Foderbolag med finansieringsmöjligheter?

C

crazy

Finns det foderbolag som erbjuder finansieringsmöjligheter? :confused:

Jag lider själv av gammal ryggskada vilket gör att det är lättast för mej att ta hem hö och halm via foderbolag...detta som de flesta vet kostar ju en aning mer än om man själv tar sitt släp och kör och hämtar hö någonstans. ;)

Det är dock en rejäl summa man ska hosta upp på en gång och håller man på med avel så är det ju full rulle på pengarna hela tiden. ;)

Om det finns något bolag som kör med finansieringsmöjligheter(mot kreditupplysning givetvis) vore ju det jättebra. Någon som vet? :confused:
 
Kolla med de större bolagen.Vet ju att t ex Calmare foder kört mot faktura i allafall förr om åren.
 
De flesta foderleverantörer kör ut och lämnar räkning. Jag uppfattade din fråga som att du vill betala fodret på avbetalning, det tror jag är svårare, men jag vet inte.

Har du ingen bonde nära dig som kan sälja hö och kanske spannmål och dessutom köra ut det till dig. Det borde bli billigare även om du får betala dem extra för frakten. Kan du lösa det så kanske du också kan få dem att köra ut mindre leveranser mer regelbundet och på så vis sprida ut kostnaden.

De flesta stora kraftfoderbolag finns väl på nätet. Testa att kolla där.

Piggy
 
Att som okänd ny kund få en längre tids kredit utan säkerhet hos någon av de större foderleverantörerna är väl tveksamt. Foder/strö är ju en förbrukningsvara, så det är inte bara att åka tillbaks och hämta varan om den inte blir betald.
 
Jag har köpt av Calmare foder och där är det kontant betalning som gäller direkt på plats.

Faktura eller kontant direkt är av mindre betydelse...då ska allt ut med en gång ändå.
 
Jag har sett något bolag som har specialodlat plastat hö i små förpackningar där man kan dela upp kostanden...men detta verkar man inte kunna ge ute...då blir det nog mycket onödigt spill bara.Alltså inget alternativ för lösdriftshästar.

Vi köpte av grannen förr men han har slutat då han har blivit äldre.Nu när vi köpt av andra så har vi fått åka ca 12 mil för att hämta ett släp hö och det räcker ju inte långt till 3 hästar...och det blir ju att åka ofta också då...eftersom mängden inte räcker speciellt länge,vilket gör det hela ytterst obekvämt.
 
Som jag skrev innan...MED kreditupplysning...inför ett sådant avtal.

Jag menade alltså att man kunde ta hem det antal ton man behöver och betala per månad plus ränta på tex 12 månader...precis som när du köper saker från olika ställen...är väl inte så konstigt.

Tycker det är konstigt att inte någon kommit med en sådan idé innan då foderbolagen ofta gnäller att de har svårt att bli av med höet.

Oftast handlar det ju om att det blir så stora summor som ska ut med en gång...för det blir ju bra mkt dyrare än att hämta själv.Men fler skulle nog ändå kosta på och köpa det här dyrare höet om denna service ingick...för hur som helst...att dela upp per månad gör det hela mycket smidigare.

Eftersom vi alltid får åka så långt för att köpa hö och får åka så många gånger...gör det hela väldigt jobbigt...speciellt med tanke på min ryggskada som försämrats markant de sista åren.
 
Fast det borde ju finnas nån ändå "i närheten" med just hö/silage...Jag köper av en bonde som bor ca 7 mil från mig...för att få med mesta möjliga på transporten( han vill ju inte åka hejvilt heller, samtidigt som jag inte kan betala ca 50 fyrkantsbalar på en enda gång)så vi har gjort upp sinsemellan att jag betalar varje månad, delar upp balarna på hur många jag använder i månaden och han får betalt så......det underlättar ju för alla parter....ung samma som att JAG skulle åka o hämta balar varje månad...
Nu har jag ju köpt av honom i ganska många år så vi känner ju varandra.....annars är det ju inte helt ovanligt att bönderna kan bli blåsta på sina partier :crazy:, så jag förstår att dom kan vara lite restriktiva med nya kunder....kraftfoder kör ju granngården ut mot faktura...de flesta foderbolag gör det tycker jag(fast det kanske är skillnad om man är företagare eller inte)
 
Men varför inte ta ett lån i stället för att försöka hitta en foderleverantör som vill/kan agera bank? Under tiden kan du ju försöka lägga undan lite så att du får ihop en buffert.
 
Ett lån blir dessutom biligare, bra mycket bättre än att köpa på avbetalning.

Har man problem få lån i banken är nog inte foderföretaget heller så villigt att ligga ute med pengarna utan säkerhet.

Mot KREDITUPPLYSNING? Man kan inte låna på en kreditupplysning, det är ingen garanti eller säkerhet i sig. Där står ju bara din finansiella situation just då. Det är bara värt dasspappret om köparen inte betalar.

Vill foderföretaget ha säkerhet kan de kräva företagsinteckning, borgen osv.

T.o.m. på lantbruksauktioner där det ofta lämnas krediter vill man för det mesta ha kontant betalning då det säljs foder/strö/oljor/gödning/utsäde m.m. dvs sånt som förbrukas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 812
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: Reville
·
F
Hundhälsa Vi har starka misstankar om att det finns noskvalster i flocken. Lasse har sen några dagar tillbaka fått "anfall" av långa...
Svar
13
· Visningar
15 661
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 852
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp