Foderhund???

Lady_A

Trådstartare
Vill gärna skaffa en egen hund nu då jag inte längre bor hemma och familjens springertik börjar bli gammal...

Hur fungerar det att vara fodervärd är det lätt7svårt att få foderhund??

Är foderhund alltid en vaälp eller kan det vara en unghund eller vuxen?? Visst får man bara tikar som foderhund??

Åker den hem när den ska ha valpar eller ska den valpa hos mig??

Får jag köpa henne billigt efter någon viss tid??

Har snappar upp ett citat här och ett där och skulle villa veta hur det är??

Nån som kan berätta??
 
Hur fungerar det att vara fodervärd är det lätt7svårt att få foderhund??

Hur det fungerar beror ju lite på kemin mellan uppfödaren och dig. De flesta har krav på att hunden ställs ut regelbundet och meriterar sig på ngot vis. Det ska ju vara en god representant för deras kennel och en tik/hane som ska gå i avel. Så hunden ska uppfostras, hållas i trim etc etc.

Svårt att säga om det är lätt/svårt att få foderhund också. Enklast är ju om man redan har god kontakt med en uppfödare som vill sätt ut en hund på foder eller om de känner någon annan som vill det. Det underlättar ibland om man har "meriter" med tidigare hund så att de vet att man är seriös.


Är foderhund alltid en vaälp eller kan det vara en unghund eller vuxen?? Visst får man bara tikar som foderhund??

Det kan vara vilket som. Valp, vuxen, tik, hane. Men "vanligast" är en tikvalp.

Åker den hem när den ska ha valpar eller ska den valpa hos mig??

Uppfödaren vill i nästan alla fall ha tiken hemma hos sig. Det innebär att din hund är borta kring 10 veckor. Jag skulle dra åt mig öronen om uppfödaren kan tänkas ha valparna hemma hos fodervärden...

Får jag köpa henne billigt efter någon viss tid??

Vid halvfoder så tar uppfödaren en kull och du betalar halva valppriset. Vid helfoder så tar uppfödaren två kullar och du betalar ingen köpesumma. När tiken fyller 5 år så tillfaller hon fodervärden oavsett om hon fått valpar eller ej.

Pass opp för sånna uppfödare som vill att man ska hosta upp 4-8000:- om valpen vid vuxen ålder har något fel som gör att hon inte kan gå i avel. Då kanske du står där utan pengar och uppfödaren tar tillbaka din älskling...
 
Tack!

Jag som har en hund men aldrig ställt ut eller tävlat eller så tidigare, utan måste lära mig på den här hunden kanske inte har så stor chans då...

Vill ju inte köpa blandis och eftersom jag vill va hemma med valpen måste ju skramlade pengar räcka till mat och hyra i minst två mån förutom valppris...

En fråga till, om man inte känner en enda uppfödare hur gör man då???
 
Man ska aldrig säg aldrig :idea: Det kan ju klicka mellan dig och uppfödaren för det!! Bara det att du faktiskt har haft hund tidigare är ju meriternade!!

Så jag är övertygad om att du kan hitta en foderhund. Börja med att leta runt på de olika hemsidorna och se vad de olika uppfödarna skriver. En del annonserar ofta efter fodervärdar. Ring även till raskluben och hör med de!
 
Jag har en hane på foder, han e 11 månader nu.. Ägaren vill ha honom när han ska para,och på utställningar..
 
Om du tar en hund på foder så var noga med att det är enligt Svenska Kennel Klubben´s regler det står tydligt på deras fodervärdskontrakt vad som bör gälla mellan parterna, det är lätt att bli lurad om inte kontrakt skrivs JÄTTEVIKTIGT kolla deras hemsida www.skk.se där finns reglerna. Lycka till :)
 
Kolla med hundskolan i sollefteå, min förra hund kom därifrån. Dom plaserar ut foderhundar och då får du också deras hjälp. Dom har både valpar och unghundar.

http://www.hundskolan.se/
 
Men behöver inte allti vara varken kunnig eller intresserad av dte här med utställning etc.

Min farmor var fodervärd åt två tikar (inte samtidigt). Fick dem som valpar och skötte fostran och vård och så. När det var dags för trimning så slog uppfödaren en pling och sa det och hunden lämnades där (farmors dotter obesörjde all transport av hunden). Samma sak när det var utställning, parning och valpning.

Hunden blev flerfaldig svensk champion samt norsk champion - så det fungerade utmärkt för alla parter. (farmor har fortfarande championbeviset uppsatt på väggen fast hunden dog av hög ålder för flera år sen).

Hon hade två hundar på detta sätt och det fungerade utmärkt. Där fanns dock 'kontakter' i botten, en av farmors döttrar hade två hundar från uppfödaren. Så när farmor hund dog så tyckte ju alla att det var klart farmor skulle ha en hund till, farmor med. Men hosta upp 10 000 kr på en låg folkpension är inte det lättaste, och så blev det fodervärd. Men som sagt hon behöver inte varken ställa eller trimma, bara se till att hunden kom till uppfödaren när det var dags för sådant. Så det finns en massa olika lösningar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 501
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 437
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 856
Senast: ako
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 594
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp