Foder i väntan på tandläkaren...

F

_fialotta_

Hästtandläkare är ju som bekant svåra att få tag på. Nu är dock en på väg om ett par veckor. Min häst har svårt att tugga maten och detta har kommit ganska snabbt, han har haft problem med det förut. I väntan på tandläkaren måste han få något öättuggat foder som verkligen får upp honom i hull då han inte kan tillgodogöra sig höt ordentligt.

Vad ska jag göra?? :( Orolig... Hade problem med hullet förra vintern, han blir som en skrika. Har haft veterinär hemma, tandläkare + kinesolog som kommer regelbundet. Han har fri hötillgång dygnet runt och sen får han ett kilo havre + mineraler.

Tips någon?? Tack =)
 
Kan var lite marigt när dom inte kan tugga.
Jag har varit med om samma grej nu i höst. Blötte havren samt blandade den med blötlaggd Lucern pellets.
Visserligen så blev min häst lite pluffsig och såg lite fet ut, men så fort han blev fixad i munnen så försvann hans något fluffiga hull. Han vilade för att inte göra av med för mycket energi eftersom jag var lite osäker på hur mycket pellets han skulle må bra av att äta.
:)
 
Vad har du för värden på hösilaget?

Uppblötta lusernpellets, betfor, vetekli och havrekross borde ju kunna vara något. Men det beror ju på ditt silage vad du bäst bör komplettera med- även om det bara är för några veckor.

En veterinär kan inte komma ut och titta nu innan då? Kan ju vara en inflammation och att tanden behöver dras ut, eller att medicin behövs. Det gör ju veterinären bäst..?
 
Tack för bra svar. Jag ger vanligt hö och det funkar inget vidare... Han är helt OK i munnen hela tiden han går på bete (maj-okt) men sen fastnar det hö i hans foderficka som gör att han tuggar knepigt och sliter tänderna fel. Har rensat foderfickan själv idag och tror att det blev något bättre.

Är proteinhalten hög i lusern?? Är försiktig med proteinet eftersom han var proteinförgiftad när jag fick honom. Hur mycket kan vara lämpligt att ge??

Vad består lusernpellets av egentligen? Är det hackat lusernhö?? :confused:

Tack igen! Kram
 
Proteinförgiftad?? Hur fick han det "bedömandet" då? Varför fick han det och hur yttrade det sig?

Proteiner från grovfoder är snällare mot hästen än protein från krafftfoder. Men om du hade haft en analys på höet hade man inte behövt försöka sia om det var bra eller dåligt. :crazy:

Proteinhalten är ca 100-110 SMRP beroende på vad du väljer för produkt. Idealhö för ridhästar är ju ca 40-50 SMRP, så det är ju skillnad, men om du har ett hö med säg 20 SMRP, så är det ju himla bra att byta ut ett kg.

Köp lusernpellets och börja vänja in försiktigt. Fast först skulle jag vilja att du förklarade det där med proteinförgiftning etc..

Förresten- har du provat med hösilage till honom? Det är ju iaf lite mer lättuggat och ofta älskar hästarna smaken på det.
 
Jag tycker du ska ge så mycket hösilage hästen äter och blanda ut kraftfodret med ordentligt blött betfor. Hösilage är lättare få i än vanligt hö då silaget är blötare.

Hoppas du har en utbildad tandläkare.

Man drar normalt inte ut tänderna på en häst! Filar bort om det är nödvändigt. Man raspar inte heller tänderna i förebyggande syfte eller "bara" för att alla andra gör det.

Rid bettlöst eller motionera på annat sätt.

Lena
 
Jag hade också en "proteinförgiftad" häst en gång, hon var överutfodrad med soja, ganska så rejält(1 lite om dagen :eek:)oBS, inte min och INTE jag som fodrade den hästen :crazy:
på henne märktes det med att på vintern(årsföl/ettåring) så fick hon jättemycket frost i pälsen, hon blev nästan helvit över hela kroppen, samt att hennes tarmar inte funkade som dom skulle och hon fick en redig förstoppning som inte släppte på en hel vecka(stod på klinik)
Däremot tror jag inte det är lika illa med ett proteinrikt grovfoder...jag hade även en lika häst som din med jättemycket krångel med munnen, hon var sönderraspad så hon kunde inte skära ner hö/hösilaget med egen kraft, får dom inte nog med grovfoder så kommer kattar/magsår som på posten och hon vart så mager o eländig....jag gav henne alfalfakuber som jag blötte upp, det blir som blött hö nästan
och jag hoppas att du har en riktigt duktig häst tandläkare om det är sådana probem du har med din häst, så det inte går in nån lallare och förstör ännu mer.......den enda jag kan rekommendera är T.L.
 
Jag har inte dragit ut nån tand på honom?? Inte heller filat i förebyggande syfte utan för att jag VET att han har ett medfött bettfel som måste ses till emellanåt, av en utbildad tandläkare.
 
Mmm... precis likadant med min pålle när jag tog hem honom, fick fyra kg krafftfoder om dan hos sin förra ägare...

Har en kanontandäkare, Benny Lindström. Svårt att komma intill i rödaste rappet tyvärr.. Har bra veterinär också lyckligtvis.
 
Håller på och försöker på och få tag i hösilage...

Proteinförgiftning pga för mycket krafftfoder hos förra ägaren, magsår och tarmproblem. Fick även "proteinknölar" över kroppen, liknar regnskållor. Väldigt slö, nästan lite avtrubbad, och svårt att hålla hullet!! :eek:

Jätteorolig och bekymrad över min lilla häst... Jobbigt om vi ska få samma svacka som vi hade förra vintern... :(
 
Men, hur vet ni att det var PROTEINET som orsakade det hela, och inte en magstörning pga fel utfodring. Varför alltid ge proteinet skulden...
 
Du kan blöta det torra höet i brist på annat.

Jag gav blötlaggd lucern till min häst som hade svår näringsbrist när jag fick honom, inga symptom på proteinöverkott trots att han fortfarande är MYCKET känslig av sig.
 
:D inte du!! det var nåt nån annan sa om att dra ut tand! nina83. O sådant gör man normalt INTE!

Lena
 
Men läs vad jag skriver. Jag skrev att det KAN ju vara att hästen fått en INFLAMMERAD tand som behöver dras ut. Jag skrev inte att det var så. Men ok, då vet jag, man brukar inte dra ut inflammerade tänder...?
 
Jag har haft ett müsli foder ifrån Dodson & Horrels som heter Sixteen Plus som just är till hästar som har lite jobbigt med att tugga sitt foder.
HEMSIDAN, kolla under specialfoder
Min har haft det nu under tiden då han fäller sina tänder...& det har funkat SUPER!
 
Har hästen foderinpackningar så ruttnar ju fodret i fickorna, detta ruttna får hästen ner i matstrupen/magen VARJE gång den sväljer, med följd att den får magproblem...så dessa hästar går istort sett med infektion i kroppen ständigt...bettfel=magproblem, så egentligen så kanske det inte ÄR proteinet iallafall, utan tänderna som ställt till det .........och får dom problem med magen så kan det ju bli sk "proteinknölar" av det...då allt elände med hud/hår o naglar ofta kommer från magarna.
 
Tack!! Låter väldigt rimligt. Ngn som har bra tips på hur man själv rensar foderfickan emellanåt?? Brukar stoppa in vattenslangen i munnen på honom och spola ganska kraftigt.

Fler tips?? :crazy:
 
du behöver inte spola kraftigt, utan ta bara slangen och för in den på sidan så "tuggar" hästen själv och rör om med tungan, bara så att det rinne in vatten i munnen(ganska långt bak ändå) men se till att det inte kan komma ner vatten i lungorna, vilket kan hända om man har för kraftig stråle....sen är det ju bara att få nån som korrigerar bettet och kan rensa fickorna...Jaghar själv haft en sån häst...det tog dryga 2 år att "bli av" med problemet, än i dag måste jag hålla stenkoll på honom(han är 10 år nu).......i omed att dom får fickor så tuggar dom mest på en enda sida, och då blir följden att tänderna på andra sidan växer fel, sen blir det lätt till en vana för dom att tugga på ett visst sätt....tyvärr :crazy:
 
Med risk för att få en massa påhopp så måste jag slå ett slag för homeopatmedelet Hepar Sulf när det gäller foderfickor. Till och med vår tandläkare häpnar över resultatet efter behandling med Hepar.

Det är bl a en häst han undersökte som han sa att var tvungen att åka till hans klinik för hästen hade en sån djup foderficka. Hästägaren gjorde som han sa, men medan hon väntade på att få komma till kliniken så tog hon kontakt med en djurhomeopat som rekommenderade Hepar. När sen hästen kom till tandläkarkliniken tittade han i munnen och frågade vad hon hade gjort, för det fanns inget för honom att göra i munnen, fickan var så gott som läkt! Hon fick vända och åka de 15 milen hem igen.

Det finns även fler hästar i min hembygd som det har fungerat likadant på. Jag har själv en häst som det har fungerat på.

Låter det intressant så ta kontakt med en diplomerad homeopat i din närhet.

//Therese
 
Du har rätt, inflammerade tänder skall dras ut.
Problemet är att det är en svår diagnos att ställa, foderfickor kan vara ett tecken men behöver inte vara det.
Om man drar en tand på en häst kommer motstående tand inte att slitas utan måste slipas/raspas regelbundet för att inte låsa bettet.
Ang proteinförgiftnig så finns det ingen sådan diagnos även om det är klart att hästar kan reagera negativt på mkt protein, oftast en tarmstörning. Proteinknölar finns beskrivet i litteraturen men inte med ngn förklaring vad de egentligen är, frågan ligger för tillfället ute på en veterinär diskussionssida men ingen har känt sig kallad att svara.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 616
Senast: enough
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp