Foder till vild utekatt

Bukefalos 30 år!

vilde

Trådstartare
Har en förvildad katt som börjat hålla till här på gården, har bara sett skymten av den några gånger förutom nu spår i snön. Vad är bästa och billigaste fodret jag ka ge?

Kamera och fälla. Matar du katten har du fullt ansvar för den, man kan inte bara "hjälpa till lite". Då får man se till att katten får komma in, är kastrerad och märkt också. Tänk också på att det kan vara en bortsprungen katt som hör hemma hos någon men kommit fel.

Vi ger våra katter Mjau (blöt och torrfoder) och använder det till att fånga in katter också.

Den här katten är inte bortsprungen utan en ung "vild" katt, extremt skygg och den kommer aldrig att fungera som vanlig katt, inte ens stallkatt och att utsätta den för det experimentet är inget jag kommer göra utan alternativen är antingen att låta den svälta ihjäl, fånga i fälla och avliva (har fälla så inget svårt) eller ge den mat och senare när den får viss vana vid människor fånga in, sedera och kastreraoch sen släppa igen och ha den här som väldigt skygg gårdskatt..

Den här katten är inte bortsprungen utan en ung "vild" katt, extremt skygg och den kommer aldrig att fungera som vanlig katt, inte ens stallkatt och att utsätta den för det experimentet är inget jag kommer göra utan alternativen är antingen att låta den svälta ihjäl, fånga i fälla och avliva (har fälla så inget svårt) eller ge den mat och senare när den får viss vana vid människor fånga in, sedera och kastreraoch sen släppa igen och ha den här som väldigt skygg gårdskatt..
I ett stall där jag stod fanns en mycket rädd katt som jag började ge lite mat. Jag tog bort maten de gånger jag sett den äta så inte andra katter skulle ta den. Med tiden blev den mindre skygg, jag kunde slänga åt den lite kulor och den vågade ta dem flera meter bort men kom allt närmare och närmare. Till slut kunde jag ge den så den stod bredvid mig och till sist fick jag klappa den. Den blev allt tamare med tiden och som tur var fanns det även veterinär på gården så jag fick honom kastrerad utan dramatik.

Tyvärr flyttade jag senare en mil, men jag hörde ibland en katt jama där jag bodde men trodde det var grannarnas katt. En kväll när syrrans ungar var på besök berättade de att de sett en vit katt vid min bil och jag rusade ut och ropade. Ur skuggorna kom katten jag matat och sprang till mig. Han fick mat och jag kunde ta av ett halsband som han fått under ena frambenet och skavt så han hade sår. Han bodde under min trapp några dagar men tyvärr var det en annan familj som ägde honom nu och de kom och hämtade honom, jag kände det som ett svek från min sida och han kom aldrig mer tillbaka. :cry:

De allra flesta viltfödda och helvilda katter går att tämja, om än att relationen till en sådan katt inte blir som med en helt tam katt. Vi har haft 30+ sådana katter, de allra flesta vuxna när de kom hit. Några som knappt sett en människa tidigare, och de allra flesta extremt skygga. De är alla fungerande innekatter nu, vissa väldigt kelna, andra mer skygga.

Problemet med att inte ta hand om katten fullt ut är främst risken att den förökar sig. Det går snabbt att få en koloni med katter, som ofta blir sjuka, skadade och inte är gjorde för att klara sig vilt här. Naturen vi har är heller inte gjord för att ha ett stort antal katter som jagar allt de kan. Ofta skapas kolonier genom att någon snäll människa matar en vildkatt, men eftersom att det inte är "deras" tar de inget vidare ansvar. Sen får de plötsligt ungar där, och så blir det fler.

Länsstyrelsen kommer då, i de fall jag känner till, anse att du är djurägare. Du behöver tillstånd för att ha fler än nio katter, och katterna ska i praktiken vara kastrerade och märkta. Det spelar ingen vidare roll att katten är "extremt skygg".

De allra flesta viltfödda och helvilda katter går att tämja, om än att relationen till en sådan katt inte blir som med en helt tam katt. Vi har haft 30+ sådana katter, de allra flesta vuxna när de kom hit. Några som knappt sett en människa tidigare, och de allra flesta extremt skygga. De är alla fungerande innekatter nu, vissa väldigt kelna, andra mer skygga.

Problemet med att inte ta hand om katten fullt ut är främst risken att den förökar sig. Det går snabbt att få en koloni med katter, som ofta blir sjuka, skadade och inte är gjorde för att klara sig vilt här. Naturen vi har är heller inte gjord för att ha ett stort antal katter som jagar allt de kan. Ofta skapas kolonier genom att någon snäll människa matar en vildkatt, men eftersom att det inte är "deras" tar de inget vidare ansvar. Sen får de plötsligt ungar där, och så blir det fler.

Länsstyrelsen kommer då, i de fall jag känner till, anse att du är djurägare. Du behöver tillstånd för att ha fler än nio katter, och katterna ska i praktiken vara kastrerade och märkta. Det spelar ingen vidare roll att katten är "extremt skygg".
Du läste nog inte de val jag listade, om jag väljer att ge den mat nu i vinter och får den att bli lite mera van vid människor för att sen kastrera och ha den som gårds/utekatt kan jag inte se att det är något som bryter mot någon djurskyddsregel, inte heller om jag väljer att avliva eller låter den svälta ihjäl (inte så trevligt dock).

Jag fodrade en vildkatt i 3 år till och från. Ibland försvann den längre tider. Spöket blev aldrig tam. Max 3 meter innan han sprang.Han fick torrfoder och hade en frigolitlåda med renskinn i vedboden. Ingen katt som någonsin skulle bli tam. Han bråkade aldrig med vår utekatt. De undvek bara varandra. Hade inte hjärta att låta bli att ge mat eller avliva. Har haft flera katter förut jag tagit hand om. 4 st genom åren, alla blev trevliga katter som fick komma in och utan några problem med våra innekatter 2-3 orientaler. Den vi har nu har bott här i 4 år, en riktig goding.

Liknande trådar

• Beteendestörning
  • Äldre katt med artros, smärtlindring.
  • Låt katten vara katt - foder
  • Katter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat