Fodervärdskontrakt?

gadriel

Trådstartare
Jag ska ev. vara fodervärd under sommaren och behöver lite hjälp med kontraktet. Vad brukar det normalt stå i ett sådant kontrakt? Jag står för hovslagare tänkte jag, även bete och foder förstås. Men sen då?

Om t ex hästen blir skadad, vem betalar veterinär? Om hästen blir halt och inte kan ridas på hela sommaren, hur gör man då?

Något mer som bör stå med i kontraktet?
 
Se till att hästen är försäkrad är den inte det så kan veterinärkostnaderna bli väldigt höga om något skulle hända. :( Vill inte ägaren försäkra hästen skriv då tydligt i kontraktet att ägaren ska betala alla kostnader vid skada eller att ni då får lägga ut en viss summa men inte mer än det som skrivs i kontraktet......

:bump:
 
Det finns färdiga kontrakt att köpa i en vanlig ridsportsaffär, jag rekomenderar dig att köpa ett sånt. Då glömmer man ingenting och det finns färdiga alternativ att bara kryssa för. De är gjorda av jurister, så då minimerar man risken för problem.
 
Vanligast är att ägaren betalar försäkringen och du betalar självrisken om något händer. Om hästen råkar bli halt eller på något annat sätt oridbar så är det ditt ansvar att se till att den blir frisk innan den återlämnas till ägaren. Har du riktig otur så kan du bli ståendes med oridbar häst hela sommaren.

De färdigskrivna kontrakten som finns i butikerna är riktigt bra, de täcker det mesta!
 
Jag är itne hundra på att hon har försäkring på honom, men i så fall kan jag väl knappast stå för skadekostnader, kan ju blir hur höga osm helst :crazy:.

Ska köpa ett sådant. Om jag nu ska ha honom. :)
 
Ni får reglera i kontraktet hur ni ska göra med vet.kostnader. Det är viktigt! Om du skriver på kontraktet utan att skriva in en specialklausul om vet.kostnader kommer du att bli ersättningsskyldig för hela beloppet om något händer, även om kostnaderna är skyhöga.
 
Jag ska ev. vara fodervärd under sommaren och behöver lite hjälp med kontraktet. Vad brukar det normalt stå i ett sådant kontrakt? Jag står för hovslagare tänkte jag, även bete och foder förstås. Men sen då?

Om t ex hästen blir skadad, vem betalar veterinär? Om hästen blir halt och inte kan ridas på hela sommaren, hur gör man då?

Något mer som bör stå med i kontraktet?

Om ni använder/skriver under det köpta, "färdiga" kontraktet och följer den (alltså EJ skriver dit EGNA punkter/överenskommelser separat) så blir du 100% ansvarig för hästen under fodervärdsperioden! Du blir som en "tillfällig ägare".
Det är då helt o hållet DITT ansvar att hålla hästen välmående och behandla den vid behov osv. så om du INTE vill ha det ansvaret får du fråga ägaren om ni kan komma överens om annat... och skriva dit det själva.

Skriv också, (FÖRUTOM det som redan står "färdigt" i kontraktet om avtalsperiod/uppsägning av den), en UPPÄGNINGSTID på X- antal veckor OM någon av er PLÖTSLIGT skulle vilja säga upp det... Som t ex om hästen skulle plötsligt bli halt/sjuk och du ej vill ha kvar den.
Om det bara gäller över sommaren tycker jag att en uppsägningstid på 2 veckor är lämplig (eftersom det är så KORT tid). Men det får ni ju komma överens om sinsemellan.
Det är en väldig trygghet att ha denna "punkt" med så att man KAN säga upp det vid plötsliga händelser... Skulle ju kunna vara att du själv råkar ut för en olycka och blir sängliggande/bryter benet flera veckor/hela sommaren :crazy:, då är det ine så kul att betala för en häst som man ändå inte kan nyttja. allt kan hända!
Eller att du helt enkelt inte TRIVS med hästen!

Lycka till! :banana:
 
Som t ex om hästen skulle plötsligt bli halt/sjuk och du ej vill ha kvar den.

Riktigt så enkelt är det inte. Som fodervärd ansvarar man om att hästen återvänder till ägaren i perfekt skick, dvs. frisk (förutsatt att den var det innan, samt att besiktning gjorts).
Alltså kan man inte bara lämna tillbaka hästen för att den råkat bli sjuk och inte kan ridas, utan hästen måste först behandlas hos fodervärden och bli frisk. Detta förutsatt att ägaren inte vill ta hem den sjuka hästen och behandla den hemma. I dessa fall är det dock fodervärden som är betalningskyldig för behandlingen till sjukdomensom uppkommit under fodervärdsskapet.

Detta om inget annat skrivits in i kontraktet.
 
Tack för hjälpen alla. Tyvärr så har det kört ihop sig med betet i sommar så jag kommer inte ta hästen på foder men det lär bli aktuellt om något år i vilket fall, och då vet jag lite mer vad som gäller :bow:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 135
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Solstig
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 234
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp