Fodertips!

E

Extasia_ox

Har ett arabsto på 3 år. Tunnare modellen.
Vad är lämpligt att ge till henne som växer?
Inte Krafft!! eller pelletrerat (kan orsaka kolik)
Allt som är så naturligt som möjligt kan man väl säga.. Havre kan ju
vara lite lurt eftersom en del araber bli knäppa av havre.
Svarthavre kanske..? Men är det någon som har några tips så skulle jag bli jätte tacksam. Just nu går hon på hö/korn/kalk och mineraler-birocca algophos.
 
Sv: Fodertips!

jag tycker personligen om fibergi(bra för hästar som behöver gå upp i vikt eller har svårt att hålla hull). finns några olika sorter att välja på.
alla araber blir inte "knäppa" av havre. har haft ett par stycken för inridning/utbildning. ingen av dom reagerade negativt på havre, har du prövat att ge havre?

sen är det ju beroende på vad hö/hösilaget har för värden. vad som behövs mer.
på sommaren ger jag inte kraftfoder då betena är tillräckliga(om det inte gäller en häst som jobbas givetvis). har saltsten, mineralkrubba och kalkkrubba året om, självservering så att säga :D
 
Sv: Fodertips!

precis, fri tillgång till bra grovfoder som innehåller mycket protein eftersom hon växer fortfarande. havre är annars ett väldigt bra kraftfoder som innehåller de viktiga aminosyror hästen behöver, vilket korn tyvärr inte gör och är därför inte bra att ge till unghästar. det är också bra att du kompletterar med mineraler. ett tips bara. =)
 
Sv: Fodertips!

har du någon källa för att pelleterat foder ger kolik? jag har aldrig hört om det, och då har jag ändå räknat foderstater i 2 år nu och granskar de flesta påståenden..
 
Sv: Fodertips!

ett grannstall gav pelleterat lucern, som inte skulle ge kolik även om det gavs torrt, men kolikanfallen avlöste varandra. när dom började blöta försvann koliken.(ganska känt, hyffsat stort dressyrstall/träningscenter)

fast det har ju inte med tex. kraft att göra.(vet många som fodrar med det, även innan nämda stall och det har inte gett kolik.)
 
Sv: Fodertips!

Va :eek: Pelleterad lucern ska ju alltid plötas det sväller ju som sjutton. Sådant trodde jag större stall kunnde räkna ut :angel:
Beastie syftade nog på resten av kraffts sortiment som är pelleterat. Det älskar min ponny å hon hatar att få det blöt, torrt ska det vara å hon har aldrig fått kolik, trots enbart krafftfoder inne på mornarna.

Off topic: Tycker inte om den pelleterade lucernen, min ponny ohillar den grymt å man måste verkligen muta i den, lucernhacket går iaf i om än motvilligt. Å så har jag ju ingen ponny, eftersom att hon åkte till nya ägarna den 20:e, men det är min ponny endå tycker jag :devil:
 
Sv: Fodertips!

Din häst är otroligt fin :love: Tycker inte att hon är så farligt tanig, hon är ju bara 3 år, och jag antar inte riden så mycket än. Men kan tipsa om Lusern hack och vetekli.
 
Sv: Fodertips!

jo, visst sväller det.:crazy: men leverantören påstod visst att det inte skulle behövas (ganska små pellets).

jag förstod oxå att beastie inte syftade på lucern men jag tror det finns många som "förväxlar" det. att allt pelleterat kan ge kolik.
 
Sv: Fodertips!

Knäpp leverantör, säger jag bara...

Mmm så är det ju, lite tråkigt lucern pellets är inte vad jag inkluderar i pelleterat krafftfoder. Det är ju ett stråfoder.
 
Sv: Fodertips!

ja min granne var på foderkurs i uppsala. där hade dom flesta ridskolor slutat men krafft för att så många av deras hästar fick kolik.
 
Sv: Fodertips!

du kan ju som sagt ge lusern hack, vetekli är dessutom bra för päls/mage mm. du kan ju ge lite soja men jag skulle hellre välja lusernet...ett bra tips är även att ge olja vilket också är bra för magen!
Jag jobbar som beridare i storbrittanien nu och det är ett av dom ledande länderna vad gäller foderkunskap, och här får alla hästar 1 skopa(typ 2 krafftskopor)alfa alfa 3 ggr/dag, som blandas blött med resten av krafftfodret.Alla får dessutom 1 dl olja/mål, och alla står på olika sortes mysli, upp till 4 år står på unghästmysli, försäljningshästarna på en "basmysli", och tävlingshästarna på "rasingmysli" samt "tigeroats vilket är en blandning av svarthavre och vanlig havre.
Samt fri tillgång på hösilage och halm i boxarna.
 
Sv: Fodertips!

ja menar absolut inget on om krafft. (tog som ex) men det är vad jag har lärt mig.. själv så kan jag inte så mkt om foder. har inte haft dom problemen förrut alltid haft hästar som håller hullet bra själva, eller vad man ska säga :). men hände även min förrförra häst att han fick kolikanfall dåochdå, just då så visste vi inte att det kan ha varit krafften som orsakade detta. men efter att våran granne som är en jätte duktig hästmänniska och har hållit på länge var på kurs i uppsala där proffesorer pratade om att just krafften gav kolik. men sånt tycker jag att man får göra som man själv vill och som passar ens egen häst och en själv så klart. så för egen del vill jag helst hålla mig borta från pelletrerat och försöka att hålla mig till så naturligt som möjligt. vi har bra hösilage här oså men här hemma så
tycker dom att jag ska iaf sen till hösten o just nu innan betet ge
henne mer än bara hö/hösilage. och det är jätte kul att se att folk
läser o ger JÄTTE bra tips, tack allihop!!
 
Sv: Fodertips!

Professorer i Uppsala? Heter? Låter inte helt sant faktiskt...möjligen att någon foderföreläsare (kanske ev agronom) skulle sagt det, men professor?
 
Sv: Fodertips!

Kanske det, beror ju på hästen. Vissa hästar är otrolikt känsliga å får kolik anfall utav minsta ändring i foderstaten. Vi hade en privathäst på våran ridskola på privatavdelningen som fick kolik utav ett äpple eller övrigt godis. Man fick inte ge henne något utöver foderstaten som desutom ökades något otroligt sakta, hästen gick på havre. Så det är ju ett utav dom extrema fallen som finns.
Sedan så påstog några i ett stall jag stod i för länge sedan att hästar kan få kolik av för blöt mat, så det finns mycket underhållande missvisande info överalt om foder.
Allt beror ju på hästen, klart det finns hästar som kan få kolik av kraffts pelleterade foder. Men jag tror det hör till dom ej så vanliga fallen.
Hela ena ridskolan här ger dom flesta hästar krafftsd pelleterade foder å ingen av dom får kolik.
Vad har du bestämt dig för att fodra med? jag röstar på lucernhack om din vill äta det, annars är vetekli bra. Jag har provat båda två.
Araber ligger väll emot det lite mera svårfödda hållet skulle jag tro, men inget jag har koll på direkt. Har aldrig ägt eller haft med arab förutom den vi har på ridskolan som jag ridit på 4 ggr.
 
Sv: Fodertips!

Extasia_ox skrev:
ja min granne var på foderkurs i uppsala. där hade dom flesta ridskolor slutat men krafft för att så många av deras hästar fick kolik.
"min" ridskola har fodrat med krafft sålänge jag kan minnas, dvs så länge som jag ridit där (sedan 1990) en häst har haft kolik 2 ggr, men inte pga krafft..
 
Sv: Fodertips!

hillevie skrev:
ett grannstall gav pelleterat lucern, som inte skulle ge kolik även om det gavs torrt, men kolikanfallen avlöste varandra. när dom började blöta försvann koliken.(ganska känt, hyffsat stort dressyrstall/träningscenter)

fast det har ju inte med tex. kraft att göra.(vet många som fodrar med det, även innan nämda stall och det har inte gett kolik.)
i det fallet kan det bero på hästens vattenintag.. vattenkopp försämrar som känt hästens vattenintag, och hästen kanske inte hade saltsten eller salt i maten och drack dåligt pga att den inte var törstig och därför fick kolik? kanske hästen även åt silage istället för hö och inte kände sig törstig av det heller?

eftersom att du inte kan bidra med mer fakta än att hästen åt torr pelleterad lusern och fick kolik kommer ju ingen att veta..

jag kommer aldrig att ge pelleterat foder torrt, och jag kommer förmodligen aldrig att ge müsli då värdena i varje enskild skopa verierar då de tunga bitarna ligger i botten av säcken och de lätta överst..
 
Sv: Fodertips!

det va flera hästar. jo, eftersom det rör sig om högpresterande dressyr hästar(msv-svår klass) vet jag att dom ger salt i fodret. stallet fodrar med hö, ja, dom har vattenkoppar.

dom gav lucernet för att öka protein intaget, men slutade rätt snabbt att ge det torrt-när det började blötas försvann även koliken.

så nog har det haft ett samband. det va alla i stallet rörande överens om.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 113
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 033
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: MissMisty
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp