Foder gjord på fisk

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Anneli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 6 910
A

Anneli

Fodrar ni era hundar med torrfoder gjord på fisk ? Har en boxer som lätt tappar massan när han håller igång men hans mage klarar inte av ett foder med för stor protein, fetmängd ell gjord på kycklingmjöl , äter nu Färskfodret KLass Pluss 28% protein , 13 % fett men han behöver något mer. I butiken sa dem att det nu finns bra torrfoder gjord på fiskproteiner mm , inte mkt spannmjöl i . Har ni en aktiv hund som håller sitt hull bra på sånt foder , vilket märke fodrar du din hund med ?

Sv: Foder gjord på fisk

Orijen har ett fiskfoder, utan spannmål. Har kompisar som fodrar med det och är mycket nöjda. Värt att testa kanske?

Jag har velat prova James Wellbeloved Fisk och Ris men eftersom min hund nu går på dietmat så har jag inte haft möjlighet så jag har egentligen inga erfarenheter att berätta om.

Så här står det på deras hemsida om deras fiskfoder, kanske skulle det kunna vara något att då välja valpfodret?
Valp/Prestanda är även utmärkt för vuxna hundar och dvärghundar som behöver ett foder med mer protein.

Ingredienser:
Ris, mjöl av vit havsfisk, korn, hela linfrön, potatisprotein, fiskolja, olivolja, grönsakssås, ärtor, alfalfa, naturligt sjögräs, cikoriaextrakt, yucca-extrakt, natriumklorid, kalciumkarbonat, D, L-metionin, lysinhydroklorid, treonin.

Innehåller: Min. 23% fisk, min. 28% ris, min. 10% korn.

Specifikation: Protein 30%, Olja 15%, Aska 8%, Fiber 3%, Omega-3 fettsyror 2.8%, omega-6 fettsyror 1.6%.

tackar för era tipps ska kika på båda fodren i morgon och jämföra :laugh:

Fodrar ni era hundar med torrfoder gjord på fisk ? Har en boxer som lätt tappar massan när han håller igång men hans mage klarar inte av ett foder med för stor protein, fetmängd ell gjord på kycklingmjöl , äter nu Färskfodret KLass Pluss 28% protein , 13 % fett men han behöver något mer. I butiken sa dem att det nu finns bra torrfoder gjord på fiskproteiner mm , inte mkt spannmjöl i . Har ni en aktiv hund som håller sitt hull bra på sånt foder , vilket märke fodrar du din hund med ?

Fodrar med Purina Pro Plans foder för känslig mage och har då fodret med lax/fisk i. Fungerar bra, tappar han lite brukar jag stötta med en tunn skiva leverpastej i maten under en kort tid. Han har riktigt fint hull, musklar sig bra och bra päls.

Ok , Purina åt han som valp, då lamm o ris ..ska kika på det här med fisk i , viste inte att Purina hade detta :)

Min äter Advance sensitive, ett foder med lax och ris i. Har ingen påse här så kan inte kolla innehållet, men tror inte det är spannmål i det. Är det så är det en liten mängd.

Min är ganska svårfödd och aktiv. Men med advance har han okej hull.
Purinas foder älskade han men fick tyvärr klåda av.

Fast tonfisk är ju elakt att äta :(

ts: Specific har ju en hel del fiskbaserat foder som ofta är lite lägre i prot och fett. Brukar vara rätt milt mot känsliga magar. Kolla upp hos din veterinär, det säljs inte i fackhandeln. Annars har ju RC ett vegetabiliskt allergifoder (om det har släppt på marknaden, det vet jag inte), det kanske han tål?

Ja, men den vanliga maten var slut och detta var det bästa jag hittade. Dessutom rea! 200 för 15 kilo, ordinarie pris ca 750.

Du äter ju också tonfisk ffs :p

Senast ändrad:

Men jag ÄR elak! Varför ge den stackars hunden dålig karma och hamna i tonfiskhelvetet när den dör??? :D

kl

Bara en allmän fundering, varför ska hundarna äta fisk?

Jag har lite svårt att förstå att de frivilligt skulle äta bara fisk. Är det något vi människor har "lärt" dem och de blivit van?
Jag kan förstå i vissa sjukdomsfall men en normalt frisk hund föredrar väl ändå "vanligt kött".

För att den inte tål gris/kyckling/lamm tex. Fisk har ett väldigt högt näringsvärde och smältbarhet för hundar, innehåller väldigt bra med essentiella aminosyror och fettsyror för hundar och så är det billigt, dvs man kan få ett kvalitetsfoder till ett rimligt pris.

Smakmässigt väljer min hund fisk framför kött, makrill på burk är det godaste som finns tycker hon :D

kl

Bara en allmän fundering, varför ska hundarna äta fisk?

Jag har lite svårt att förstå att de frivilligt skulle äta bara fisk. Är det något vi människor har "lärt" dem och de blivit van?
Jag kan förstå i vissa sjukdomsfall men en normalt frisk hund föredrar väl ändå "vanligt kött".

Inte nödvändigtvis - min hund väljer fisk och skaldjur före kött. Vi har testat flera gånger när vi har haft färskt av båda sorterna. Hans absoluta favorit är räkor. :D

Nu misstänker jag iofs att min hund har ramlat ur valplådan en eller två gånger för han är inte som andra i mångt och mycket men men... :angel:

Min ena hund har ätit James Wellbeloved ocean white fish & rice, brukar variera mellan den, turkey & rice och duck & rice. Har valt att ge valp-varianten för jag tyckte att hon behövde lite mer fett. Dock funderar jag på att byta fodermärke nu för jag tycker hon har tappat lite av sin massa, inte så hon är smal men hon har tappat mycket muskler, hon är ändå ganska aktiv och får några dl mer av fodret än vad hon "ska" ha så jag tvekar på om JWB är rätt för henne.

Ingen har nämt ollivers fish & rice. Provpåsen tålde min hund iallafall. Men Pro plans fick han klåda av direkt vid större intag än bara några få bitar. Majsen antar jag.

Inte nödvändigtvis - min hund väljer fisk och skaldjur före kött. Vi har testat flera gånger när vi har haft färskt av båda sorterna. Hans absoluta favorit är räkor. :D

Nu misstänker jag iofs att min hund har ramlat ur valplådan en eller två gånger för han är inte som andra i mångt och mycket men men... :angel:

Min hund är helt galen i färska räkor (de knaprar han gärna i sig med skal och allt...) och kräftstjärtar älskar han. Jag tror att han alltid skulle välja fisk och skaldjur framför kött. Kanske har det något med lukten att göra? Fisk/Skaldjur luktar ju lite mer än kött...

I dag var jag in till butiken o gick igenom hela deras sortiment :)
Jag fasstnade för deras Purina Pro Plan Sensitive , lax, ris , majs , inga konserverings/färgämnen tillsatta , bra proteinmängd 30 % fett 19 % en stor säck kostar 670 kr . Han visade direkt när han kände doften av den öppnade säcken mmm gott :d

I dag var jag in till butiken o gick igenom hela deras sortiment :)
Jag fasstnade för deras Purina Pro Plan Sensitive , lax, ris , majs , inga konserverings/färgämnen tillsatta , bra proteinmängd 30 % fett 19 % en stor säck kostar 670 kr . Han visade direkt när han kände doften av den öppnade säcken mmm gott :d

Precis som min hund då. Han har varit kinkig med maten ända sedan jag tog över honom och det har bitvis varit struligt med magen. När Purina Sensitive med lax öppnades satte han sig i köksdörren och pep och sedan dess är det inte något större kinkande med maten. Skulle väl vara när han hittar någon löptik att förälska sig i men annars är det lugnt. Magen har varit jättefin på honom också med det fodret :banana:

Hoppas att det fungerar för din hund också :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 886
Senast: snorp
·
Hundhälsa Jag håller på att sätta mig in lite i fodervärlden och lära mig mer om hundarnas näringsbehov - det är en djungel! Just denna frågan är... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 144
Senast: DeadSerious
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig... 2
Svar
30
· Visningar
6 526
Senast: fijja
·
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka