkning.

Har inte varit här på ett tag men allt är bra med Eskil förutom att jag äger honom än då...😁. Hade ju hoppats han skulle vara såld men har nu ställt in mig på att ha honom kvar över vintern. Han gick Elmia men inte till final, jag är så stolt över att han klarade av den speciella miljön där och har nu bara 1 tävling kvar. Sen får han komma hem för vila o lite uteritter i skogen några månader.
Så får vi hoppas att han mognar lite till över vintern o sen är fit for fight för nästa säsong!

Vilken fin säsong han haft! Galet att de ska gå 1.30 nästa år!
 
Hur gör ni med vila? Alltså lite mer sammanhängande. Funderar på att ge några veckor i vinter med mest promenader för hand.
 
Hur gör ni med vila? Alltså lite mer sammanhängande. Funderar på att ge några veckor i vinter med mest promenader för hand.

Frans brukar ha det. Förra året släppte jag på lösdrift hela november, sen tog han det lugnt mest hela december och halva januari typ.

Sen 5v i somras på bete. Nu får han vila pga skadan, räknar med att komma igång mer under december kanske. Så då får han nog gå i vinter, lite beroende på väder och underlag. Vill inte nöta ridhus efter skadan men inte lätt om det är fruset och mörkt i 3 månader heller.

Sommarlov kommer han nog alltid få pga min semester. Hans mamma hade alltid bete iaf i juli och det var skönt för oss båda.
 
Hur gör ni med vila? Alltså lite mer sammanhängande. Funderar på att ge några veckor i vinter med mest promenader för hand.
O har gått så lite i sina dar så jag planerar in vilan efter väder. När det blir för mycket vinter så får han vila. Mest för min skull då jag inte tycker det är kul längre att hålla på och kämpa vintertid med flera hästar.:D Förra vintern ställde jag av till jul, men då blev det ju så lång vinter att han inte var i gång förrän början på april. I sommar fick han vila 3 v pga att hagkompisen hoppade ut när jag hämtade honom i sommarhagen. Min plan var annars att rida hela tiden.

I år är planen att hålla i gång så länge som vädret tillåter nu i nov och sedan vila dec -jan och försöka stalla upp honom vid ridhus fram till våren. Med andra ord, vilan blir mer för min skull än hans. Han är stor och känslig så det har inte gjort honom någon skada att vila. Jag har stora hagar med skog och mycket utevistelse och använder ena sommarhagen till honom vintertid, och det är en liten bit att gå till så han rör sig ordentligt ändå. Får se hur det blir. Jag brukar revidera mina planer ganska ofta. :)
 
O har gått så lite i sina dar så jag planerar in vilan efter väder. När det blir för mycket vinter så får han vila. Mest för min skull då jag inte tycker det är kul längre att hålla på och kämpa vintertid med flera hästar.:D Förra vintern ställde jag av till jul, men då blev det ju så lång vinter att han inte var i gång förrän början på april. I sommar fick han vila 3 v pga att hagkompisen hoppade ut när jag hämtade honom i sommarhagen. Min plan var annars att rida hela tiden.

I år är planen att hålla i gång så länge som vädret tillåter nu i nov och sedan vila dec -jan och försöka stalla upp honom vid ridhus fram till våren. Med andra ord, vilan blir mer för min skull än hans. Han är stor och känslig så det har inte gjort honom någon skada att vila. Jag har stora hagar med skog och mycket utevistelse och använder ena sommarhagen till honom vintertid, och det är en liten bit att gå till så han rör sig ordentligt ändå. Får se hur det blir. Jag brukar revidera mina planer ganska ofta. :)
Platina ”vilade” i princip hela vintern pga olika omständigheter. Gick bara evighetslånga promenader från januari ungefär. Nu är hon riden mellan tre-fem dagar i vecka sen i april. Hon gick på stort sommarbete men jag red henne hela sommaren. Tänker att det kan bli knöligt någon period i vinter o lägger hellre någon form av vila då. Men vila kan ju även bestå av promenader ute och skritturer kanske tänker jag. Deras vinterhage är inte tillräckligt stor tycker jag för att bara låta henne vara. Hade jag som du haft en riktigt stor hage med skog etc så hade jag nog också låtit henne vara helt någon månad i vinter. Tror att det är bra för dem att få smälta allt de lärt sig o slippa krav men samtidigt tror jag inte att det är bra att de bara står o hänger som de gör i vinterhagen. Kanske får köra enbart promenader en period. Nyttigt för mig också..😁 även om det skulle vara skönt att inte behöva göra något alls med henne några veckor.
 
Florence kommer nog vara igång hela vintern om hon inte fixar sig någon egen vila... Sen blir det nog lite vila i slutet på Mars/början på April när lillasyster ska börja jobbas med igen. Och sedan börjar jag sätta igång henne när det börjar ljusna och bli bättre väder, så är vi nog i tävlingsform lagom till att lillasyster har visats på treårstestet i slutet på Maj ;).

Hon vilade först helt en månad i början på sommaren, sedan var vi igång i dryg en månad innan hon drog på sig en liten svullnad och fick vila en månad till. Oktober har hon gått 2-3 gånger i veckan och nu senaste veckan har jag börjat rida henne lite mer ordentligt igen. På söndag ska vi tävlingsdebutera :angel:.
 
Har min "lilla"Lucky.Har nu ridit kontinuerligt ett år (fick mitt andra barn Juli 2017). Han har varit sned och haft problem med korsgalopp, men det blir bättre och bättre.Jobbar främst med att öka hans motivation och styrka i dressyrarbetet på ridbanan.Men för det mesta tränar vi i skog o mark.Hunnit med en del Pay and jump och det gilla han!😃Ska försöka hålla igång under vintern för då vilar sambons hästar 😉
 
Nils har jobbat på bra sedan i våras, gick på bete maj- aug red hela tiden utom 3 veckor i juli. Jag åker till Thailand 12/11-27/11 då får han vila, går i stor hage med kompis och och skrittmaskin 30 min. Har inte tävlat ännu men varit iväg och tränat flera gånger och tränat på lastningen som har varit lite trasslig. Nu senaste träningen i tisdags så gick han rakt in både dit o hem :love:
 
@Hedwig Ja, det är lyx med stora hagar som har skog. Han har tyvärr ingen bra kompis just nu., Sommarhalvåret bor hans jämnåriga bästis här, de har gått ihop sedan de var åringar, och vintertid funkade det bra med min busiga shettis och min gamla islänning. Nu när O är nästan 180 cm och min shettis bara är 84 cm blir det lite för tufft för den lille även om han är den som bestämmer så nu får han gå med islänningsdamen. Blir ingen lek, men hon håller honom i herrans tukt och förmaning och det tjänar jag på i hanteringen. :)
 
@Hedwig Ja, det är lyx med stora hagar som har skog. Han har tyvärr ingen bra kompis just nu., Sommarhalvåret bor hans jämnåriga bästis här, de har gått ihop sedan de var åringar, och vintertid funkade det bra med min busiga shettis och min gamla islänning. Nu när O är nästan 180 cm och min shettis bara är 84 cm blir det lite för tufft för den lille även om han är den som bestämmer så nu får han gå med islänningsdamen. Blir ingen lek, men hon håller honom i herrans tukt och förmaning och det tjänar jag på i hanteringen. :)
😂 Bra med stränga tanter. Hedwig styr Platina med järnhand. Hon behöver d..lilla Blondie..😄
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 678
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 322
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 334
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp