H
_hekla_
hej hur många kg hö ger ni eran C eller D ponny per dag?? vid normalt arbete. typ ridning 4-5 ggr i veckan? hoppas ni förstog vad jag menade 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
5kg var inte mkt, det är vad mina shettisar får
Vad du kanske glömmer så har du även ts i kraftfodret. Han går dessutom på 19 tunnland gräshage tillsammans med sina kompisar.
Jag tycker du är väldigt enkelspårig då du tittar på foderinnehåll. Har läst lite trådar och kommit fram till att du aldrig använder dig av gamla sorters foder i dina rekommendationer. För det mesta är det färdigfoder i form av Mussli och Hösilage. Min häst äter riktigt HÖ med mycket höga värden. Hösilage ger vi för övrigt bara till korna. Jag har räknat foderstater till massor av tävlingshästar under 30 år, och skulle aldrig rek. någon att ge så mycket silage som du ofta gör. Speciellt inte till svårfödda hästar. Hästar kan inte spjälka och ta upp näringen av tex 15-20 kilo silage. Varför inte ge ett bättre hö då istället?
Varifrån har du fått att enda ts man kan tillgodoräkna sig är från Lusern? Förklara gärna vad du menar med det, samt källa.
Jag anser heller inte att hösilage är ett bra stråfoder till dem. Att bara öka stråfodergivan till svårfödda häster blir en rundgång. Jag har tagit bort 6-7 kilo hösilage och gett bra kraftfoder med önskvärt innehåll till många tävlingshästar som ansetts "svårfödda". De har då på ett par månader ökat till önskvärd vikt, lättare lagt på muskler, och presterat bättre.
.Många hästar idag lider av näringsbrist och hållbarheten blir sämre.
Men var och en blir ju salig på sin tro. Men tyvärr så anser jag inte att enbart fri tillgång på hösilage täcker näringsbehovet hos en normalt arbetande häst/ponny, och långt ifrån till en högpresterande.
Angående mitt hö så är det eget hö som är komponerat till mina egna hästar, och det fungerar alldeles utmärkt. Jag ger ibland under den kalla årstiden ett par kilo fjolårshö till D ponnyn för att han ska ha att göra, då de står inne fler timmar under vintern pga väderleken
Ja där är vi helt överens. Jag skulle inte fodra mina hästar så som du gör. Aldrig någonsin. Ett foder ska innehålla mer än rätt % ts. Skulle vara väldigt intressant att höra vad elitryttarna tycker om din inställning till utfodring.Tror inte de håller med dig.
![]()