Foder till dräktigt sto!?

F

Frågvis

Vi köpte för cirka en månad sedan ett dräktigt fyraårigt sto. Hon ska föla i början på Juni nästa år. Hon var mycket riden under sommaren men vilade sedan september för att sättas igång igen i början på oktober.
Av uppfödaren fick vi rådet att ge henne Krafft Groov samt betfor (och givetvis mineraler). Nu fick jag höra av en bekant att man ska undvika pellets överhuvudtaget (risk för kolik och foderstrupsförstoppning) och ge betfor och havre istället.

Vad ger ni era fölsto? Hur ska man fodra en dräktig fyraåring som ska både ridas och växa själv. Jag har ingen erfarenhet av just dräktiga sto men läst allt jag kommit över... men det står ju olika överallt... *suck* :confused:

Vad ska man annars ge dräktiga ston och/eller unghästar för tillskott? Krom?
 
Visst kan du ge havre och betfor istället för pellets, men för att få samma proteinmängd behöver du ge något mer då, som t.ex lusern eller soja. Har hästen ätit pellets förrut lär det ju inte vara någon fara. Det finns otroligt många hästar i det här landet som lever på enbart pellets utan att sätta i halsen.

Men vilket foder du ska ge beror ju på vad ditt hö innehåller! Särskillt viktigt sen när du ska lägga till för dräktigheten (från 8e månaden).

Krom har jag aldrig hört att någon häst behöver, däremot behövs det ofta selen. Du kan få Tokosel utskrivet av veterinär.
 
mitt drektiga sto jag hadde fick pellets krafft som är till för avels hästar,hon fick en liten dert havre,mineraler och massor av hö.
pellets är inget du skall ungå,dom har gjordt en i krafft srien särligt till drektiga ston.fråga Nina83
hon verkar kunna dette veldig bra,eller prosit.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 028
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: Twihard
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 800
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp