fodermängd hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _hekla_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 099
H

_hekla_

hej hur många kg hö ger ni eran C eller D ponny per dag?? vid normalt arbete. typ ridning 4-5 ggr i veckan? hoppas ni förstog vad jag menade :crazy:

Sv: fodermängd hö

Det beror ju på vilken typ av ridning det är. Min D-ponny tävlar ju höga klasser i hopp och dressyr så han får under den perioden ca: 7 kilo hö. Under vintern då han inte tävlas, men tränas får han ca: 5 kilo per dygn.

För att magen ska fungera behöver hästen 1 kg ts/100 kg häst. Det blir ungefär 1,2 kg/100 kg häst. Hur mycket väger din häst?

Sedan beror det ju helt på vilka värden höet har, har det bra värden behöver du ge mindre än om du har dåligt. Har du dessutom lite dålig balans mellan protein och energi kan du behöva komplettera med kraftfoder.

5kg var inte mkt, det är vad mina shettisar får

Hamnar på ABSOLUTA minimigränsen kg TS (och under rekommenderad nivå) för en 420 kg ponny dessutom, så är väldigt i minsta laget..
Väger ponnyn mer blir det TS-brist om den inte har halm eller får lucern eller så också.

Min ponny är extremt lättfodrad och får även 2 kilo halm att tugga i sig. Mycket kallblod i honom.

Vad du kanske glömmer så har du även ts i kraftfodret. Han går dessutom på 19 tunnland gräshage tillsammans med sina kompisar.

Vad du kanske glömmer så har du även ts i kraftfodret. Han går dessutom på 19 tunnland gräshage tillsammans med sina kompisar.

Enda TS du kan tillgodoräkna dig är från ev lucern.

Och de där tunnlanden gräs, de växer vintertid med?

VAarför ge så liten högiva och sen lägga på kraftfoder?

Jag tycker du är väldigt enkelspårig då du tittar på foderinnehåll. Har läst lite trådar och kommit fram till att du aldrig använder dig av gamla sorters foder i dina rekommendationer. För det mesta är det färdigfoder i form av Mussli och Hösilage. Min häst äter riktigt HÖ med mycket höga värden. Hösilage ger vi för övrigt bara till korna. Jag har räknat foderstater till massor av tävlingshästar under 30 år, och skulle aldrig rek. någon att ge så mycket silage som du ofta gör. Speciellt inte till svårfödda hästar. Hästar kan inte spjälka och ta upp näringen av tex 15-20 kilo silage. Varför inte ge ett bättre hö då istället?

Varifrån har du fått att enda ts man kan tillgodoräkna sig är från Lusern? Förklara gärna vad du menar med det, samt källa.

6 kilo hö+ fritt med halm under natten. Det är ett kraftigt hö med mkt protein och energi. Det är en 4 år gammal korsningsponny, ca 137 cm hög.

Jag tycker du är väldigt enkelspårig då du tittar på foderinnehåll. Har läst lite trådar och kommit fram till att du aldrig använder dig av gamla sorters foder i dina rekommendationer. För det mesta är det färdigfoder i form av Mussli och Hösilage. Min häst äter riktigt HÖ med mycket höga värden. Hösilage ger vi för övrigt bara till korna. Jag har räknat foderstater till massor av tävlingshästar under 30 år, och skulle aldrig rek. någon att ge så mycket silage som du ofta gör. Speciellt inte till svårfödda hästar. Hästar kan inte spjälka och ta upp näringen av tex 15-20 kilo silage. Varför inte ge ett bättre hö då istället?

Kan vi få en källhänvisning tack, till Hästar kan inte spjälka och ta upp näringen av tex 15-20 kilo silage. ?

Jag måste nämligen visa det för svårfödda fullblodsstoet, så hon begriper att hon ju inte kan klara sig på det hon äter. I år har jag nämligen fått igång ätandet på henne, och hon ligger för nuvarande på cirkus 15 kilo silage + gräs. 10 av kilona äter hon inne på kvällen (ska höja till elva inatt, det är soprent på mornarna). Hon får 2 deciliter Hestekraft bara för att ha något i krubban när hon kommer in. Hon är rund och fin. Skulle hon inte kunna 'ta upp näringen' av hösilaget skulle hon inte vara det.

I övrigt så det finns studier vad hästar föredrar, alla hästar föredrog BLÖTT (ca TS 30% silage), sist föredrog de hö. SIlaget är ju mest likt gräs. Nu har jag 'hösilage' dock, 60% TS.

Höga värden på ett hö och ge ¨på minimigränsen av TS ser jag övht ingen anledning till. Hellre då ett hö med hög kvot och lågt MJ så de kan få äta fritt.

Ang kraftfoder så de flesta av mina hästar får inget kraftfoder, de svårfödda får, de som inte äter tillräckligt med hösilage för att täcka behovet (just nu är de noll, för även svårfödda damen äter ju tillräckligt). Då ger jag med fördel Hestekraft och Krafft Rehab. Helt enkelt för det du säger är gammaldags foder inte är tillräckligt energitäta i mina smak. Jag ger heller 1 kg koncentrerat foder än 3 kg havre. Hästar är grovfoderomvandlare med liten magsäck och övht inte gjorda för att äta stora mängder kraftfoder (även om de flesta tål det om de får tillräckligt med stråfoder också. Man får passa sig för att de är för mätta av kraftfoder och därför drar ner på strå dock).

Men, ang gammeldags kontra 'nya' foder så i foderkammaren finns:
Havre
Lucern
Betfor
Hestekraft
Krafft Rehab

Så, det är ganska jämnt skägg. Jag kör gärna havrebaserade foderstater t ex, grejen är att jag har inget behov av havre, pga det jag skrivit ovan.

Men oavsett hur mycket du räknat och åt vilka, så du har kraftiga brister i foderläran och läran om hästens matsmältningssystem, och det gör mig lite ledsen.

Varifrån har du fått att enda ts man kan tillgodoräkna sig är från Lusern? Förklara gärna vad du menar med det, samt källa.

Eftersom rekommendationen är X kg TS grovfoder/100 kg häst. Och du kan inte räkna annat än hö, hösilage, ensilage, gräs halm, lucernhack samt i viss mån lucernpellets till den gruppen.

Källa: SLU, C. Planck, C. Müeller, och i princip varenda agronom därute.

Nu ger du dock halm med, så du höjer TS där, och det är helt okej. Men till en lättfödd en blir det ändå bakvänt för mig om man MEDVETET väljer ett hö med höga värden, och sen kompletterar med halm och kraftfoder. Det finns andra alternativ som är betydligt bättre för hästen/ponnyn. (Sen kan det av en eller annan anledning vara så att det året står man med det höet punkt slut, och då får man göra det bästa av det. Men att nästa år göra om samma sak, eller medvetet sträva efter det, nä..)

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag har ALDRIG använt Havre i fodret till någon av mina hästar. Så nej , jag anser inte att Havre är ett bra kraftfoder till de hästar jag haft. Jag anser heller inte att hösilage är ett bra stråfoder till dem. Att bara öka stråfodergivan till svårfödda häster blir en rundgång. Jag har tagit bort 6-7 kilo hösilage och gett bra kraftfoder med önskvärt innehåll till många tävlingshästar som ansetts "svårfödda". De har då på ett par månader ökat till önskvärd vikt, lättare lagt på muskler, och presterat bättre. Till dessa hästar har bla lagts Lusernhack eller i vissa fall Lusernpellets, Sojamjöl, Melass, Solrosfrömjöl och/eller Kli. Problemet idag är ju att många hästar får sin näring genom för få sorters foder. Att blanda många olika fodermedel i små mängder ger hästarna större chans att ta upp den näring de behöver.Många hästar idag lider av näringsbrist och hållbarheten blir sämre. Men var och en blir ju salig på sin tro. Men tyvärr så anser jag inte att enbart fri tillgång på hösilage täcker näringsbehovet hos en normalt arbetande häst/ponny, och långt ifrån till en högpresterande. Angående mitt hö så är det eget hö som är komponerat till mina egna hästar, och det fungerar alldeles utmärkt. Jag ger ibland under den kalla årstiden ett par kilo fjolårshö till D ponnyn för att han ska ha att göra, då de står inne fler timmar under vintern pga väderleken.

Jag anser heller inte att hösilage är ett bra stråfoder till dem. Att bara öka stråfodergivan till svårfödda häster blir en rundgång. Jag har tagit bort 6-7 kilo hösilage och gett bra kraftfoder med önskvärt innehåll till många tävlingshästar som ansetts "svårfödda". De har då på ett par månader ökat till önskvärd vikt, lättare lagt på muskler, och presterat bättre.

Du kan föda upp en rund, fin, välmusklad häst på enbart kraftfoder. ATt något går är ju inte synonymt med att det är bra.

Du får gärna utveckla hur det blir en rundgång?

Om vi tar mitt sto som exempel. När hon kom från banan så åt hon 8 kg silage och 3½ kg kraftfoder.

Första vintern hos mig fick hon så mycket hösilage hon ville äta, och så kompletterade jag med kraftfoder (som mest 2 kg). Hon åt ganska krattigt med hösilage första vintern, men med lite trixande ( t ex att begränsa givorna så hon precis åt upp och det tog slut, istället för att ha mat under näsan hela dygnet) så kom hösilageätandet igång så att hon i våras iaf åt 12 kg hösilage. Resten kompletterades med kraftfoder (1½ kg totalt)

Nu har hon fått snurr på ätandet, och äter som sagt 15 kg hösilage + gräs (misstänker hon skulle äta ännu mer hösilage om jag gav ute, hennes polare bantar dock). Och får således inget kraftfoder, och är rund och fin.

För XX MJ är XX MJ oavsett var de kommer ifrån.

Så rundgångsprincipen får du gärna utveckla. Och så väntar jag fortfarande på faktakälla ang att de inte kan spjälka och ta upp näring av 15 - 20 kg hösilage. Hästar är grovfoderomvandlade, designade att äta cirkus 18 h/dygn, och födan består i ffa grovfoder (viss mån bark och grejer men det skippar vi). En häst på bete kan äta 60 kg gräs med TS på 20% under ett dygn.

Att då ge hästen en ättid på 7 h/dygn, och lägga den på lite TS; och sen lägga på 'konstlat' foder, dvs kraftfoder. Det är måhända enklare för matte, men det är inte det optimala för hästen.

.Många hästar idag lider av näringsbrist och hållbarheten blir sämre.

Källa igen tack! Det största problemet idag rent näringsmässigt är energiöverskott och hästar i ÖVERHULL.

Men var och en blir ju salig på sin tro. Men tyvärr så anser jag inte att enbart fri tillgång på hösilage täcker näringsbehovet hos en normalt arbetande häst/ponny, och långt ifrån till en högpresterande.

Beror HELT på värdena per kg foder det. Dock måste vitaminer kompletteras, selen måste kompletteras och beroende på värdena kan mineraler behlva kompletteras.

Angående mitt hö så är det eget hö som är komponerat till mina egna hästar, och det fungerar alldeles utmärkt. Jag ger ibland under den kalla årstiden ett par kilo fjolårshö till D ponnyn för att han ska ha att göra, då de står inne fler timmar under vintern pga väderleken

Meningen med fjolårshö är vad? Alltså varför ger du fjolårshö och inte årshö? Har du komponerat det själv så har du antagligen ungefär samma värden från år till år, och vad är vitsen ge fjolårshöet? Bli av med det? Inte lika gott? Vad?

(Sen ang stå inne mer för det är vinter, den diskussionen kan vi lämna därhän, men vi har VITT skilda uppfattningar om hur man gör det så bra som möjligt för hästen utefter vad de faktiskt är skapta för)

Ja där är vi helt överens. Jag skulle inte fodra mina hästar så som du gör. Aldrig någonsin. Ett foder ska innehålla mer än rätt % ts. Skulle vara väldigt intressant att höra vad elitryttarna tycker om din inställning till utfodring. :rofl: Tror inte de håller med dig.:crazy:

Ja där är vi helt överens. Jag skulle inte fodra mina hästar så som du gör. Aldrig någonsin. Ett foder ska innehålla mer än rätt % ts. Skulle vara väldigt intressant att höra vad elitryttarna tycker om din inställning till utfodring. :rofl: Tror inte de håller med dig.:crazy:

Elitryttarnas hästhållning är ingenting jag föredrar.

Nu fortsätter jag vänta på ett SVAR från dig, samt källhänvisningar =)

Att ge en Dponny 5 kilo hö om dagen tycker inte jag tyder på kunskap om foder, snarare tvärtom.
Att sen ge kraftfoder till en häst som är lättfödd.. Ja, det säger ju sig självt.

TS: Min häst som är precis över ponnymåttet får 10 kg hösilage/dag för tillfället. Äter av gräset i hagen på dagarna.
När hon fick hö i vintras fick hon 10 kg.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
788
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 105
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka