Bukefalos 28 år!

Fodervärdskontrakt

S

sodapop

Jag ska antagligen låna ut min häst till ett par bekanta, tanken är att jag ska forsätta betala en del, ca tusenlappen varje månad (ex. skoning och försäkring) och då få möjlighet att rida henne på helgerna. Resten av kostnaderna ska de stå för samt all skötsel.

Nu funderar jag lite kring det här med kontrakt osv. hur pass ingående behöver man vara egentligen? Jag är väldigt noggrann med skötseln av min häst och jag vet att de är noggranna - annars hade det ju inte varit aktuellt och ställa henne där. MEN man har hört så mycket negativt om folk som fått tillbaka skadade hästar, omusklade hästar osv. och en del har uppkommit pga. slarv m.m. Sedan har jag mina bestämda åsikter t.ex. om hur mycket jag vill hon ska gå ute varje dag, att hon ska hästkompisar i hagen, vad hon har för minimigiva på hösilaget, att hon t.ex. ska gå med boots i hagen när hon är broddad osv.

Hur pass mycket är relevant att skriva ner i kontrakten? Eller ska man skriva en extra skötsel-lapp om hur jag tycker att hon ska skötas t.ex? Jag funderar också på om man ska vet besiktiga innan hon åker? eller är det överdrivet? Hon är ju frisk för dagen. Men man blir lite orolig Om det nu mot förmodan skulle hända någonting, och om det händer någonting och hästen skadar sig och behöver vet. vård t.ex., vem ska betala de kostnaderna? Hon har ju en ordentlig försäkring och peppar peppar så har hon hittills varit frisk och fräsch under de åren jag haft henne men man vill ju ändå vara på den säkra sidan!

Tanken är att hon ska vara utlånad fram till sommaren (ev sommarmånaderna också) så att jag kan komma på fötter och få ordning på en del saker i mitt liv som är lite röriga just nu, har lite problem med att kroppen inte samarbetar riktigt (ganska tungt jobb) , jag ska börja plugga på distans så tiden räcker inte riktigt till och jag känner att jag inte riktigt är motiverad eller orkar hålla i gång ridningen riktigt just nu. Har dåligt samvete för att hon bara står och jag inte orkar ta tillvara på henne ordentligt så därför ser jag det som ett alternativ att låna ut henne en period.

Men jag är rädd om min pärla :love: och vill såklart att hon ska ha det bästa.


Det känns dock tryggt, att tjejen som ska rida henne, rider på ungefär samma sätt som mig (har ridit för samma tränare) och hon har även fått hjälp av mig med ridninigen tidigare genom åren. Dock är hon ung, men det är en snäll häst - men ändå stor och stark. Men föräldrarna är engagerade till tusen och ställer verkligen upp för henne och vill att hon ska kunna utöva sitt intresse och hon har duktiga ryttare omkring sig.

Det jag funderar kring mer är dock, att OM säg till t.ex. att tjejen blir rädd och vill lämna tillbaka hästen. Jag TROR inte att det kommer hända men det kan ju ändå vara ett tänkbart senario, hur gör man då? Jag är inte säker på att jag kommer kunna ta tillbaka henne i en handvändning utan måste kanske ha ett par veckor till mig. Bör vi göra upp med någon slags uppsägningstid också? För båda parters skull.

Tacksam för råd och tips från er som har erfarenheter om detta!
 
Sv: Fodervärdskontrakt

En fundering till dök upp, hur ska man göra med utrustningen? Jag skickar med utprovad sadel, träns, täcken, borstar mm. men vad gör man med sådant om någonting går sönder? Ska man "ta det" eller bör man göra upp en lista om ersättning också? jag vet dock att det är personer som är mycket noggranna med skötseln av utrustningen men man vill ändå tänka igenom tänkbara scenarion så att det inte blir några konflikter..
 
Sv: Fodervärdskontrakt

Det finns färdig utformade kontrakt för detta, där står en hel del med faktiskt.
Det går självklart att utforma själva också, men det är lättast att utgå ifrån ett färdigt exemplar åtminstånde då de har alla viktiga delarna redan så man inte glömmer sånt som faktiskt är till grund.

Besikta hästen är alltid bra för att båda parter ska ha svart på vitt!
Vad gäller utrustning så har jag t.ex. själv skrivit in en sådan klausul att om den skadas på något vis utöver vardagligt slitage så ersätts det av fodervärd. Med tanke på att du eventuellt också ska använda utrustningen under tiden så får man ju komma fram till någon lösning.

Mitt råd är att börja åtminstånde med ett färdig tryckt kontrakt, skriv in mer i det eller plocka delar ifrån det för att utforma ett eget. Var bara noga med att båda parter är överens och förstår alla punkter i kontraktet så att det inte blir missförstånd senare. Vad gäller skötseln så kan man ju skriva in vissa direktiv men jag kan tycka att för mycket skapar bara problem snarare..du kan också länka de direktiven till att om hästen ex inte haft boots på sig när hon har broddar och skadar sig så resulterar det i att fodervärden är skyldig eventuell ersättning för det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 122
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 821
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 749
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 206
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp