• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Messier
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 675
M

Messier

Mitt föl på 6 månader vill inte äta sin kraft..han har heller aldrig smakat på det direkt..utan är då bara van att äta höinslage.

Hur gör jag för att få han äta kraften? :confused:

Sv: Foder.

Föl lär sig äta samma mat som sin mamma. Så om stoet äter kraftfoder kommer föle också att äta det. Brukar var en av de saker som man lär fölet innan avvänjningen, att de kan äta ordenligt.

Sedan kan det vara en mognadsfråga när fölet är moget att börja äta "riktig" mat. Precis som med människo barn. Vissa vill börja äta fort andra är ganska gamla innan de är mogna att sluta med mjölk/välling. Jag har haft föl som jag inte kunnat vänja av innan de var närmre året p g a de inte vill äta ordentligt bara dia och äta grovfoder.

Mitt föl på 6 månader vill inte äta sin kraft..han har heller aldrig smakat på det direkt..utan är då bara van att äta höinslage.

Hur gör jag för att få han äta kraften? :confused:
Jag hoppas verkligen att du inte delar mor och föl INNAN fölet har lärt sig äta kraftfoder.

Jag såg nu att du hade fått hem den. Jag hade kört tillbaka fölet till uppfäödaren. Sparkat uppfödaren i aslet och talat om att man inte säljer ett föl som varken är hanterad,grimvan eller äter kraftfoder. Fyy f-n för sådanna säljare.!!!!!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 141
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 141
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
713
Hästvård Jag vet att det står i info att en öppnad flaska metacam håller i 6 månader, men är det en så än där lite överdrivet snål...
Svar
18
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Bästa ögoncreme
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka