Foder i väntan på tandläkaren...

Hur ofta har du haft nån som fixat till tänderna på honom?? Tandläkare eller veterinär? :confused: Tack för jättebra info :)
 
Tack!! Ska absolut prova. Du har inte en aning om vad det kostar? Ger men det jämt eller som en kur?

Visste inte att foderfickor kunde "läka"... :confused: Hur går det till???
 
Om jag har förstått det rätt så "driver" medlet ut varet mm innifrån och ut, så fickan läker liksom från insidan.

Jag har bara gett kurer på 3-5 dagar, men jag har hört att man kan ge Hepar upp till 14 dagar. Homeopatmedel är inte särskilt dyrt, åtminstone inte jämfört med vanlig medicin.

//Therese
 
Ger du det regelbundet elle rbehövs det inte nu längre? :bump:
 
Hepar ska bara ges vid behov, det är ett sk "akutmedel" precis som Arnica. Nu är det 1,5 år sen jag gav min 29-åriga shettis det sist, jag har lyckats förhindra att fickor bildats genom att göra rent i munnen varje dag. Men om jag känner att det börjar lukta illa i munnen på henne igen så ger jag henne en kur tills det slutar lukta, vanligtvis 3-5 dagar. Tandläkaren säger att han inte kan göra så mycket, hon har en trasig tand och hon är så gammal så hennes tänder växer inget mer. Han har bara filat till den så att den inte är vass.

Däremot har jag en 3-årig islänning som håller på och tappar tänder som jag är lite misstänksam att behöver Hepar, han är lite svullen i tandköttet, men jag ska kolla igen när jag kommer hem på fredag (veckopendlar). Tyvärr är det nog lite drygt ett halvår tills tandläkaren kommer till oss igen, men om jag ser att min valack får problem så måste jag ju boka tid och åka ner till tandläkaren med honom. Men det är ju normalt att tappa mjölktänderna, så det borde lösa sig tycker jag.

//Therese
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 618
Senast: enough
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp