Foder till gammal häst?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Gabriel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 720
G

Gabriel

Ska ut och resa, så min 21 åriga varmblodsvalack skall bara ridas på halvfart av min mamma från slutet av maj till mitten av aug. Han rids och tränas i nuläget varje dag och är pigg och i fint hull och form.
Hur skall jag fodra för att han inte skall tappa för mkt?
Är rädd för att det går fort hos en gammal häst när det väl börjar...
Han kommer gå i gräshagar på dagarna, inte vall, och stå uppstallad på nätterna. Kraftfoder och hösilage 2ggr/dag. Några tips?

Sv: Foder till gammal häst?

Är det bete på dagarna eller bara magert gräs? För om det är BETE så tror jag inte du behöver oroa dig.
I kraftfoderväg tycker jag att han ska få lusernpellets (uppblötta) om ni inte har analys på hösilaget så att man kan räkna ut mer exakt vad som kommer att behövas?

Allt beror på hurdant bete han går på på dagarna och hur hösilaget är i sina värden.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 171
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 709
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 092
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 707
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka