Hjälp mig planera vår lösdrift

Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

En sak till förresten:
Jag mätte takhöjden i ligghallen sist. Med ett litet lager gammal halm och skit var det 2.30 meter upp till ett plåttak och 2.50 om man tar bort plåttaket och använder sig av bjälktaket istället. Om jag har räknat rätt betyder det alltså att hästarna får vara max 153 cm i mankhöjd på 2.30 höjden och max 166 cm på 2.50 höjden... Med andra ord känns det som om det kan vara aktuellt att plocka bort plåttaket - jag nöjer mig med en häst på runt 1.50, men det tror jag inte min sambo gör :p. Det känns ju skönast att inte vara så låst vid mankhöjd när man letar häst också.

Ni som har hästar hemma på er egen gård i lösdrift - skulle ni vilja ge en ungefärlig överslagssiffra på hur mkt era hästar kostar er i månaden? Hur många hästar har ni då och på vilken nivå befinner ni er?
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Att bygga häststall är en tjock bok om just detta. Jättebra !
Författare Ventorp och Michanek.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Ett tips är att inte ha grovfodret i ligghallen. Den skall vara just det, ett lugnt ställe där man inte behöver vakta och konkurrera om maten. Samt det blir grisigare i ligghallen om de står där och hänger över maten hela dagen.

Ha istället foderhäck ute, och om mögligt med tak över.

Även kraftoder kan ges ute. Jag har byggt enkla träställningar att hänga lösa krubbor på utsidan av väggen.

Hälsning Maja
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Risken finns att hästarna äter för mkt om de har helt fri tillgång på grovfoder och de kan bli tjocka och riskera att få fång. Våra hästar har begränsad fri tillgång på foder, genom att vi har ett nät runt höet, så de får stå och pilla längre och inte kan äta lika mkt på kort tid. Nät finns även för rundbalar, kolla på www.sundhast.se

Även till TS.

Jag har fått lära mig både av andra och av egen erfarenhet att hästen vänjer sig vid att ha fri tillgång.
När den har kommit på att maten inte tar slut så äter den inte mer än den behöver.
Begränsad fri tillgång skall väl alltid vänjas in med att man först har fri tillgång, eller?

Att ha nät runt/över fodret bidrar också till att det inte blir så mycket spill.

I lösdriften där jag stog tidigare hade stallägaren snickrat i hop en sexkantig låda som vi sänkte ner över en 500kg hösilage bal. Dock var balen högre än lådan men det går ju att bygga lådan i två delar.
När balen var uppäten en bit så la vi över en armeringsmatta med träram.
Men man kan lika gärna använda sig av vilket nät som helst. För att få lite stabilitet runt kan man trä en slang längs med kanten..


Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att fång inte har något att göra med mängden mat hästen äter?
Det kommer väl snarare av att hästen äter bl.a stressat gräs?
Kan hö/hösilage också få egenskaper som stressat gräs, någon som vet??
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Kan hö/hösilage också få egenskaper som stressat gräs, någon som vet??

Inte det, men det kan ju innehålla massor med socker, som kan göra att hästen får fång. Som också stressat gräs innehåller. Alltså bör man helst analysera (skild analys för socker i sverige, ingår inte i "vanlig") om man är orolig/misstänker att hästen är känslig.

Sen förståss om hästen äter massor med mat och blir fet ökar fångrisken.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

För mycket protein kan väl också ge fång?
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

OK, min medryttarhäst fick iaf fång av för mkt soya, och jag trodde protein var den stora grejen i det.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Har mkt svårt att tänka mig att det var sojan i sig hon fick fång av. Möjligtvis att hon fick för mkt på en gång och ett snabbt foderbyte som kraschade magen, men proteinet i sig var det sannolikt inte.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

ok, vi kanske missförstod veterinären :)
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Ja eller inte. Tyvärr finns det fortfarande väldigt stor okunskap om anledningar till fång hos många veterinärer och en del lever fortfarande kvar i den gamla tron att protein är farligt och råder hästägare att ge hö med "dåliga värden", "fjolårshö" och annat. :crazy: Har själv fått det felaktiga rådet.

Läs gärna i fångtråden här på buke! Där finns massor med matnyttig info.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

TS:
Ja, rusta upp den befintliga höhäcken! Att fodra i ligghallen innebär som ngn här ovan skrev att ligghallen blir ett ställe för ev konkurrens och inte för enbart skydd och vila. Dessutom så får man ju onödigt mkt att mocka ifall de står inne onödigt många timmar per dag.

Plåttaket är nog idé att ta bort oavsett takhöjd - så slipper du ev droppande kondens. Vi rev bort loftet i vårt stall och höjde sedan takbjälkarna till nästan 3 meter.

Det var en stor och avlång ligghall med 20 x 3,5 meter! Allt det behöver du nog inte strö upp för två hästar =) Hur sitter öppningarna på denna ligghall? *nyfiken*

Angående kostnad för att ha hästarna hemma på lösdrift... Ja, det beror ju på så många faktorer så det är ju svårt att jämföra!

Vi har en lättfödd häst, en lättfödd ponny samt en häst som behöver lite mer mat - och så särskilt mkt kraftfoder har det inte gått på ett år - några säckar lucern och korn + mineral och vitamin till en kostnad av kanske 2000 om året. Vi får den största andelen hö gratis från vår familj och resten till ett kompispris från en vän - tack och lov! Detta hade ju annars varit den stora posten med i runda slängar 15 000 kr. Den gamla hästen behöver iväg på bete då vi bara har 1 ha, de två lättfödda (den ena av dem en fånghäst) är hemma under sommaren med en viss stödutfodring.
Står du och tvekar mellan två hästar och den ena är lättfödd och den andra är svårfödd så köp den lättfödda! Foder är dyrt... =/

Halmen köper vi från grannbonden. Jag skulle uppskatta att vi gör av med 3 ton per år - och då har våra girls en prinsessbädd. 1500 kronor kostar denna halm.

Sedan är det ju el och underhåll (typ färg, grus) och lite hinkar och så där... Det är inga större utgifter för vår del. Vi har inte behövt byta ut några plankor eller ngt stängsel ännu, men det är ju på sikt en större underhållskostnad. Till sist betalar grannen några hundralappar för att han tar vår gödsel och betesputs kostar också några hundralappar.

Sedan har du hovslagare och försäkring och veterinär *pustar*

Egentligen ska man nog inte räkna på vad de där djuren kostar en!
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Jag tycker att lösdriften verkar väl planerad, svarar endast på de punkter jag har ngt att tillägga.:laugh:

* Jag tänker mig också en thermobar så att vatten-eländet inte fryser för oss på vintern. Finns det bättre lösningar?

Jag rekommenderar att istället installera en elektriskt uppvärmd flottörvattenkopp. Ingen vattenbärning mer! Fungerar klockrent. Det du ska tänka på är att du har bra fart på vattnet, minst 7 l/min men gärna ännu mer (9 el. 11l). Vi installerar nu DeLaval men har hört väldigt gott om Caldolac.


*
* Hur löser man det på bästa sätt med grovfodret tänker ni? Självklart vill vi ha en hygienisk lösning, men det finns ju kanske ett antal förslag? Vi kommer ha en traktor så att dunka in helbalar kommer kunna gå :) Men ska man låta hästarna tugga direkt från den (på någon upphöjning eller något så de inte kan trampa och bajsa i det) eller gör man bäst i att dela ut hö i olika höhäckar i hagen/ligghallen?

Vi har gummiring från Profarma, fungerar klockrent och hästarna kan inte skada sig. När balen är ny väller det över litegrann så man får kratta runt men annars är den väldigt bra. Ta till i breddstorlek.


*
* Jag har också hört om plastremsor som man kan hänga för ingångar som "stänger till lite". Hästarna vänjer sig väl ganska fort vid att gå igenom om man hänger ner dem successivt.

Vi har köldridåer men ett "hål" i mitten för den stora utgången. Fick för första gången ut min unghäst genom lilla utgången idag med hjälp av ett äpple!:D
Inte nödvändigt med köldridåer men mkt bra för att hålla snö och vind ute.

*
* Jag har inga siffror på hur stor hagen är (siffror säger mig ingenting) som ligger i anslutning till ladugården - men den är i alla fall stor ;) Det finns två stora hagar till, och på vår/höst kan de väl gå en del i dessa hagar för att inte slita alltför mycket på lösdriftshagen. (På sommaren antar jag att det kan vara skönt att smita in i lösdriften och få skydd för insekterna.)

Vi har på tidigare sommarbeten gjort en öppning in till vinterhagen så att de kan dricka samt nyttja ligghallen, mkt populärt!

* BRA belysning i ligghallen

Vi har belysning i ligghallen vi kan tända men det känns som overkill eftersom hästarna inte visiteras eller fodras där. Det är dock till hjälp för utmockningen om den sker kvällstid.

Bygg lösdriften med så stor öppning och så hög höjd att du kan traktormocka vid behov.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Tack för tipsen! :)

Öppningarna på ligghallen är på ena långsidan. Den lite bredare öppningen, som har använts till korna, är längst ut i kanten på långsidan. Sen finns det en smalare öppning (typ som en vanlig dörr) mitt på långsidan. Den är igenspikad just nu.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Tack för dina tips! :) Det enda är att lokalen redan finns där (ladugård i nuläget), så att bygga om så att traktorn kan komma in blir nog ett lite för stort projekt :/
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Måste bara fråga , vilken magnetgrind är det som du använder? Är också inne på detta och söker en bra sådan :-) Tänkte ha en sådan till en mindre liten lunch hage:)
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Öppningarna på ligghallen är på ena långsidan. Den lite bredare öppningen, som har använts till korna, är längst ut i kanten på långsidan. Sen finns det en smalare öppning (typ som en vanlig dörr) mitt på långsidan. Den är igenspikad just nu.

Med en så långsmal ligghall (20 x 3,5 m) tycker jag det vore bra att göra en öppning i andra änden av långsidan också (eller på motsvarande kortsida om det passar bättre). Så att det inte blir en så lång och smal återvändsgränd. Den behöver inte vara bred, räcker med typ som en vanlig dörr (eftersom det finns en i varje ände). Den på mitten behövs i så fall inte.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Måste bara fråga , vilken magnetgrind är det som du använder? Är också inne på detta och söker en bra sådan :-) Tänkte ha en sådan till en mindre liten lunch hage:)

Vi köpte vår på Nordpost, men de säljer dem inte längre tyvärr! Vet inte vilka andra som kan tänkas sälja? Vi har två kompisar som byggt en själva med timer, elektromagnet, bilbatteri och upprullningsbar grind - påminner alltså om den vi har.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

KL

Det bästa ur parasitsynpunkt är att inte använda vinterhagarna på sommaren och tvärtom.
Har man då en fast ligghall i en hage så är det inte idealiskt att använda den året runt.

Vi har en flyttbar ligghall som kan flyttas mellan hagarna för att kunna använda den även på sommaren.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Det bästa ur parasitsynpunkt är att inte använda vinterhagarna på sommaren och tvärtom.
Har man då en fast ligghall i en hage så är det inte idealiskt att använda den året runt.

Det går ibland att lösa på ett nästan helt tillfredsställande sätt. Jag har en ligghall i anslutning till hagen, givetvis ;). På vintern är hagen avstängd med en tråd ca tio meter till vänster om öppningen till ligghallen och ner till andra änden av hagen och på sommaren flyttas tråden till ca tio meter till höger om öppningen. På sommaren öppnas också upp till sommarhagar som ligger bakom vinterhagen. Så det blir en trekant 20 meter på det bredaste stället som används året om och där försöker jag hålla så rent som möjligt, precis utanför ligghallen är det dessutom grusat. Vinterhagen blir på knappt ett hektar och sommarhagarna blir totalt nästan 3 hektar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 350
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp