Foder för lös mage

Frågan varför hästen hetsäter/slickar i sig allt från marken osv tycker jag ändå kvarstår som primär i sammanhanget . TS har inte svarat på hur fodringsrutiner ser ut, vilket strö hästen står på i boxen osv . Det känns relevant tycker jag i sammanhanget i kombo med att det säkerligen är en störd tarmflora hästen har utifrån diareer och dålig mage .

Jo det är ju relevant, jag svarade endast utifrån de premisser TS satt. Jag vet även att hästar med minutiöst uträknad foderstat och fri tillgång på bra grovfoder ändå kan stå och pilla i sig jord, så jag utgick inte från att TS inte kan foder och inte vet hur man utfodrar sin häst rätt :)
 
Om du testar dessa gastro-tillskott och probiotika men inte får resultat så tror jag att du har svaret just här i det du skriver. Jag har en häst vi testade -alla- tillskott till, probiotika, prebiotika, hö... ja allt - Men det var vattnet/jorden hon slickar i sig som var problemet. Vi vet inte exakt vad det är i vattnet (som är tjänligt för människor), om det är jordbakterier eller balansen på mikromineraler som blir fel, men sen hon får vatten ur den nya källan har problemet blivit 95% bättre.

Jag får resultat av probiotika men undrade om någon har tips på foder som förbättrat för deras hästar
 
Frågan varför hästen hetsäter/slickar i sig allt från marken osv tycker jag ändå kvarstår som primär i sammanhanget . TS har inte svarat på hur fodringsrutiner ser ut, vilket strö hästen står på i boxen osv . Det känns relevant tycker jag i sammanhanget i kombo med att det säkerligen är en störd tarmflora hästen har utifrån diareer och dålig mage .
Hon står på torv
Får 12 kg hösilage med hög torrsubstans fördelat på 5 givor, 1 giva i slowfeednät. och 0,5 L lusernpellets per dag.
Hon är lättfödd och skulle inte kunna stå på fri tillgång utan att få andra problem.
 
Kan Krafft Performance low starch vara nåt att testa? Innehåller: "Aktiv levande jäst (både Probiotisk* och Prebiotisk**) för bättre fodersmältning – LEVUCELL®SC"

Jag ger det fodret till min häst, men han brukar inte vara så dålig i magen så jag vet inte om det hjälper :D
Tack
 
Om den slickar på marken är där stor risk för sand i tarmarna vilket irriterar och kan ge diarré. Lätt att kolla genom att lösa upp några bajsbollae i vatten i en påse, häng upp den och se om där ligger sand i botten.
Om sand ge en kur med loppfrö. Kan ges som förebyggande oavsett, skadar inte.
Tack för tips, ska kolla det.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 802
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 897
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: BornAgain
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp