Bukefalos 28 år!

Alger

Vad gäller funktionen hos alger, så finns det faktiskt slemlösande alger. Min welshponny var diagnosticerad med "kronisk hosta", vilken försvann då han fick kokta alger i kraftfodret!
 
Askur får

4 kg hö
1/4 l betfor
Mineraler
Vitlökspulver
Morötter

Havrekross får han bara om vi ska träna dagen efter! Då i en lite mängd, ca 1/3 l.
 
Re: Alger

Ja men nu pratade vi om ishavsalger, som ges till islandshäst som eksemmedel. Röd och brunalger finns också ja, och ges vid luftvägsproblem
 
Algerna smakar nog inte särskilt gott, men de går ner om man blandar dom med betfor. Det finns nog hästar som inte äter dom.
 
Re: Alger

Det är carrageen du menar, det hade jag när mitt sto haft hosta ett tag. Av ngn anledning gillade min ena vovve att slicka i sej resterna från carrageenblandningen.

kan själv inte påstå att det är en höjdare för oss, luktar o smakar för j-ligt :devil: (var tvungen smaka :D) carrageen är rödalger. Det andra vi talar om nu, är brunalger, kallas för fodertillskott på Alg-Börjes.

Vem var det som frågade vad hästarna tycker om alger? Mina gillar det, har haft det i minst fyra år nu. Blandar 1 dl (sommartid 2 dl till eksempållen) med 2 dl betfor o så vatten o så kraftfodret.

För min del tycker jag alger fungerar mycket bra och ger det till vovvarna oxå.

Lena
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 992
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
496
Senast: aglaonema
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
198
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 618
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp