Foderatomat..

angelaL

Trådstartare
Läste en tråd här förut där det var någon som skrev om ett grindhantag som man kunde ställa in på en viss tid, och vid den tiden så öppnades grinden för att tex fodra hästarna..

Jag vill veta var man köpper ett sånt och vad det kostar,,
har sökt på gammla trådar med jag hittar inte tråden,,

någon som vet?
 
Jag har två Batt-Latch, fungerar kanon. Bästa investeringen jag gjort :love:. Den äldsta är nu snart 4 år och har fungerat i ur och skur och i många minusgrader. Ger oss sovmorgon då hästarna går på lösdrift. Nattfodrar. Fodrar lunch när vi inte är hemma, släpper ut hästarna från bantarhagen till stora betet osv.

Använd inte spiralgrind utan istället elastiskt elrep med färdigt monterat handtag. Det handtaget passar perfekt till öppnaren.
Laddas gm bilens cig.uttag, så ett gott tips är att skaffa en adapter från 230v till 12v (finns på Jula t.ex och kostar runt hundringen) så du kan ladda i vanliga eluttaget istället.
 
Hm 3000:- för en timer som är kopplad med en elektromagnet???

Låter extremt snordyrt. Misstänker att en halvnormalt tekniskt begåvad person skulle kunna bygga något liknande väldigt mycket billigare.

OBS! Inte jag som är en teknisk idiot...

Betänk att ikea säljer timers för 39:- .... och litet batterier, litet kabel och en elektromagnet borde inte kosta skjortan!

Hörni Buketekniker- vad säger ni???

/Kung Tulle
 
Håller med om att det låter ganska dyrt.. Borde kunna göras billigare.
 
Kan säkert göras billigare. Men jag måste säga att den är behändig. Liten och smidig, och framför allt - inga kablar behövs, vare sig till ström eller batteri. Ingen elektromagnet, utan man laddar apparaten precis som en mobiltel. Mina är inställda för två öppningar om dagen och håller nästan ett par månader på varje laddning.

Men det är synd att den som säljer apparaterna nu i Sverige saftar på så enormt på priset. Bole sålde dem tidigare för 2.500 och jag skickade förra året efter från Danmark ytterligare några hundralappar billigare. Tyvärr säljer de inte grindöppnaren längre, då den numera är av annat fabrikat än PEL.

Kan man t.ex. inte fixa lunchfodring till hästarna på annat sätt, så tycker jag ändå det är billigt för flera års hjälp med detta - ungefär samma pris som ett skapligt elaggregat. Speciellt för oss som har egen gård ger ju denna lilla apparat mer frihet.

Våra islandshästar går för det mesta på lösdrift, de vuxna kan inte ha fri tillgång då de blir osunt feta. Med hjälp av grindöppnaren får de grovfoder jämt fördelat 4 gånger per dygn. 06 - 12 -18 - 24, medan vi bara behöver fodra 2 gånger och då samtidigt "laddar" mathagen för nästa mål. Eftersom vi har 2 apparater kan vi t.o.m. få fodrat två mål efter varandra :D
 
Elektromagneten är inte till för laddningen utan för att "släppa" låsningen.

Dvs så länge det finns ström, dvs så länge timern inte sagt till att nu ska strömmen brytas så håller elektromagneten fast en spärr...när strömmen bryts släpper spärren och gör så att grinden öppnas.

/Kung Tulle
 
Jo det förstår jag, men fungerar verkligen Batt Latch så? Vet att det finns andra "grindöppnare" med just elektromagnet.

Batt Latch fungerar ju så att på inställd tid snurrar det inbyggda laddbara batteriet runt en liten hållare som man krokat grindöppningens handtag i. När hållaren snurrar runt lossnar handtaget automatiskt.

Råkade gå in på Boles sida och de verkar sälja Batt-Latch igen (art.nr 1012), dessutom mer än 500:- billigare än det andra stället. KIKA HÄR längst ner på sidan.
 
Hej!

Jag fixade en egen grindöppnare! Kostade max 800:- (och då kostade resårgrinden som jag hellre använder än fjädergrind 198:- av dessa 800:- )
En elektromagnet får du för 330:- inkl moms! sen är det bara att "knyta ihop" alla kablar som du säkert redan har ligger hemma nånstans, ja och sen en transformator förståss från växel till likström i det voltantalet du har för din magnet.
Använder den andra året i rad nu, den har varit 100% driftsäker! Även när det är -25 grader!! *burrrrrrr*

/Teknik-freaket :)
 
Då måste du ha elkabel ut till grinden? Eller har du kopplat till batteri?

Jag är inget teknikfreak, det där lät alldeles för avancerat för mig :crazy: så det var bara att lätta på plånboken när vi äntligen hittade något vi tyckte fungerade som vi önskade ;)

Eftersom vi har flera "mathagar" efter varandra blir det för långt och omständigt för oss att dra kabel.

Vi uppskattar att det är så flexibelt och enkelt. Tar bara några sekunder att flytta om vi vill ha den någon annanstans. Våra grindöppnare fungerar också alldeles utmärkt trots en massa minusgrader. Den minns också 4 olika inställda tider, vi kan välja vilken dag den skall öppna på en viss tid, eller om den skall öppna alla dagar osv.
 
Sambon som är elektiker skall bygga en till mig, så hästarna får lunchen inom rimlig tid när jag inte är hemma under dagarna.

Visade denna tråden för han och han asgarvade åt priset, han kan bygga en för under 500:- lappen. Tycker att 3000:- är rena ockerpriset. Kolla vad en grindöppnare till kor kostar, garanterat billigare.

Många företag tar hutlösa priser av hästfolk pga, det är just till häst men fungerar lika bra till kor (säkerligen samma apparat).
Problemet är att många hästfolk betalar dom summorna medans en bonde hade flinat dom rätt upp i huvudet.

Mvh en som är lyckligt lottad
Var smart, snärj en elektriker :D
 
"Var smart, snärj en elektriker" - ja det skulle man kanske gjort ;). Jag snärjde en läkare istället - men å andra sidan tjänar han bra så det får väl kompensera lite :angel:

Nä skämt åsido. Oavsett om man är elektriskt ohändig och istället lägger ut 2.500 (Bole) på en lunchfodrande grindtimer eller har en händig sambo som kan fixa det för några hundralappar är det väl bra att det går att köpa/fixa en manick som ger oss friheten att fodra hästarna så de slipper vara utan mat alltför länge :D

Vår äldsta apparat är 4 år gammal, Vinterhalvåret har den öppnat till mat 2 ggr/dygn åt våra lösdriftshästar och sommartid 1g/dygn för att släppa ut de tjockaste ridhästarna på halvtidsbete. Hittills har det kostat oss 1 kr per utsläpp och än verkar apparaten inte vilja lägga av så det lär väl bli ännu lägre. Även om apparaten är dyr i inköp tycker jag faktiskt tjänsten som sådan är billig. Själv får jag sovmorgon för 1:- :love: när apparaten öppnar till frukost i lösdriften.
 
Hej!

En timer typ "äggklocka" som bara räknar ner från max 6 timmar och sen bryts strömmen helt ut till hagen. Finns också på ELFA. :)
 
Ja jag har en elkabel ut till grinden (12V), och det är nära till uttag. Men skulle hagen vara en bit bort så är det förstås ganska bökigt med kabel.
Min är också ganska enkel att flytta. Har monterat på själva öppnaren på en bräda som enkelt går att sätta fast på stolpen där den ska sitta för stunden.
Jo jag klurade en hel del innan jag fick till det. Hade jag inte löst det så hade jag med all sannolikhet köpt sådana som du har! :)
 
Du vinner, läkare slår högre, samt du behöver inte vara undermedvetet orolig om han kommer levandes hem varje kväll. Tyvärr så är elektrikerna ett högrisk jobb, skulle sambon sätta fingrarna fel i en central och kortsluta så kommer det bli många besök på intensiven för min del OM han nu kanske överlever...
Men då kanske din läkare hade kunnat lappa ihopa han & som tack, så meckar sambon ihopa en gringöppnare till dig? :idea:

Skämt å sido.. Lite osmakligt för min del att skoja om sånt :crazy:

Men du har rätt att man tjänar på det i längden om man slår ut priset. Som du säger 1:- för en sovmorgon *avis*

Men jag tycker fortfarande att det är hutlösa priser på allt som har med häst att göra...
 
Hej,

sent svar på denna tråden men det är nu som först jag har köpt alla delarna och sitter här och ska pilla ihop elektromagnet med grind handtag osv.

Min fråga till dig roxy. Har du bytt ut den vanliga kroken på grindhandtaget mot den kolven som följer med elektromagneten eller har du en fjäder som drar ut kolven när strömmen slås av... Jag trodde den var stark nog att hålla i resårgrinden men märkte precis att det var den inte alls... kanske naivt av mig, är bara en optimistisk amatör.

Hoppas på svar...

mvh / anna H
 
ifall det är den sista på sidan så är den till fär bilar. Man kör på en stolpe med bien, stolpen viker sig och man kan åka igenom. Har sett den på odal! Passar alltså inte djuren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 986
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp