Foderproblem...

Sv: Foderproblem...

Min lilla quarter (ponnymått, ca 350 kg) får 1/2 paket om dagen, jag smular det bara över mineralerna och den näve betfor hon får för att pilla i sig det andra.
 
Sv: Foderproblem...

Okej, men "dör" inte jästen om man blandar i kallt vatten, eller hur blir det med det?
 
Sv: Foderproblem...

Jag smular den bara, blandar inte ner den ens utan den ligger ovanpå. Du bör dock göra det när det är dags att utfodra, du vill ju inte att fodret börjar jäsa! (vilket så klart händer om man blandar i jäst X timmar innan det ska fodras oavsett temperatur på fodret)

Jästen dör inte i kallt vatten, men det jäser saktare (jag brukar baka med kallt vatten)
 
Sv: Foderproblem...

Jo det klart, men om jag blandar ner jästen en halvtimme innan, för tidigt också? Nu är det oftast så att jag är i stallet sent när han får betforen, men jag får väl ge honom lite betfor+jästen efter ridning så han får det ojäst!
 
Sv: Foderproblem...

Ja på 30 minuter hinner det nog börja jäsa, kanske inte så det syns eller känns, men processen hinner starta. Jag skulle inte våga blanda ner det i förväng i alla fall, tänk om man blir sen eller så... :crazy: Annars kanske du bara kan lägga paketet oöppnat på hinken så kan den som fodrar smula ner det över maten bara?
 
Sv: Foderproblem...

ja jag får nästan göra så de dagar jag inte är med och fidrar, men är med de flesta veckodagar för jag jobbar sent...men på helgen blir det ju mer mickel.. :(
 
Sv: Foderproblem...

kan du inte ha ett par paket jäst i foderkammaren då? Det är ju inte svårare för de som fodrar att smula ner lite jäst över maten än att blanda betfor tänker jag?

annars får han väl var utan jäst över helgen och få under veckan?
 
Sv: Foderproblem...

Jag tror det är en skröna med proteinknölar. Har en häst som får väldigt mycket protein just nu, inga knölar inga gallor. Vet inte var jag hamnar på för siffror eftersom det inte finns analys på höet ännu men högt är det.
Har även fodrat andra hästar med mycket protein utan några knölar eller gallor.
 
Sv: Foderproblem...

Jag var medryttare på ett tyskt halvblod som fick knölar både under sadeln och under nackremmen. Vi blev då mer noga med att hålla henne ren på dessa ställen och red oftast med fårskinnsschabrak (där fårskinnet ligger rirekt mot huden) samt svättade och luftade dessa schabrak oftare än vanligt. Hon fick även fårskinspadd på nackremmen.

Efter ett halvår slutade det komma nya knölar - vi ändrade inte foderstaten.

Nu kan hon ridas med vanliga schabrak utan problem... kan det vara ålersbetingat!?
 
Sv: Foderproblem...

Vet inte, jag har bara haft det på min häst under höst/vinterperioden. Jag tror det är relaterat till bakterier/fukt och täcken som gör att huden inte andas.
 
Sv: Foderproblem...

Det är nog nästan "bevisat" att det kommer med tjock päls där huden inte får luft ordentligt... Har nu börjat ge hästen 1pkt bakjäst o dagen..

Men tror ni jag vågar gå över till silage igen, ska nämnligen flytta och där har de bara silage...:S
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag er hjälp, vi har fått en ny hösilage i stallet som har följande värden: Ts: 66% MJ: 6 SmRp: 37 Ca: 3,6 P: 1,4 Mg...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: miiiiiiia
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
1 984
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp