Uppställnings Avtal, uppsägningstid vad säger lagen

Fumiko

Trådstartare
Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall.
Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig skriva under.
I uppstallningsavtalet stod det att det var en uppsägningstid på 6 månader.
Jag skrev under avtalet och mailade det till stallägaren samtidigt som jag i samma mail bad stallägaren att maila tillbaka avtalet till mig då hen skrivit under det, vilket hen aldrig gjorde. Jag fick alltså aldrig någon påskrivet kopia från hen.

För ca 1 år sedan sa jag upp avtalet skriftligen (trots att vi enligt min mening aldrig haft något avtal i och med att hen aldrig skrivit under avtalet och mailat tillbaka det till mig)
Jag flyttade min häst från stallet i fråga ganska omgående då min häst skulle på bete men låste in mina saker såsom spånbalar täcken tävlingsspår mm i boxen med hjälp av en kätting och ett hänglås. Jag skulle ju ändå enligt avtalet behöva betala för boxen i 6 månader och ansåg då inte att jag behövde flytta mina saker så länge jag betalade för den.

När jag några månader senare precis innan min uppsägningstid skulle vara över kom tillbaka till stallet för att hämta mina saker som jag låst in i boxen hade stallägaren knipsat av kättingen på min box och hyrt ut min box till en annan häst och mina saker var borta. Jag blev givetvis vansinnig eftersom jag under hela denna tiden betalat hyra för boxen medans stallägaren hävdade att hen enligt avtalet (som hen aldrig skrivit under) hade rätt att utnyttja och hyra ut min box om jag inte utnyttjade den (vilket jag anser att jag gjorde då jag hade mina saker i den).

Vi blev givetvis fruktansvärt osams, särskilt som att många av mina saker som jag låst in var spårlöst borta.

Ca 1 månad efter denna insident så kom det en faktura till till mig på 6 månaders stallhyra (i en klumpsumma) Jag bestred givetvis denna faktura och påpekade att jag redan betalt min uppsägningstid på 6 månader varpå stallägaren säger att enligt ditt avtal har du en uppsägningstid på 12 månader och om du inte betalar fakturan omgående så drar jag det till tingsrätten.

Jag vägrade givetvis betala.

1 månad senare så kom det en påminnelse på fakturan som jag också bestred.

Sen i dag så fick jag papper från tingsrätten där hen stämmer mig på 6 stallhyror, plus ränta på stallhyrorna (varav 3 av dessa stallhyror avser mars; april, maj och inte ens har inträffat ännu) han kräver mig också på kostnaden för hens stämningsansökan samt för kostnad för 1 timmes juridisk rådgivning.

Som ”bevis” till tingsrätten har han skickat med det avtal jag mailade hen 3 år tidigare men som hen aldrig skrev under men där det stod 6 månaders uppsägningstid har hen strykit detta med en vanlig penna och för hand skrivit 12 månaders uppsägningstid samt signerat med sina initialer ute i kanten. Mina initialer finns ju givetvis inte ute i kanten då detta är något han skrivit dit i efterhand 3 år senare.

Så min fråga är kan man verkligen göra så? Är det verkligen lagligt att gå in och ändra i ett avtal i efterhand utan den andra partens godkännande och kan verkligen en domstol döma till hens förmån i ett sådant fall? Och vad skall jag svara tingsrätten som kräver att jag svarar dem inom 2 v annars har hen vunnit målet?
 
Spontant tänker jag att du genom att underteckna avtalet har godkänt det. En överenskommelse behöver ju inte vara skriftlig.
Däremot låter tillägget om ändringen av avtalstiden inte korrekt alls som jag har svårt att se att en domstol skulle anse som giltig.

När någon vill stämma en och hänvisar till kontakt med jurist ska man tänka på att juristen alltid får betalt oavsett utgången.

Mitt råd är att du själv kontaktar en jurist för att fråga om råd.
 
Självklart har jag kvar ALLA mail. Både mailet där hen skickade avtalet till mig och mailet där jag mailade det påskrivna avtalet till hen där det INTE fanns några handskrivna ändringar.
Då borde du väl kunna lämna det som underlag till tingsrätten och visa att du redan har betalat för hela uppsägningstiden?
Bra att du har allt sparat!

Låter som ett riktigt pucko. Sjukt lång uppsägningstid redan från början dessutom..
 
Självklart har jag kvar ALLA mail. Både mailet där hen skickade avtalet till mig och mailet där jag mailade det påskrivna avtalet till hen där det INTE fanns några handskrivna ändringar.
Har du en hemförsäkring har du rättskydd inkluderad i den. Ta råd från en jurist. Med jurister advokater , de får tala med varandra. De gillar att prata med varandra. De talar med varandra så är tipset att alltid vänta hela tiden ut i alla svar. Det är så det går till och det brukar enervera motparten om den inte vet om det med svarstiden. Svarstiden är väl kotym en månad?
 
Spontant tänker jag att du genom att underteckna avtalet har godkänt det. En överenskommelse behöver ju inte vara skriftlig.
Däremot låter tillägget om ändringen av avtalstiden inte korrekt alls som jag har svårt att se att en domstol skulle anse som giltig.

När någon vill stämma en och hänvisar till kontakt med jurist ska man tänka på att juristen alltid får betalt oavsett utgången.

Mitt råd är att du själv kontaktar en jurist för att fråga om råd.
Ja, jag godkände ju 6 månaders uppsägningstid (vilket jag redan betalat) men inte 12.

Och jag är inte jätteduktig på vad man får och inte får göra i ett avtal enligt svensk lag men att i efterhand gå in och ändra i ett avtal utan den andra partens godkännande tycker jag inte låter rimligt för om det var tillåtet att göra så så finns det ju ingen anledning att skriva ett avtal överhuvudtaget från första början om det ändå inte är något som gäller....

Och är det ens lagligt att ha 12 månaders uppsägningstid på en box?

Enligt vad jag kan läsa i hyreslagen så är den längsta uppsägningstiden 3 månader.....
 
Ja, jag godkände ju 6 månaders uppsägningstid (vilket jag redan betalat) men inte 12.

Och jag är inte jätteduktig på vad man får och inte får göra i ett avtal enligt svensk lag men att i efterhand gå in och ändra i ett avtal utan den andra partens godkännande tycker jag inte låter rimligt för om det var tillåtet att göra så så finns det ju ingen anledning att skriva ett avtal överhuvudtaget från första början om det ändå inte är något som gäller....

Och är det ens lagligt att ha 12 månaders uppsägningstid på en box?

Enligt vad jag kan läsa i hyreslagen så är den längsta uppsägningstiden 3 månader.....
Så länge parterna är överens får man avhandla om vad som helst.

Och ett muntligt avtal har samma värde som ett skriftligt, svårigheten är att bevisa vad man kommit överens om.

Att försöka ändra avtalstiden som du beskrivit låter som ett försök till bedrägeri/förfalskning, jag vet inte vad brottsrubricering skulle kunna vara, men det är mycket långt ifrån okej.
 
Då borde du väl kunna lämna det som underlag till tingsrätten och visa att du redan har betalat för hela uppsägningstiden?
Bra att du har allt sparat!

Låter som ett riktigt pucko. Sjukt lång uppsägningstid redan från början dessutom..
Ja, ett riktigt pucko.
När jag googlade på stallägaren i fråga så visade det sig att jag inte är den första som haft problem med hen. Personen verkar vara välkänd i hästvärlden som en riktig idiot och är dömd i flera brottsmål.
 
Så länge parterna är överens får man avhandla om vad som helst.

Och ett muntligt avtal har samma värde som ett skriftligt, svårigheten är att bevisa vad man kommit överens om.

Att försöka ändra avtalstiden som du beskrivit låter som ett försök till bedrägeri/förfalskning, jag vet inte vad brottsrubricering skulle kunna vara, men det är mycket långt ifrån okej.
Precis vad jag också anser.
Man kanske borde polisanmäla det?
Mig veterligen är det inte heller lagligt att knipsa upp mitt lås och sno minasaker (eller vart de nu tagit vägen borta är de i alla fall)
 
Lär inte bli något problem med tingsrätten, lämna bara över hela din dokumentation inkluderad inbetalningarna för hyran så löser det sig. Gör även en polisanmälan om försök till bedrägeri (förfalskad kontrakt), egenmäktigt förfarande (klippa upp låset till boxen under hyres/uppsägningsperioden samt stöld av förvarad utrustning i samma väva. Utrustningen och låst box kan ju bli svår att bevisa om du inte har fotat det, men försök till bedrägeri lär ju gå lätt som en plätt om all dokumentation finns. (Finns ju metataggar i mailen och filer som bevisar ursprungsdato).
 
Ja, jag godkände ju 6 månaders uppsägningstid (vilket jag redan betalat) men inte 12.

Och jag är inte jätteduktig på vad man får och inte får göra i ett avtal enligt svensk lag men att i efterhand gå in och ändra i ett avtal utan den andra partens godkännande tycker jag inte låter rimligt för om det var tillåtet att göra så så finns det ju ingen anledning att skriva ett avtal överhuvudtaget från första början om det ändå inte är något som gäller....

Och är det ens lagligt att ha 12 månaders uppsägningstid på en box?

Enligt vad jag kan läsa i hyreslagen så är den längsta uppsägningstiden 3 månader.....
Det beror på om det är bara en boxplats du hyrt eller om det ingått någon service. Finns lagar som styr till viss del
 
Precis var därför jag skrev ev. Men det jag motsatte mig var ditt påstående om att man kan avtala om vad som helst bara man är överens. Det är ett väldigt felaktigt påstående.

Visst kan en avtala hur som helst. Frågan är väl närmast om det håller vid en prövning. Jag kan avtala om en kortare uppsägningstid av lokalhyreskontrakt, men vid en rättslig prövning riskerar jag att det blir 9 månader. Är en överens är det inget problem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Ekonomi & Juridik Säkert en helt självklar fråga men jag blir så frustrerad så jag måste ändå höra mig för. Har haft hästen utlånad på foder och i avtalet...
Svar
13
· Visningar
1 675
Senast: Nominous
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 646
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp