Foder analys + mini shettis fråga

B

Bim

Hej!

Jag köper hö/hösilage av en bonde som leverar till mig. Nu har jag börjat fundera på om jag skall skicka på analys. Han säger ts är minst 84% varje gång jag frågar men det räcker väl inte att veta det om man vill fodra ordentligt.
Vart vänder jag mig om jag vill göra detta jag bor i Alingsås?
Sedan en annan fråga jag har fått en minishettis en hingst 5 år och undrar lite hur jag skall fodra honom tills analysen är gjord?
Har ni förslag?
Mitt hö är mycket proteinrikt och kanske för bra för den lilla. Just nu gör vi iinget med honom fick honom precis han är i fint hull inte tjock alls pigg och alert.
Snälla om ni har tips för mig och min nya vän svara gärna
Tack Hanna
 
Det spelar ingen roll vart du bor, du kan skicka till AnalyCen oavsett. Gå in på www.analycen.se och beställ emballage under "lantbruk". Med följesedeln de också skickar står det exakt hur du ska göra när du tar ut proverna. Gör analys på både protein/energi, ts och mineralerna.

Använder du hö el. hösilage? Hö brukar oftast ha en ts på 84%, men högre kan förekomma- dock inte vanligt. Hösilage bör ligga på mellan 50-70% ts.

Hur vet du att ditt hö är proteinrikt då? Du har ju inte analyserat än.. Finns det fortf. gräs i shettisens hage? Hingstar kräver lite mer mat än valackar, men fodra med det du har hemma så länge.. Svårt att ge några råd..
 
Jo igår tog jag reda på ungefärlig vikt han väger max 105 kg alltså mkt mindre än vad jag trodde. Jag såg att jag hade missat lite info. Jag har hö som kommer i emballage balar.
När jag frågade bonden så sa han ts halten ligger på minst 84%. Så sa han men man vet ju aldrig. Nu kanske det blir lättare för dig att komma med tips?
Just nu gör han inget men jag tänkte tömköra honom och promenera honom minst 3 dagar i veckan sedan.

Tusen tack
 
Hur stor är han ? Jag hade en shettis på 95 cm för några år sedan. Han vägde 198 kg. (jag tyckte det lät lite lite att din bara skulle väga drygt hälften...)
 
Jag mätte honom och han är ca 86 cm hög inte det minsta tjock ännu. Han är speciell han äter inte mat bara för det finns han lämnar och sparar och har sig. Jag gjorde bröstomfång* bröstomfång x längd fr armbåge till bärbensknöl / 8900
Vad tror du är det helt fel?
Hanna
 
Det kan tyvärr bli helgalet. Vi mätte 15 hästar. De som var "ideal-halvblod" fick riktigt bra siffror, stämde bra med vad de väger på riktigt. Kallbloden stämde det minst på, det slog alltså 100 kg!! Och en minishettis har knappast de proportioner som ett halvblod har, så formeln stämmer nog inte så bra där tyvärr.
 
Ojdå!
Vad skall jag göra nu då?
Jag undrar egentligen vad som kan vara lagom för en sån liten att äta så han inte blir smällfet.
han är i så fint hull nu men tyvärr vet jag inte vad han har ätit innan för jag köpt ehonom på auktion i helgen.
Jag måste analysera mitt hö också.
Då undrar jag hur man egentligen tar reda på vikten finns det nåt annat sätt?
Tack Hanna
 
Faktum är att du INTE ska vara rädd för att ha ett bra hö till din shettis!!
Varför?
Jo, för att det är betydligt svårare att få till bra foderstater till shettisar, med rätt kvot mellan energi o protein, eftersom man har så små fodermängder att bolla med. Det allra bästa till shettisar är faktiskt hö som i sig innehåller 6 g protein (smb)/MJ, för då behöver man inte he annat än hö och lite mineraler! En halv näve havre i krubban när de andra får möjligen, så att de inte blir avundsjuka... :)

ALLDELES för många shettisar går runt med proteinbrist bara för att folk inte begriper att de behöver proteiner även för underhållsbehovet... :crazy:
 
Tack för svar!
Vad tror ni om ca 2,5 kg hö och lite halm och en näve havre?
Låter det för mycket om man har ts runt 84%?
Tack Hanna
 
Blir säkert ganska lagom. Titta på honom och se hur han blir i hullet av det.
Och sen, när du fått analyssvaret så korrigerar du foderstaten efter behov :)
 
Tusen tack1
Jag får prova med detta tills analysen är klar så tror jag nog det blir bra!
Hanna
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 024
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 278
Senast: Dornes
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: MaritH
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp