Bukefalos 28 år!

Foder vid avskiljning av sto och föl

E

emci

Vi har nu bestämt oss för att skilja av vårt sju månaders föl vid sin mamma som åter igen är dräktig och ska föla i juni. Vi bestämde oss för att göra detta nu eftersom stoet(mamman) har börjat gå ner ganska mycket i vikt och börjar bli lite väl smal. Nu underar jag lite:

Ska man ge fölet nåt kraftfoder el dyl efter avskiljningen när den inte får sin mammas mjlök längre?
Fölet äter idag sitt hö med mycket god apptit och har gjort detta sen en lång tid tillbaka. Hon är tjock och fin i hullet.

Sen skulle jag också behöva lite tips på vad man ska ge mamman att äta så hon fort får upp hullet igen?
Tror ni att det räcker att vänta en vecka efter avskiljningen innan man börjar ge henne kraftfoder igen?
Man vill ju inte ge kraftfoder ibörjan av avskiljningen eftersom mjölken då ska sina.
Stoet och fölet är islandshästar om det nu spelar nån roll.

Skulle bli jätteglad om jag kunde få lite tips och råd om detta!
 
Fölet ska kunna äta kraftfoder innan ni börjar vänja av! Den måste kunna täcka sitt energibehov med hö och kraftfoder innan man skiljer, så kolla det först. Att fölet är runt nu är ju för att den får i sig det den behöver från mjölken och höt.

Föl behöver MASSOR av protein, vet du vad ditt hö innehåller?

När det gäller stoet så ta bort kraftfodret i alla fall en vecka tills juvret är mindre. Annars brukar dräktiga ston själva vänja av sina föl runt 8 mån ålder, fast börjar hon tappa förstår jag om ni vill vänja av tidigare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 781
Senast: Masse
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 122
Senast: Pinus
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 344
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp