Fodervärdavtal, är det bra?

J

Joy

Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal.

Jeg har lagt lite till från en anna bra aftal jag har hittat (Tack Boccia för den jätte bra avtal du har skrivet ;))

I princip skal fodervärd betale allt forutom vaccination och försäkring.
Vi ger ett tilskott på 650 kr i md til ekstra träning av fodervärd/häst då hästen nys är indriden. efter sommaren kan den avtal ändra till at vi betaler hovslager i stället.

Tacksam för svar :)

(i'm sorry for the not correct swedish, but i havent gone to school in sweden ;))

*************
FODERVÄRDSAVTAL

Mellan undertecknade parter har denna dag träffats följande avtal:

Fodervärd

Namn:
Personnr:
Adress:
Postadress:
Telefon:


Hästägare

Namn:
Personnr:
Adress:
Postadress:
Telefon:


Häst

Namn:
Härstamning:
Kön:
Färg och tecken:
Ras:
Född:
Mankhöjd:
Reg.nr:
Utbildningsnivå:
Försäkringsnr:

Avtalstid

Avtalet gäller från den XXXX till den XXXX Skulle någon part önska säga upp avtalet under löpande avtalstid gäller en ömsesidig uppsägningstid om 1 månad.
I avtalet ingår en prövotid på en månad, under vilken fodervärden har rätt att häva avtalet om hästen av någon anledning inte fungerar i den nya miljön.

Villkor
- Skada/ sjukdom som ej kan härledas till innan kontraktets undertecknande står fodervärden för försäkringens självrisk. Vid skada/sjukdom som enligt veterinär är att betrakta som förslitningsskada eller att dess uppkomst är innan kontraktets undertecknande står hästägaren för dito

-Hästägaren förbinder sig att hålla hästen fullständigt veterinärvårdsförsäkrad under hela avtalsperioden. Kostnaden för försäkringen betalas av hästägaren.

-Hästägaren förbinder sig att ej sälja hästen till annan under avtalsperioden.

-Fodervärden har rätt att under avtalsperioden träna och tävla med hästen på en nivå anpassad efter hästens och fodervärdens kunskaper.

-Fodervärden förbinder sig att under hela avtalstiden svara för att hästen erhåller god skötsel och vård, samt vaccineras och avmaskas enligt ägarens anvisningar. Kostnaden för vaccination betalas av hästägaren.

- Fodervärden svarar för hovvård. Hovslagare anlitas efter hästens behov (ca. var 6:e – 8:e vecka) och hästen skos med 4 skor.

- Skulle hästen behöva veterinärvård kontaktas ägaren först. Vid akutfall tas dock omedelbart kontakt med veterinär

-I det fall hästens skick avsevärt försämras under avtalstiden beroende på oaktsamhet eller bristande skötsel skall fodervärden ersätta den därigenom uppkomna skadan.

-Fodervärden äger inte rätt till ersättning för hästens eventuella vidareutbildning eller övriga förkovringar under avtalstiden.

- Någon ekonomisk ersättning skall inte utgå till hästägaren.

- Hästägaren betaler fodervärd kr. 650;- pr md til ekstra träning. Dette är giltigt till
2010/07/01 var det avtales om hästäger i stället skal betale hovslager.

- Hästägaren har rätt att hälsa på hästen och se denna riden, enligt avtal med fodervärd.

- Hästen får inte flyttas från XXX, utan hästägers skriftliga medgivande.

- Hästen får inte utlånas till 3. person utan hästägers skriftliga medgivande

-Hästägaren svarar inte för eventuella skador på fodervärden eller tredje man som orsakas av hästen.

-Om hästen kommer till skada under avtalstiden står fodervärden för den villkorsenliga självrisk som hästägaren har att erlägga.

-Under avtalstiden förfogar fodervärden över viss utrustning till hästen enligt separat bilaga. Denna utrustning skall återlämnas till hästägaren i likvärdigt skick i samband med hästens återlämnande.

-Hästen övergår i fodervärdens ansvar, om fodervärden ombesörjer transport, då hästens sista ben beträder någon del av transportfordonet, och om hästägaren ombesörjer transport, då hästens sista ben lämnar någon del av detsamma på av fodervärden anvisad plats.

Brott mot avtalet

I det fall hästägaren eller fodervärden bryter mot överenskommelserna i detta avtal äger den andra parten rätt att omedelbart upphäva detta avtal utan uppsägningstid. Kostnaden för återtransport av hästen i ett sådant fall ersätts av den part som sagt upp avtalet.

Återlämnande

Efter fodervärdstidens utgång eller om hästen lämnas tillbaks efter provtiden skall fodervärden lämna hästen på av ägaren anvisad plats, dock en radie av max.150 km från XXXX
Kostnaderna för återtransporten bekostas av fodervärden. Hästen återgår i ägarens ansvar då hästens sista ben lämnar någon del av transportfordonet på av ägaren anvisad plats.


Tvist

Vid tvist härrörande ur detta avtal eller vid bedömning om kontraktsbrott föreligger skall ärendet överlämnas till allmän domstol.



Undertecknande

Följande avtal, som upprättats i två likalydande exemplar, där parterna fått varsitt, godkännes härmed:

Ort och datum:_________________________________


_______________________________
Hästägare



_______________________________
Fodervärd
 
Sv: Fodervärdavtal, är det bra?

"Skada/ sjukdom som ej kan härledas till innan kontraktets undertecknande står fodervärden för försäkringens självrisk". Och om det inte täcks av försäkringen - då betalar fodervärden ingenting?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 835
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 725
Ekonomi & Juridik Säkert en helt självklar fråga men jag blir så frustrerad så jag måste ändå höra mig för. Har haft hästen utlånad på foder och i avtalet...
Svar
13
· Visningar
1 675
Senast: Nominous
·
Ekonomi & Juridik Avtalstid: Hästen kommer vara i fodervärdens vård from 6/6-14 till och med 6/6-16. Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader i taget...
Svar
13
· Visningar
1 434
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp