Skydda höns mot attackerande katt

Bukefalos 30 år!

MaudPie

Trådstartare
Vi har haft höns i många år men på senaste har en grannkatt börjat döda våra höns. Hönsen har nu utegångsförbud såklart men vi skulle gärna vilja låta de gå ute igen, eftersom de mår så mycket bättre av det. Vi kan inte ha de ute även när vi är med dem, katten smyger efter dem då också, trots att vi försöker hinna med vattenslang etc.
Vi kan inte ha tupp tyvärr pga tätbebyggt område. Katten har ett hem och är välfödd, den vill bara ha kul antar jag…
Våra höns är stora (Lohmans, så inga mesar).
Finns det rimligtvis något vi kan göra? Vår egen katt vågar inte stå upp mot den här stora katten, och vi har ingen hund.
Tips mottages gärna! Inser att vi kanske helt enkelt måste vänta ut den här kattens död eller flytt, men önskar så att vi kunde få ordning på det…

Vi har haft höns i många år men på senaste har en grannkatt börjat döda våra höns. Hönsen har nu utegångsförbud såklart men vi skulle gärna vilja låta de gå ute igen, eftersom de mår så mycket bättre av det. Vi kan inte ha de ute även när vi är med dem, katten smyger efter dem då också, trots att vi försöker hinna med vattenslang etc.
Vi kan inte ha tupp tyvärr pga tätbebyggt område. Katten har ett hem och är välfödd, den vill bara ha kul antar jag…
Finns det rimligtvis något vi kan göra? Vår egen katt vågar inte stå upp mot den här stora katten, och vi har ingen hund.
Tips mottages gärna! Inser att vi kanske helt enkelt måste vänta ut den här kattens död eller flytt, men önskar så att vi kunde få ordning på det…
Kattägarens ansvar.

Hönsgård alternativt elstängsel?
Har ni pratat med kattägaren, de är ansvariga för vad katten hittar på.

vi har dem i hönsgård nu men inser att vi nog måste bygga ut den om det ska fortsätta så. Har inte pratat med kattägaren men kanske borde, har dock svårt att tro att de ska göra om den till innekatt efter den varit utekatt i många år…men värt ett försök.

vi har dem i hönsgård nu men inser att vi nog måste bygga ut den om det ska fortsätta så. Har inte pratat med kattägaren men kanske borde, har dock svårt att tro att de ska göra om den till innekatt efter den varit utekatt i många år…men värt ett försök.
De kan kanske bidra till utbyggnaden av hönsgården och släppa ut katten när hönsen är inne?

Utan tupp hade jag inte velat ha hönor lösa. Förutom katt kan det komma lösa hundar, räv, rovfåglar. Samt att dom kan få för sig att gå till grannen 😅.

Bygg en riktigt rejäl hönsgård istället, och ha dom bara lösa när du är med dom utomhus.

Jag vet katter som lätt hoppar igenom elfårnät. Har de inga fötter i backen får de ingen stöt. Kanske finns elhönsnät som har minde mindre maskor som är svårare för katt att komma igenom på ett hopp? Annars skulle jag försöka ha koll på kattens inlärning vid mötet med elstängslet, så den verkligen blivit helt avskräckt från att försöka passera, om man vill använda det.

Utan tupp hade jag inte velat ha hönor lösa. Förutom katt kan det komma lösa hundar, räv, rovfåglar. Samt att dom kan få för sig att gå till grannen 😅.

Bygg en riktigt rejäl hönsgård istället, och ha dom bara lösa när du är med dom utomhus.
Det har funkat bra i så många år, och de går aldrig till grannarna (har stängsel runt trädgården) men inser att dessa tider kanske är över…

Jag vet katter som lätt hoppar igenom elfårnät. Har de inga fötter i backen får de ingen stöt. Kanske finns elhönsnät som har minde mindre maskor som är svårare för katt att komma igenom på ett hopp? Annars skulle jag försöka ha koll på kattens inlärning vid mötet med elstängslet, så den verkligen blivit helt avskräckt från att försöka passera, om man vill använda det.
Jag pratar inte om fårnät utan elhönsnät.

Jag pratar inte om fårnät utan elhönsnät.
De elstängslade höns jag ser går med maskor som är av "fårnätsstorlek". Har inte koll på vilket namn de är sålda under, eller hur utbudet ser ut.
Min poäng var främst att den som vill elstängsla specifikt mot katt bör ha det jag nämnde med bland faktorer att ta i beaktande när man väljer sitt upplägg.

De elstängslade höns jag ser går med maskor som är av "fårnätsstorlek". Har inte koll på vilket namn de är sålda under, eller hur utbudet ser ut.
Min poäng var främst att den som vill elstängsla specifikt mot katt bör ha det jag nämnde med bland faktorer att ta i beaktande när man väljer sitt upplägg.
1752486172201.webp

Sant, vi skulle kunna försöka hägna av en mindre del av trädgården - för svårt att få till på hela, vilket är synd för barnen älskar att dra runt med hönsen över hela trädgården och spontangosa med dem, men den tiden är nog över :(

Vi funderar på att skaffa en till katt som kanske kan vara mer på hugget med reviret än vår nuvarande, kanske det kan hjälpa? Men det kanske bara är att köpa på sig mer problem 🤔
Eller ankor, är de kanske bättre på att försvara sig?
Bäst vore ju hund, men tror inte vi skulle bli bra hundägare.

Vi funderar på att skaffa en till katt som kanske kan vara mer på hugget med reviret än vår nuvarande, kanske det kan hjälpa? Men det kanske bara är att köpa på sig mer problem 🤔

Nja, jag skulle inte chansa på det som en lösning i ett sånt här fall. Skaffa en till katt om ni genuint vill ha en till, men inte för att "vakta mot grannkatten".
Det kan ju hjälpa. Eller så blir det slagsmål stup i ett (mellan era katter, eller mellan er och grannkatten). Eller så visar det sig att den nya katten inte alls är så försvarande av reviret när det kommer till kritan. Eller så tycker den katten också att det är himla kul att jaga höns..vilket ju är en viss risk även med hund (båda går ju att lära att det inte är tillåtet att jaga hönsen, men det finns ändå en viss risk om de lämnas ensamma med dem. Imo.).

Det ser inte så himla högt ut? Mina studsar utan större ansträngning över 1,5 meter. Skulle inte ha något lägre än 2 meter om det gäller katt.
Jag vet inte hur höga det finns, men jag tror att har en katt väl fått en smäll på nosen av nätet ska det mycket till för att gå i närheten igen.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Rasval
  • Tips för kanin för att undvika magatoni (trumsjuka)?
  • Innekatt i en etta utan balkong?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka