Bukefalos 28 år!

Foderstater igen!!

J

janta

Vill mest ha hjälp att få mineralerna på rätt. Analysen säger så här:
TS 51
MJ 4,9 kg/foder
Smrp 31,7
Ca 2,9
P 1,2
Mg 0,72
Selen var inte med på analysen, vet att det är selenfattiga marker här. Hur mycket och vad ska jag ge av selen?
Varmblodsstoet 175 cm, otroligt svårfödd, lätt arbete (om ens det)
Vill ha fri tillgång på hö. Hon kanske petar i sig 15 kg per dag.
Har gått på ett MJ på 125 nu och hållit hullet bra ( med ett annat hö och massa kraftfoder)
Shetlandssto, kraftig och fet men i bra kondis. Arbetar mycket. Gärna fritt m hö. Mycket lättfödd (nej EXTREMT lättfödd :) )
Halvblodsvalack, 25 år, pensionerad. Har haft/delvis fortfarande protein brist (stoooor mage och inget hull) Vet ej om han är lätt el svår född.
Vilka mineraler ska jag använda? Vet att miner vit inte finns här och dom vägrar ta in det...suck...
Borde jag höja kvoten på varmblodet?
Hon går inte att ha på havre men utmärkt på korn.
De fodermedel jag använder är havre, korn, vetekli, pluss grön, krafft sport och ev betfor men inte så gärna.
 
Sv: Foderstater igen!!

Det bästa skulle ju vara om du kunde få tag i Miner Vit det skulle passa bra till ditt silage och du skulle inte behöva ge några andra vitaminer. Annars kan du ju ge Fosforbalans, biomag och Basic E för att få till det.
 
Sv: Foderstater igen!!

Äter hästen 15 kg silage eller 15 kg hö?

Om den äter 15 kg hö så motsvarar det ung 24 kg silage.

Du har ett bra hö så jag tror inte du behöver höja kvoten till varmblodet.

Varmblod

24 kg silage
1 kg korn (eller Krafft Sport)
3 dosmått Fosforbalans (fosfor)
0,5 dosmått BioMag (magnesium) (behövs inte om du ger Sport)
10 ml Basic E

MJ 130 (130)
Smrp/MJ 6,54 (6,54)
Ca/P 1,77 (1,9)
Ca/Mg 3,54 (3,77)

Behöver du ge mer mat så kan du bara höja det kraftfoder du väljer att ge, men väljer du Sporten får du dra ned på selenet om du höjer.

Shettis

5 kg silage (eller mer beroende på hullet)
0,75 dosmått Fosforbalans (fosfor)
0,25 dosmått BioMag (magnesium)
4 ml Basic E

MJ 24,5
Smrp/MJ 6,53
Ca/P 1,84
Ca/Mg 3,35

Blanda mineralerna med en skvätt av något, ex betfor, vetekli eller olja.

Valack

Ge samma som varmblodet men, men ett halvt kg kraftfoder räcker antagligen. Reglera MJ med silaget. Du behöver antagligen inte bekymra dig ang proteinet med det här silaget, men tycker du han faller ur så byt kraftfodret du har mot 0,5 kg vetekli, men ge då bara 1 dosmått fosforbalans.

Ex

20 kg silage
0,5 kg havre/korn (eller Krafft Sport)
3 dosmått Fosforbalans (fosfor)
0,5 dosmått BioMag (magnesium) (behövs inte om du ger Sport)
10 ml Basic E

MJ 104 (104)
Smrp/MJ 6,58 (6,54)
Ca/P 1,76 (1,83)
Ca/Mg 3,58 (3,90)

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 348
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 885
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har en 6 åring m tyskt blod som rids ca 4 dgr per vecka, lätt- medel arbete. Är mycket nerv i henne och hon spänner till lätt. Hon står...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 489
Senast: Amelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp