Bukefalos 28 år!

Foderallergi

F

Fjunet

Mitt nya tillskott till flocken är sjuk :( Misstänker foderallergi. Någon som har haft en fågel med det? Tyvärr så verkar det som om hon låtit fjäderplockandet bli en vana också :cry:
 
Nej vad tråkigt! :( Nej jag har aldrig haft en fågel med foderallergi, hur yttrar det sig?
 
Så vitt jag vet är foderallergi
ovanligt hos fåglar.
Fjäderplockning beror nog troligare
på bristsjukdom eller psykiskt.
 
Hon har fler symtom än fjäderplockning. Enligt veterinären så var dock chansen för foderallergi ganska stor.
 
I min fågels fall så blir hennes avföring väldigt mörk när hon äter fröblandningar. Pga av den förmodade allergin så får hon klåda, vilket gör att hon plockar sig. Hon är pigg i övrigt, men putsar sig ovanligt ofta och sover ofta (korta stunder, då med två ben på pinnen). Trots att hon levt på endast frön och hirskolvar och knappt fått komma ut så är hon undernärd. Har gett henne hirskolv och pellets, och redan nu märker jag en skillnad (var ett par timmar sedan jag tog bort fröblandningen) :bump:
 
Att dom plockar fjädrar kan bero på massor av saker. Den vanligaste orsaken är att fågeln är uttråkad.

Varför misstänker ni foderallergi???
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: Lyan
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 120
Senast: Lhas
·
Samhälle Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
3 719
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp