Foderstat utan mikromineralanalys

Bukefalos 30 år!

Kvoten smbrp/MJ är främst till för att utvärdera kvaliten på ett hö. Du behöver täcka behovet av protein, och hoppas på att energi inte skjuter över alltför mycket. Ökar man proteinet i samma proportion till överskottet på energi får du en otroligt fet häst.

Eftersom din häst kommer ha fri tillgång på ett hö med ganska låg kvot kan du anta att hon äter nog för att täcka sitt proteinbehov. Och räkna på det antal kg som det innebär.

Sen kan du köpa kalcium, fodersalt, selen, och kopparproteinat och blanda ihop ett eget mineralpulver. Jag brukar blanda 30 dagars behov i taget.

Vitaminer brukar jag inte tillsätta förutom en morot om dagen, och E-vitamin (flytande).
Såhär ser det ut om jag bara räknar på 15kg hö. Proteinbehovet täcks men kvoten blir ju låg då energin ligger högre, men det räcker då alltså att behovet blir täckt? Någon nämnde att proteinet bör ökas så hästen inte bara blir bukig med tanke på energin.
IMG_5667.webp

Såhär ser det ut om jag bara räknar på 15kg hö. Proteinbehovet täcks men kvoten blir ju låg då energin ligger högre, men det räcker då alltså att behovet blir täckt? Någon nämnde att proteinet bör ökas så hästen inte bara blir bukig med tanke på energin.
Visa bifogad fil 179617

Eftersom du har fri tillgång så hade bästa alternativet vara att byta till ett hö med bra kvot.

Även om du har en unghäst så är risken att hon blir väldigt fet om du ger ett överskott på både energi och protein.

Minst dåliga alternativet om du inte kan byta hö är att täcka proteinetbehovet men inte gå över, eftersom det blir ett omöjligt race mot energin. Ju mer protein du lägger till, ju mer ökar energin, och du slår i taket på maxgivor av proteinkoncentrat.

Täck behoven och motionera så mycket som möjligt, om det är en lättfödd eller normalfödd häst. Även unghästar kan få fång av att bli feta (då blir dom insulinresistenta och tål inte socker och stärkelse längre, inklusive sockret i grovfoder och gräs).

Är det ett hyperenergiskt fullblod har du mer marginaler.

Följdfråga: klarar hon verkligen av att äta 15kg per dygn?

Har du kollat hur mycket hon äter om hon får äta fritt?
Jag kan inte byta hö, när jag stod på box med min förra häst köpte jag eget hö med bättre värden. Nu när den nya hästen ska gå på lösdrift ingår det hö som stallägarna tar själva.

Jag har ingen aning om hur mycket hö hon äter, googlat lite och i flera trådar här på buke skriver folk allt från 9-15kg till sina åringar 🤔 stoet jag får hem är 1,5år. Barockpinto ca 162 i manken just nu

Ska jag räkna på mindre hö än 15kg då?
Har som sagt inte fått hem henne än men vill vara förberedd med en vettig foderstat

Räknar jag på 12kg hösilage, lusern 1kg, kopparkelat och selo-e ser det ut såhär. Behöver jag höja Mn och Zn till samma nivå som Fe? Och sen balansera med mer Cu?
IMG_5674.webp

Eller såhär på 12kg hösilage, lusern 0,6kg och selo-e. Och då ge kalcium för Ca/P-kvoten? Även höja Mn och Zn till Fe’s nivå och balansera med Cu?
IMG_5676.webp

Har tydligen fotat och räknat på fel analyser 😴😴😴 någon i stallet sa att det gavs hösilage från 1a skörden så det var dom jag fotade. Men enligt stallägaren är det från en helt annan analys. Blir sååå trött

Sååå.. ny analys, ny uträkning.
Detta är på 12kg grovfoder, 0.7kg (en liter) krafft muscle up samt selo-e.

Förstår att jag behöver:
- Ge kalcium för att höja Ca/P-kvoten
- Väldigt mycket mangan i detta så järn och zink behöver komma upp i samma nivå? För att sedan balansera med koppar?
- Tillsätta salt med jod? Kobolt då?
IMG_5685.webp

Läste i en annan tråd att man balanserar zink och koppar till det som är högst av järn eller mangan.

Så järnet struntar jag i och balanserar istället koppar mot mangan?
Och sen koppar mot zink?

Men zinket behöver inte vara på samma nivå som manganet, eller?

Går inte heller att lägga in FP’s koppar och zink i programmet jag använder eftersom det vill veta mg/kg foder.. men i innehållet på FP står det 100%. Blir så snurrig av detta

Läste i en annan tråd att man balanserar zink och koppar till det som är högst av järn eller mangan.

Så järnet struntar jag i och balanserar istället koppar mot mangan?
Och sen koppar mot zink?

Men zinket behöver inte vara på samma nivå som manganet, eller?

Går inte heller att lägga in FP’s koppar och zink i programmet jag använder eftersom det vill veta mg/kg foder.. men i innehållet på FP står det 100%. Blir så snurrig av detta

Det går att räkna om till mg/kg

Det går att räkna om till mg/kg
Jag är så otroligt trög när det gäller sånt..
såhär står det på koppar:
  • 100% Bioplex Copper (copper proteinate) – 12% elemental copper.
1 x 5ml scoop = approx. 3 grams of Bioplex Copper (365mg of elemental copper).

zink:
  • 100% Bioplex Zinc (zinc proteinate) – 20% elemental zinc.
  • 1 x 5ml scoop = approx. 3.8 grams of Bioplex Zinc (760mg of elemental zinc)

Jag är så otroligt trög när det gäller sånt..
såhär står det på koppar:
  • 100% Bioplex Copper (copper proteinate) – 12% elemental copper.
1 x 5ml scoop = approx. 3 grams of Bioplex Copper (365mg of elemental copper).

zink:
  • 100% Bioplex Zinc (zinc proteinate) – 20% elemental zinc.
  • 1 x 5ml scoop = approx. 3.8 grams of Bioplex Zinc (760mg of elemental zinc)
Kanske löste det med hjälp av Google, som vanligt 😂 om 3g innehåller 365mg koppar är 1g = 121mg alltså 121000mg/kg foder?

Och om 3,8g innehåller 760mg zink är 1g=200mg alltså 200000mg/kg foder?

Här har jag nu då balanserat koppar mot mangan så det blir ca 4
Koppar mot zink blir ca 3,3. Är det okej eller behöver båda ligga runt 4?

Zink och mangan är heller inte 1, gör det något att zink är lite lägre?

(Kalcium och salt ska ska också läggas till)
IMG_5688.webp

Vad tror du om den sista @skiesabove ?

För min del så hade jag varit nöjd, helt exakt blir det ändå aldrig då mineralnivåer kan variera per bal och det finns mineraler i vattnet.

Kalcium (så rent som möjligt, det ska vara vitt pulver inte rosa) och salt så blir det bra :). Och flytande E-vit när det inte finns färskt gräs :).

För min del så hade jag varit nöjd, helt exakt blir det ändå aldrig då mineralnivåer kan variera per bal och det finns mineraler i vattnet.

Kalcium (så rent som möjligt, det ska vara vitt pulver inte rosa) och salt så blir det bra :). Och flytande E-vit när det inte finns färskt gräs :).
Tack 🙏
Räcker det inte med selo-e? Behövs det även flytande e-vit?
Wiromins foderkalk är 100 % Kalciumkarbonat om det funkar.

Jag försökte en gång vara lite ekonomisk och köpte nå billig foderkalk. Den var rosa, och när jag räknade på molvikt med procenten angivet och sånt kom jag fram till att järnet och annat skräp måste vara skyyyyhögt.

Liknande trådar

• Foderstat till tunt fullblod
  • Lusern eller lågstärkelsepellets
  • Foderstat till islandshäst, åring
  • Tuggtid

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Vandringsskor
  • Valvaka!

Barn