fodertillskott under betet

pastejja

Trådstartare
Fortsätter ni att ge fodertillskott under betesperioden?
Alla tillskott, mineraler, glukosamin, msm, örter, kiselkur, enzion och allt annat som man kan ge? (Salt gissar jag att de flesta ger.)
Själv har jag satt ut en balja med mineraler och en saltsten. Mitt nya sto ska ha enzion i fodret, men jag vet inte om man måste ge det under sommaren, hade gärna sluppit extra tillskott om det inte spelar så stor roll.

/U

Sv: fodertillskott under betet

fodrar med dodson & horrell, pratat med de som är agentur i Sverige. Och enligt dom om hästarna ska arbetas ska man dra ner kraftfodret till 25 % från vinterfodringen, men då täcker inte de längre vitamin etc. så då måste man tillföra det.

Jag ger alla de vanliga tillskotten + surlyte (efter svettiga pass) varje dag de arbetas, en ledig dag får de nöja sig med fr tillgång på saltet.

Jag rider en lite äldre herre och han får mat efter jag har ridit. Inte så mycket av allt men ändå lite betfor, korn, luzern olja, mineraler och något som är bra för hovarna plus hö och lite halm. Så han har det bra! :)
Han har gått ute ett dygnet runt nu ett tag och har inte så jättemycket bete.

Tack för era svar!
Jag har 3 hästar som går ihop, en 08:a, en ridhäst och ett avelssto. Ridhästen är den glupskaste (ochfetaste ;)) och jag får troligen binda åtminstånde henne om de andra ska få någon mat alls. Betet är än så länge rikligt och det enda jag egentligen känner att jag ska ge är det där enzionet till den ena, resten tror jag att de får..
/U

Men du, om din häst har fri tillgång på gräs (bete) och går utomhus, så behöver den inget vitamintillskott. Den tillverkar vitaminerna själv, i tarmarna. Så då spar du de pengarna.
Har de du pratat med sett betet och kunnat bedömma vad hästen får i sig ute i hagen?

Och om du nu ska ge hästen nåt alls (utöver salt och ev mineraler) så ge det varje dag. Det mår din häst bättre av.

Ge dem salt och ev mineraler som fri tillgång i hagen (sten/balja) så klarar de sig om de har gräs att äta av hela betessäsongen. Och se till att de alltid har vatten att dricka. Då behöver du inte binda nån av dem.

Varför ger du enzion?

Jag ger min häst Vetegroddolja för hudens skull.
Annars får han bara saltsten och en mineralbalja.
Betet innehåller ju allt han behöver.
Naturlig mat ju :)

Ge dem salt och ev mineraler som fri tillgång i hagen (sten/balja) så klarar de sig om de har gräs att äta av hela betessäsongen. Och se till att de alltid har vatten att dricka. Då behöver du inte binda nån av dem.

Varför ger du enzion?

Enligt förra ägaren hade hon ett par hovbölder, men har inte haft det sedan hon började med enzion. Känns lite dumt att inte ge henne. Samtidigt känns det som det finns mycket nyttigheter i betet.
/U

Varför ger du enzion?

igen..
givetvis får de redan fri tillgång på salt och mineraler, det var mest om jag skulle fortsätta ge enzion i sommar, har ingen egen tidigare erfarenhet av det.
/U

Fri tillgång är bra onödigt. Varför fri tillgång och egentligen, varför mineraler på ett bete överhuvudtaget ? Mineraler ser man om det råder brist på genom att gräs kan inte växa om det är allvarlig mineralbrist i backen, och växer inte gräset så får hästen för lite mat villket gör att den går ned i vikt.

Så länge hästarna håller sitt hull så får den i sig det den ska inkls mineraler.

Min får bete, vatten, saltsten och en gång i veckan sin dos med tokosel. Eftersom vi har selesfattiga jordar här i sverige.

Ja, selenfattiga jordar. Men på ett bete är det inte direkt vanligt att en häst får selenbrist. Bete är mycket e vitaminrikt och kan till stor del ersätta selenet. en häst som går på bete gör ju heller inga större/krävande ansträgningar varav brist är rätt osannolikt.

var köper du enzion? värt att testa om det kan hjälpa mot hovbölder!

Senast ändrad:

var köper du enzion? värt att testa om det kan hjälpa mot hovbölder!

Jag har sett det på flera ställer, bland annat Svenska Foder har det. Jag har ingen egen erfarenhet eftersom jag haft kanonhovar på mina hästar så här långt.
/U

Hmmm är det så?!
Ja i så fall kommer jag att skippa det med under betet. Ju mindre desto bättre. Ser ingen vinst i att hålla på att dutta med saker som igentligen inte behövs. Kostar bara pengar och tid. Inget som jag har överflöd vare sig det ena eller det andra ;).

Eftersom mina hästar håller sig blanka och lagom runda så får de inget tillskott över huvud taget. Travaren får betfor efter jobb, endast för att han ska få i sig saltet, han brukar få ett par matskedar. Annars är det gräs, vatten och saltsten som gäller.

Fri tillgång är bra onödigt. Varför fri tillgång och egentligen, varför mineraler på ett bete överhuvudtaget ? Mineraler ser man om det råder brist på genom att gräs kan inte växa om det är allvarlig mineralbrist i backen, och växer inte gräset så får hästen för lite mat villket gör att den går ned i vikt.

Så länge hästarna håller sitt hull så får den i sig det den ska inkls mineraler.

Är det verkligen så enkelt?

Jag har ett sto med föl som går på bete och de är båda i helt ok hull, inget överhull på stoet. Jag ger ett mindre kvällsmål med lusern, havre och mineraler varje kväll just för att hon säkert ska få i sig allt hon behöver (mineralerna då alltså) Har haft mineralbalja men tycker inte att det fungerar. Betet är inte gödslat i år pga att hästarna brukar bli alldeles för runda på det så det känns onödigt. Eller bör sto med föl klara sig på enbart bete om hullet är bra?

Efter ridning kommer jag ge nåt litet tillsammans med en msk salt. Men de har saltsten i hagen så det är inget måste.
Inget utöver det. Betet är både närings-, mineral-, och vitaminrikt när det är ett bra bete. :D

Jag ger glucosamin blandat i någon dl betfor under sommaren, annars får han inget (utom saltstenen då) :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 498
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 633
Senast: Madick
·
M
Foder & Strö Hejsan alla trogna hästvänner! :bow: Har sett under ett program att en häst (naturligtvis) svettas ut väldigt mycket salt under...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Midnightwalker
·
S
Foder & Strö behöver mineraltips, har nu Hippomineral vitlök hemma, men har inte kvar analysgarantin så jag vet inte alls om det passar foderstaten i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka