Födda 2013 del 4

Vi har varit på pass nr 1 av månadsträningen nu idag. Fokuserat på att hon ska kunna böja hals inåt på rakt spår och inte hamna i öppna samt mindre understöd av skänkel i traven ( en ovana jag tydligen lagt mig till under hennes vila ...), hon ska driva framåt själv tills jag säger annorlunda. Hon går numera att lätt skicka in och ut ur släpet själv och imponerade idag då hon stod cirka en timme på släpet sedan vi kommit fram och efter urlastning nästan somnade hon i uppbindningskedjor i okänt stall. Livet blir enklare då jag kan sköta allt själv och inte behöver hjälp vid transportering etc. Imorgon ska vi för första gången galoppera för månadstränaren, blir intressant att höra vad han tycker och vad vi ska träna mer på!
Har till hösten anmält oss till veckohoppning ( herregud, måste vara 20 år sedan senast, kommer jag att våga?!) samt varannan veckas dressyrhjälp i grupp av ny tränare.
 
Här är vi på g igen. Beridaren är tillbaka i sadeln och imorgon blir det P&J. Frans går ca 5dgr/veckan och from idag sover han inne. Jag kan inte lösa 2 fodringar om dagen annars när jag jobbar. Och han behöver än mer hull.

Vi har ridit ute, i sällskap med stallkompisar, och i ridhuset. Frans är snarare lite trött och nonchalant än pigg och yster. Skönt för mig iaf ;)
 
Här är vi på g igen. Beridaren är tillbaka i sadeln och imorgon blir det P&J. Frans går ca 5dgr/veckan och from idag sover han inne. Jag kan inte lösa 2 fodringar om dagen annars när jag jobbar. Och han behöver än mer hull.

Vi har ridit ute, i sällskap med stallkompisar, och i ridhuset. Frans är snarare lite trött och nonchalant än pigg och yster. Skönt för mig iaf ;)
Men vad kul! Och tänk vad långt du har kommit, inte länge sen som du funderade över om du nånsin skulle kunna rida honom själv.
 
Men vad kul! Och tänk vad långt du har kommit, inte länge sen som du funderade över om du nånsin skulle kunna rida honom själv.

Ja :) jag vet att jag med envishet kämpar mig igenom men kände mig osäker på om jag ville? Nu vill jag iaf.

Idag körde de en P&J 90cm. Fina felfria språng. Han sköter sig toppen med allt runtomkring så är riktigt synd att vi missar champion of the youngsters.

Hur går det med Eskil? Såld?
 
Något har hänt med min snälla fina unghäst, kan det vara höstluften? Toppenfin igår men idag?! Stressad i stallgången ( hon som brukar sova i kedjorna), valde att longera och med tanke på pipen och bockningarna är jag rätt nöjd med valet. Håller tummarna att det är en snabbt övergående fas!
 
Tack o lov för mitt nya släp som gör att jag kan åka med Platina igen. Nu har vi varit iväg tre gånger och tränat. 😃 Hon tycker att det är himla kul som det verkar även om hon helst tycker att vi bara ska galoppera runt fyrkanten. Det är ju så himla skojigt tydligen. I tisdags började vi introducera skänkelvikning och hon verkar fatta det väldigt enkelt. Provade både i skritt och trav.
Red ut dagen efter och sen vilade hon igår. Provade lite skänkelvikning idag utmed långsidorna och hon verkar helt klart med på noterna. (Även om hon helst tyckte vi skulle galoppera runt fyrkanten istället..)
Hon är så otroligt framåt (utom i skritten..då hasar man typ i slowmotion) så tänker att lite sidvärts kan vara användbart när man vill få hejd på duracellen.
 
Jag har lite film från Perträningen. Han kollade ett tag o sen sa han att "nu får det bara vara slut med unghästridningen.."😳😂 "ska det bli som med den andre??" " Att den blir 25 innan den går GP"
Den kommentaren kommer från när jag red för honom första gången. Hedwig var sju år o kunde inte byta ännu. Han frågade då vad jag hade för mål med henne o jag sa väl nått att jag har som mål att hon ska gå hela vägen. " När då..när hon är 25 eller?" 😂😂
Men vi har reviderat det till 30 nu när det gäller Heddan..😇
Ska se om det går att ladda upp någon snutt. Det är inget imponerande utan jag travar mest runt..
 
Eskil är kvar! Han tyckte 115 var lite lågt o sopade ner 2 bommar första dagen...går sen i o nollar lätt i kval 2 120 cm på en rätt svår bana! Man undrar hur dom tänker...:cool:. Och än så länge är han kvar, vi får se vad som händer. Film kommer så småningom. Träffade lilla söta skäcken Esther iaf där!

@Pontevecchio Frans ser jättefin ut! Väldigt ridbar och med superenergi! Älskar hans galopp!:love:
 
Dyker in här nu när jag inte längre har min vackra - 12a kvar utan har uppgraderat mig till en fräsig fux född - 13. Känns så lustigt att ha en 5åring som är långt mer kommen än den 6åring jag haft...

Mulberry Hill e. Carlton Hill ue. Master, kallad Mulle. Nu har han varit i min ägo 1 vecka bara så vi har massor kvar att checka av och lära oss om varandra men han förvånar mig varje dag med sitt goda psyke, arbetsvilja och trygghet. Idag väntar premiärturen ut i naturen själva!

Jag var på G att besiktiga en annan häst när jag upplevde att säljaren krånglade och valde därför att dra mig ur den affären. Hade så redan provat Mulle 2 ggr och varit mycket förtjust men tyckte att det handlade om mycket pengar för en häst som tyvärr blivit lite för hårt tagen och tappat självförtroende och bjudning. Men efter lite funderande så kom jag fram till att så länge hästen har lätt att samla kan vi alltid skapa motor ute i naturen och la ett bud vilket gjorde att hästen plötsligt fick en överkomlig prislapp vilket gjorde att det plötsligt stod en fux i min lastbil påväg hem :love:


 
Dyker in här nu när jag inte längre har min vackra - 12a kvar utan har uppgraderat mig till en fräsig fux född - 13. Känns så lustigt att ha en 5åring som är långt mer kommen än den 6åring jag haft...

Mulberry Hill e. Carlton Hill ue. Master, kallad Mulle. Nu har han varit i min ägo 1 vecka bara så vi har massor kvar att checka av och lära oss om varandra men han förvånar mig varje dag med sitt goda psyke, arbetsvilja och trygghet. Idag väntar premiärturen ut i naturen själva!

Jag var på G att besiktiga en annan häst när jag upplevde att säljaren krånglade och valde därför att dra mig ur den affären. Hade så redan provat Mulle 2 ggr och varit mycket förtjust men tyckte att det handlade om mycket pengar för en häst som tyvärr blivit lite för hårt tagen och tappat självförtroende och bjudning. Men efter lite funderande så kom jag fram till att så länge hästen har lätt att samla kan vi alltid skapa motor ute i naturen och la ett bud vilket gjorde att hästen plötsligt fick en överkomlig prislapp vilket gjorde att det plötsligt stod en fux i min lastbil påväg hem :love:


Välkommen! Han är så fin!😍
 
Välkommen! Han är så fin!😍
Åh nu är jag ännu lyckligare över min lilla häst! Han skötte sig exemplariskt på uteritten, trots både möte och omkörd på 70vägen, passera traktor med harv ute på fältet bara några ynka meter ifrån, stöta på ett gäng crossar och förbi trånga utrymmen vid en ödegård :love: Tror det banne migär snällaste bäbisen jag ridit ut på! Han har inte gått mycket ute och knappt något alls själv!

Imorgon ska han vila... :cautious: men på söndag planerar vi att åka till havet! :bump:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp