Foder till chihuahua?

Vogue

Trådstartare
Vad ger ni till era chihuahuor? :)

Skall man ha ett torrfoder framme hela tiden (som till en katt :o:p) eller skall man bara ge mat 2 gånger om dagen? :)
 
Sv: Foder till chihuahua?

Jag skulle ge färskfoder, min Papillon äter VoH och har inte en tillstymmelse till tandsten. Jättefina tänder med fint tandkött, en del råa ben hjälper också till med tandhälsan. Hon får mat 2 ggr omd agen.
 
Sv: Foder till chihuahua?

Låter bra, vill också gärna ge färskfoder då det känns mest likt "naturen" så att säga! :)

Finns det inga "färdigburkar" som är bra?
Eller är varm mat att föredra? Tycker att sådana där korvar luktar så sjukt illa bara, luktar död & inälvor i hela köket när man värmer! :o:yuck:
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till chihuahua?

Jag skulle också ge färskfoder. Inte massa onödiga tillsatser och mycket bättre för hunden.

En chihuahua är också en hund så ang utfodring är det ingen skillnad mot andra hundar, den är bara mindre.
Vissa behöver mat 2 ggr om dagen eller oftare, och vissa ger mat en gång om dagen.
 
Sv: Foder till chihuahua?

Vom og hundemat har färskfoder på korv som inte luktar illa alls :) Blir dessutom väldigt billigt till en så liten hund.
Tillsätt rött kött ibland bara, det är mycket kyckling i VoH.

Djurmagasinet brukar ha, tex.
 
Sv: Foder till chihuahua?

Ja GIVETVIS är det en hund som alla andra! Bara i mindre förpackning! :)
Har bara haft större hundar innan, därav mina frågor! :)

Tittade på detta nu:

Vom og Hundemat

Exklusiv
Produktbeskrivning
Färsk nötvom, hjärta, lunga, lever, fett och Omega-3. Vitaminiserat samt tillsatt benmjöl.

Exklusiv är vårt kycklingfria helfoder som passar hundar hundar som behöver gå upp i vikt, har känsliga magar och/eller har dålig aptit. Givetvis innehåller det inget spannmål eller andra kolhydrater, precis som våra andra foder (utom Hundmat m Ris). Exklusiv är vårt fetaste och därmed kalorikaste foder.


Det verkar ju vara ett himla bra foder, till alla hundar? :)
 
Sv: Foder till chihuahua?

En så liten vove kan man nog kosta på sig mjukmat till, blir billigare i foder än en normalstor hund som får torrfoder :p.

Om man ska ge 2ggr om dagen eller ha fri tillgång beror nog på hur matglad den är, vår shäffer/rottis/ngt annat får t ex 2ggr om dagen men det är sällan det inte är kvar av frukosten när hon får kvällsmat. Vår morbrors labbe får också 2ggr om dagen men det är sällan det finns mat kvar i skålen mer än en halv minut sen han fick den :p.
 
Sv: Foder till chihuahua?

Jag tycker inte man enbart ska ge den korven, det blir för enformigt.

Skulle hellre ge standardfodret nr 33, och ge lite rött kött/ben då och då också.
 
Sv: Foder till chihuahua?

Ja nä färskfoder har vi alltid gett till alla hundar, tycker det är synd om hundar som bara får "torrisar"! :o:p

Menade mer om man skulle ha torrisar framme så att dom kan knapra när dom vill, de flesta chihuahuaor jag har träffat har haft massor av energi och busat mest hela tiden så tänkte mer att eftersom att dom håller igång kan det vara bra om dom får fylla på lite som dom känner utöver sina vanliga mål med färskfoder! :)

Så hade vi det till tex våra Bostons innan! :)
 
Sv: Foder till chihuahua?

Jag tycker inte man enbart ska ge den korven, det blir för enformigt.

Skulle hellre ge standardfodret nr 33, och ge lite rött kött/ben då och då också.

Okej, klart det är "roligare" att få hamburgare ibland och korv ibland! ;)
 
Sv: Foder till chihuahua?

Det undrar jag också då jag snart ska bli ägare till en:) Jag är dock inne på färskfoder men det är ju så mkt i de flesta korvar och burgare. Jag vet inte vad hon väger men vad jag läst mig till så ska hon ha 7% av sin kroppsvikt.

Musch verkar ju smidigt på grund av de ganska små "bullarna". Någon annan med liten hund som ger någon annan sort av färskfoder?
 
Sv: Foder till chihuahua?

Flera med småhundar ger musch och är nöjda.

korvarna behöver man ju inte heller tina helt för att skära i skivor, på så vis är det lätt att portionera.
 
Sv: Foder till chihuahua?

Smart! Det tänkte jag inte på. Är Musch dyrare i jämförelse med den andra färskfoderna eller ligger de hyffsat lika?

Jag tycker det är bra att Musch använder kött från 3 olika djur, så det inte blir så enformigt:-)
 
Sv: Foder till chihuahua?

Påsarna med bollar (vaisto) är lite dyrare/kg men det är ju mycket enklare och blir ändå inte dyrt till en så liten hund. Då får man ju variation utan att behöva blanda själv.
 
Sv: Foder till chihuahua?

När jag läste på Musch hemsida så stod det 7% av hundens vikt. Är en valp glömde jag säga:)
 
Sv: Foder till chihuahua?

*kl*

Musch känns ju verkligen intressant! :) Praktiska bollar! :)
 
Sv: Foder till chihuahua?

Min chihuahuablandning äter VoH m lax. En korv räcker lite mer än en vecka. Dessutom får hon råa ben, kycklinghalsar/vingar och märgben. Precis som dom stora här hemma ;)
 
Sv: Foder till chihuahua?

Märgben orsakar ofta tandskador eftersom det är för hårda ben. Man ska inte ge bärande ben från tunga djur! Finns massor av andra ben att ge.

En valp kan man ge 2-3% av förväntad vuxenvikt.
 
Sv: Foder till chihuahua?

Jag har två Chihuahua/Papillon-korsningar och de äter VoH färskfoder. Kyckling och Vom, sen ger jag köttben och rent rött kött och lite grönsaker emellanåt för att det ska bli mer variation. :) De får två gånger per dag + att valpen får lite extra mitt på dagen.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
539
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
766
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Nu blev jag plötsligt med kattungar, och måste ut och köpa mat till dem. Min gamla katt hade allergiproblem och kunde bara äta...
Svar
2
· Visningar
438
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp