Foder som ger energi men inte så mycket protein...

Menar du energi=kalorier eller energi=pigg? (det är inte alltid frågeställarna menar samma som de som svarar).

Olja är enbart energi, inga proteiner alls.
 
Nä, mer för att få upp piggheten inte så mycket kalorierna.
Ökar jag mer på havren så blir det alldeles för mycket protein.
 
Vad ger du hästen att äta då? Och ger du proteinfoder eller har du proteinrikt hö? Har hästen alltid varit "för lugn"? Hur är hullet?
 
Han äter hö och havre + betfor. Grejen är att höet är så proteinrikt, så skulle jag ge havre och hö så att energin blev tillräcklig så blir det på tok för mycket protein.
Visst han är en häst som behöver mer protein än normalt men nu blir det för mycket tycket jag. Och han behöver ju energin också för att orka om du förstår vad jag menar.
Hullet är bra, och han är en lugn häst. Allt foder är analyserat.
 
Varför oroa dig över proteinet när det kommer från grovfodret? Piggheten tror jag dessvärre du kommer få svårt att fodra fram och hästen är lugn av naturen. Bättre kondis kanske kan hjälpa?

Vad har du för värden på höt? Min häst har stått på hösilage två år i rad med en kvot på 9 och till det en skvätt havre som "sällskapsmat".
 
Höet ligger på nästan precis 6, med havre + betfor så kommer jag upp i 6,7. Jag bara oroar mig att han behöver sin energi och att han får för lite Mj. Så du menar att jag kan fodra upp till den energi han behöver och inte bry mig om att proteinet blir högt, så länge det mesta proteinet kommer från grovfodret. :confused:
 
Du kan ju höja höet så MJ täcks, och strunta i kraftfodret? Pigghet brukar komma med ökad kondition förresten =)

Annars, vill du ge havre och betfor så gör det inget att kvoten blir 6.7 nej. Min valack står på 7 och mår utmärkt (bättre än på 6) och vissa år har de legat på 7.5 bara från hö. (och bara ätit hö, så kvoten har varit 7.5) och mått prima =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Kan ni tipsa om något bra tillskott/foder till en häst som behöver mer energi och tryck i ridningen på banan? Gärna något som ger...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 510
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp