Bukefalos 28 år!

Vad ska jag blanda mineralerna med?

Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Nu dyker jag bara in mitt i men jag var i en ny foderbutik igår och de sålde Saracen och Dengie. Lät som vettiga foder med lite faktagrund till innehållet (har inte kollat så noga då min bara äter enkla fodermedel), dock tror jag de vill stor del hade typ lusern som grund. Men det fanns MÅNGA olika sorter!

Jag har mailat Saracens tillverkare för att få reda på hur mycket socker de olika fodren innehåller för det stod inte. Är sockerhalten låg så kan det vara någon av dem som kan vara intressant faktiskt :)

Dengie är tyvärr alfaalfa baserad så de går ju bort.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Ja d e ju upp t dig att bestämma om du vill att hästarna ska få i sig tillskotten eller ej.

Varför tror du att jag skapade tråden? Det är ju ingen ide att ge dem foder som de mår dåligt av för att få i dem pulvret. Det måste ju finnas något vettigt foder någonstans och det var ju det jag ville ha hjälp med för eftersom jag aldrig använder färdigfoder så har jag väldigt dålig koll på vad som finns.
Jag frågar igen, varför är du så otrevlig?
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Här är lite från dodson & horrell som jag pratade om
http://www.dodsonandhorrell.com/our-feeds/ailments/tying-up/ers-pellets.html
bara 7% stärkelse, kan det funka? Dom har ju smakliga foder så håller tummarna:D
http://www.dodsonandhorrell.com/our.../tying-up-gastric-ulcers/staypower-cubes.html


ERS lät ju intressant men jag blir lite förbryllad när det står hur bra det är men innehållet står inte?
Samma på Racing, det står ju inte vad det innehåller? Annars låter ju båda intressanta.

Jag får maila dem också och fråga efter innehållsförteckning.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Om du vill ha ett foder med lågt socker- och stärkelseinnehåll finns ju Primero. Jag tycker att det är ett trevligt foder, har fodrat med det under vintern och använder det nu på sommarn för att, precis som du, ha något att blanda mineralerna i.

Innehåller dessvärre vitlök, men jag var på en föreläsning för en av deras återförsäljare och där pratades det om att vitlöken skulle plockas bort i fodret på den svenska marknaden. Sojan skulle bytas ut mot ärtor då det börjar bli omöjligt att få tag i GMO-fri soja.

Du har ingen matberedare annars? Så kan du smidigt riva morötter? Jag är lika paranoid som du, men accepterar fruktsocker i begränsad mängd. :)

Primero innehåller gräspellets och frågan är ju om det är lusern? Jag får kolla upp det också. Tar de bort vitlöken så kan det ju bli intressant om det nu inte innehåller lusern då.

Jag vågar ärligt talat inte ge morötter eller äpplen varje dag. En morot någon gång ibland tror jag inte skadar men inte varje dag. Det känns inte bra.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Varför tror du att jag skapade tråden? Det är ju ingen ide att ge dem foder som de mår dåligt av för att få i dem pulvret. Det måste ju finnas något vettigt foder någonstans och det var ju det jag ville ha hjälp med för eftersom jag aldrig använder färdigfoder så har jag väldigt dålig koll på vad som finns.
Jag frågar igen, varför är du så otrevlig?

Men alltså det går ju inte att trolla. Smakliga foder är ju smakliga av en anledning. Du har fått massor med förslag men alla går bort av en eller anledning. Ibland får man helt enkelt kompromissa. Du har lättfödda hästar, ja, men inte alla lättfödda hästar får fång, någonsin. Du låter hästarna gå på gräs men kan inte tänka dig att ge dom en näve musli för att få i dem tillskotten, det rimmar liksom inte.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Jag menar omelasserad betfiber för betfor vill jag inte ge eftersom det innehåller så mycket socker.

1 dl (40g) betfor blir en hyfsad klatt uppblött och innehåller 8 g socker och 0 g stärkelse.

Att jämföra med ex Tiomotej som enl följande tabell innehåller 116 g lättlösliga kolhydrater/ kg TS.


Tabell 1. Medelvärden på halten lättlösliga
kolhydrater för sju olika vallväxter. Efter
Liljenberg et al. (1995)

Växtslag Halt WSC (% av ts)
medelvärden
Italienskt rajgräs 16
Engelskt rajgräs 15,9
Timotej 11,6
Ängssvingel 9,8
Hundäxing 8,5
Rödklöver 8,5
Vitklöver 8,1

http://www.slu.se/Documents/externwebben/nl-fak/mark-och-miljo/Pp/publikationer/mvex/expo1.pdf
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Morötter och äpplen innehåller för mycket socker för att jag skulle ge det varje dag i den mängden som hade behövts för att de skulle äta det. Dessutom klarar jag inte att riva själv pga mina funktionshinder och jag vill inte skapa mer arbete än vad det redan är för min sambo.
Det verkar som om du är sur/irriterad för att jag inte vill ge socker och stärkelse, varför?

Nej jag bara konstaterar fakta. Du tror inte att det finns en anledning till att du inte överöses med förslag på socker- och stärkelsefria foder?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 353
Senast: Bee
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 134
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp