Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såhär ser det ut när jag räknat på 15kg grovfoder. Vad är bäst då? Att endast tillsätta det som fattas/är för lågt samt alla vitaminer? Eller köra på färdig mineralblandning men att vissa värden är för höga? Kissas överskottet ut eller är det farligt? Hjälp
Visa bifogad fil 179529
Med lucern tex? Ja de mineralerna är ju enkla att lägga till.. alla vitaminer då? Ska man köpa de separat också eller duger färdiga multivitamin-mixer?Jag hade balanserat proteinet först och sen sett vad som saknas. Salt är det lättaste att lägga till. Selen och koppar är också lätta, går att köpa separat.
Var det en unghäst? Du kanske bara kan ge mer grovfoder för att klara proteinbehovet? Eller finns det en risk att den bli tjock då?Med lucern tex? Ja de mineralerna är ju enkla att lägga till.. alla vitaminer då? Ska man köpa de separat också eller duger färdiga multivitamin-mixer?
Ja, blir 2 i år. Hon kommer gå på lösdrift så jag vet ju inte hur mycket hon kommer få i sigVar det en unghäst? Du kanske bara kan ge mer grovfoder för att klara proteinbehovet? Eller finns det en risk att den bli tjock då?
Med fri tillgång? Då kan den säkert få i sig lite mer. Räkna på hur många kg den skulle behövs äta för att fylla behoven?Ja, blir 2 i år. Hon kommer gå på lösdrift så jag vet ju inte hur mycket hon kommer få i sig
18kg så täcks behovet om det stämmer på växande unghästMed fri tillgång? Då kan den säkert få i sig lite mer. Räkna på hur många kg den skulle behövs äta för att fylla behoven?
Täcks mineralerna också? Förutom selen såklart. Hur ser mineralkvoterna ut?18kg så täcks behovet om det stämmer på växande unghäst
Såhär ser det ut på 18kg hö (protein 599g, behov 570g). Behov är första siffran, tilldelat av 18kg hö är andra siffranTäcks mineralerna också? Förutom selen såklart. Hur ser mineralkvoterna ut?
Du måste försöka balansera upp Ca/P-kvoten, speciellt till en växande häst. Mineraler med högt kalciuminnehåll eller lusern är mina tips. Lusern är kanske vettigt för att få upp proteinet lite också, växande hästar behöver högre kvot än vuxna. Risken är att du får en tjock häst med brist på aminosyror med kvot så lågt som 4,3.Såhär ser det ut på 18kg hö (protein 599g, behov 570g). Behov är första siffran, tilldelat av 18kg hö är andra siffran
Visa bifogad fil 179538
Jag hade kikat på wiromin’s aktiv då den innehåller allt du nyss nämnde, men då blir det överskott på de andra mineralernaDu måste försöka balansera upp Ca/P-kvoten, speciellt till en växande häst. Mineraler med högt kalciuminnehåll eller lusern är mina tips. Lusern är kanske vettigt för att få upp proteinet lite också, växande hästar behöver högre kvot än vuxna. Risken är att du får en tjock häst med brist på aminosyror med kvot så lågt som 4,3.
Du behöver även tillsätta salt, selen och koppar. Gärna mangan också. E-vitamin är den viktigaste vitaminen, köper man mineralfoder brukar det ofta finnas tillsatt tillsammans med A- och D-vitamin. Man behöver inte hålla på med B-, C- och K-vitamin till en normal häst, de producerar det själva i tarmen/får från foder.
Jag har mailat en massa olika företag som erbjuder hjälp med foderstat, för det här är ju jättesvårt, men inte fått svar pga röd dag.
För att höja Ca/P-kvoten och smb rp/MJ-kvoten behövdes lusern och potatisprotein, och för att täcka upp för vitaminer och bland annat selen & koppar har jag lagt in trikems vitaminpellets. Men vissa % är ju jättehöga? Går det ens att ”bara” få 100% rättigenom på en foderstat? Är dessa siffror skadliga eller handlar det mer om hur de fungerar i relation till varandra? För vi pratar mg eller g så varje ökning blir ju mycket i %
Visa bifogad fil 179610
Väger hästen verkligen 550 kg? Du kommer inte kunna ge så mycket mat utan att den blir tjock (den kanske inte ens orkar äta så mycket).Jag har mailat en massa olika företag som erbjuder hjälp med foderstat, för det här är ju jättesvårt, men inte fått svar pga röd dag.
För att höja Ca/P-kvoten och smb rp/MJ-kvoten behövdes lusern och potatisprotein, och för att täcka upp för vitaminer och bland annat selen & koppar har jag lagt in trikems vitaminpellets. Men vissa % är ju jättehöga? Går det ens att ”bara” få 100% rättigenom på en foderstat? Är dessa siffror skadliga eller handlar det mer om hur de fungerar i relation till varandra? För vi pratar mg eller g så varje ökning blir ju mycket i %
Visa bifogad fil 179610
Ja det är förväntad vuxenvikt man fyller iVäger hästen verkligen 550 kg? Du kommer inte kunna ge så mycket mat utan att den blir tjock (den kanske inte ens orkar äta så mycket).
Edit: eller är det förväntad vuxenvikt man fyller i? Brukar inte använda det programmet så har dålig koll.
I den jag nyss lade ut är det inget mineralfoder inblandat utan Trikem vitaminpellets (men ja, den innehåller några mikromineraler).Och man ska ha enorm tur om man hittar en färdig mineralblandning som faktiskt matchar analysen. Vill man ha det så exakt som möjligt får man köpa råvaror, en milligramvåg, munskydd, och blanda själv.
De som funkat bäst för mig genom åren är Forageplus Hoof&Skin Winter, och Wiromin Järnbalans. De har inte tillsatt extra järn, och vi har vanligtvis överskott på det i svenska grovfoder.
I den jag nyss lade ut är det inget mineralfoder inblandat utan Trikem vitaminpellets (men ja, den innehåller några mikromineraler).
När jag bara räknade på 15kg hö behövde Ca/P-kvoten bli högre, samt smb rp/MJ. Och vitaminer och selen/koppar tillsättas.. vet inte riktigt hur jag ska lösa allt på annat sätt än jag nyss gjorde - då med lucern, trikem vitaminer och potatisprotein.
Eller ska man bara tillsätta mer kalcium för att höja kvoten, lägga till alla vitaminer separat, selen och koppar? Men som sagt behöver väl höja smb rp/MJ-kvoten med och det går inte med bara potatisprotein då det är max 30g/100kg häst per utfodringstillfälle