Foder till Föl och Unghästar!

Sv: Foder till Föl och Unghästar!

Det är en fölunge av rasen fjordhäst. Lusernet måste ju ges enskilt, eftersom hästen går i lösdrift, men samtidigt fodras de enskilt bara en gång per dag. :crazy:

Men det är en omöjlig ekvation att sätta ihop hästar med olika behov, en ung växande individ bör ha tillgång till mat när helst den önskar. Jag kan inte ge dig något råd i detta fall, mer än att byta förutsättningar som stämmer bättre med denna individs uppväxt. Om det inte är möjligt att fördela givan och ev extra utfodring flera gånger per dag.

Alltså, grovfodret är det ju fri tillgång på. :confused:

Nej men nu får du förklara dig, i ett inlägg skriver du så här.

Trådkapning. Vad gör man när man tyvärr bara har en kvot på 6 (MJ 6, smb. rp 36). :cry: Dessutom fodras hästarna bara en gång per dag, så man kan inte trycka i hästarna hur mycket kraftfoder som helst. :( *ännu så länge hypotetisk situation*

Sen skriver du att hästen har fri tillgång????

Sen skriver du att hästen har fri tillgång????

Ja, hästarna utfodras en gång per dag. Men de har fri tillgång på grovfoder. Det vill säga, det är den individuella fodergivan som endast ges en gång om dagen. Om jag vill ge hästen något annat än hösilaget med kvot 6 alltså.

Hoppas det klargjorde. :D

Har du någon uppfattning om hur mycket din häst äter per dygn? Man räknar utifrån förväntad vuxenvikt, sen finns det egentligen få fodermedel som håller höga andelar smrp det är ju soja som ger en begränsning i intaget samt Krafft protein.

Har du någon uppfattning om hur mycket din häst äter per dygn?

Det är ju det kluriga. Jag skulle tippa på att hon kan klämma i sig 8 kg hösilage (61 % ts om jag glömt nämna det), men det är ju svårt att säga utan att väga. :crazy: Tester har ju visat att de kan klara upp till 2,5 % av sin vikt = 5,75 kg ts.

Du ska välja mineralfoder efter vad hästen får i sig via grovfoder och ev kraftfoder. Grus eller pellets är strunt samma bara hästen äter det. Du kanske bara behöver tillsätta selen.
Jag tycker inte man ska ge fri tillgång till mineralfoder och tro att hästen reglerar det själv.
// Linda

hm okej just nu är det så att det finns inget analyserat grovfoder men det jag vet är att de har fri tillgång på grovfoder(hösilage) med mkt hög torrsubstans 16-18 timmar/dygn.
fölet får kraftfoder i samma hink som mamman äter ur(snor alltså av henne får inget eget) och mamman får kraftfoder 4 gånger/vecka.

de får då troligen hippo grund(hm det är avel iaf tror det är pelleterat med) men kvittar det om man ger pelleterat eller musli?

fölet får i sig ca 4dl trodde uppfödaren. han e bara 4 månader änslålänge och islandshäst.

kan man generalisrera föl sådär eller skall man gå på vikten då med?

men vad anser du om färdigfoder då? där ingår ju alla mineraler och vitaminer oxå.
speciellt såna anpassade efter avel(dräcktiga ston, digivande och föl + unghästar).

jag funderar på Kraft musli grön vad tror du om den? kan man komplettera med lusern där med?

uppfödaren vill ju inte ge fölet en egen hink och det känner jag med är nog lite onödigt för han e ju så pass liten har ju knappt tänder ens, har bara framtänderna vad jag sett.
hon sa att när de e ca 1,5 år så brukar de få komma in några dagar i veckan och få stå uppbunda under uppsikt och få sitt kraftfoder i varsinna hinkar.

men där står att ett föl skall ha 1-3kg :confused: det måste ju vara 1 kg mitt föl skall ha i så fall.

alltså ärligt talat KAN MAN MED ANALYSERAT HÖSILAGE med fri tillgång till ett 4 månaders föl som även dricker mjölk(troligen dricker mer mjök än va han snuttar på ensilaget) räkna ut en exakt foderstat????
och vet exakt hur mkt och exakt vad han skall få i kraftfoer då?(om det ens behövs)???

är det inte viktigt att stoet med får rätt mat eller tar fölet vad den behöver genom mjölken och det kvittar vad stoet äter?

hjälp vill veta allt om detta:bow:

men där står att ett föl skall ha 1-3kg det måste ju vara 1 kg mitt föl skall ha i så fall.

Var står det? Kan du erbjuda ditt föl ett bra grovfoder så behövs inget kraftfoder, detta verkar vara en svår sak att förstå för många människor så därför tror jag för min del att kraftfoder många ggr är mer för människan än för hästen.

hjälp vill veta allt om detta

Det finns jätte bra böcker att köpa eller låna också i detta ämne.

Så länge han är så liten är det mammas mjölk som är den viktigaste näringen. Han äter och smakar på allt men kan inte tillgodogöra sig tillräckligt av det.
Så länge han går kvar hos stoet så se till att avmaskning, hovvård och annan skötsel sköts. Håll koll på hull på sto och föl.
När du sedan delar på dem kan du fundera på en egen foderstat. Då är det lättast att utgå från grovfodret. Proppa i honom så mycket han kan äta av ett bra analyserat grovfoder och komplettera med kraftfoder och mineralfoder om det behövs.
Gå in på hippocampus foderstatssida o räkna olika foderstater där så ser du hur det skiljer sig i behov efter vikt o ålder. Då ser du även att det är betydligt lättare att få en bra foderstat med ett bra grovfoder.
// Linda

Hello Anna!
Jag är inte så jättehaj på detta heller.
Men det börjar gå framåt.
Jag läser allt va jag kan i foderböcker nu. Fårn pärm till pärm till att börja med. Jag vill ju heller inte göra fel...
Just nu läser jag en an Christana Planks böcker (en nyare). Måste säg att jag har redan blivit klokare än vad jag var innan jag började läsa.
Jag har börjat förstå vilka behov växande, högpresterande, stuterihästar osv. kan behövas ha.
Sedan alla de där siffrorna och kvoterna som man ska få ihopa, det kommer man väl lära sig nån gång i framtiden.
Oftast står det även nerskrivit någonstans vad den och den kvoten ska vara.

Att ett föl (redan i magen på mamman) får den näring den ska ha är ytterst viktigt.
Som du vet så ska min fölis bli en travare och då måste denna hålla för den träning och dom prestationer som krävs. Därför är det jätteviktiktigt att grovfodret (vad du nu än får) är analyserat så man kan utgå från det i det övriga man ska ge dom.

Slutligen väldigt enkelt så behöver en växande häst mycket protein, mendans en färdigväxt häst som presterar behöver mycket energi.
Min fråga i detta sammanhang är just nu vad man ger till en startande o växande tvååring/treåring.... Nåt mitt i mellan antar jag, men den frågan tar vi någon annan gång!
Kanske ja blir klokare o finner svaret själv :-)

Lycka till :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 268
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen... 2
Svar
25
· Visningar
3 010
Senast: Lepidus
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 980
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 793
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka