Hyra ut avelssto, vem betalar eventuella veterinärutgifter (skada)?

sorbifolia

Trådstartare
Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon endast "lånade magen", men av olika anledningar blev det att hon hämtade hem henne till sitt eget stall mot slutet av dräktigheten, och att hon (stoet) ska stanna där tills att fölet är avvänd.

I det ursprungliga kontraktet där det står att stoet ska stå på mitt stall och att jag ska sköta henne dagligen, står det också att jag ansvarar för eventuella sjukdomar eller skador som inte är relaterade till dräktigheten. Vilket känns helt rimligt för ett "låna mage" avtal tycker jag. Men om hästen flyttas till ett nytt stall så jag inte har hand om den längre, så tänker jag att då är det den som lånat hästen som får ta eventuella utgifter om den behöver veterinär (såklart inga gamla skador som funnits innan eller så) - eller verkar det helt orimligt? Jag menar om t.ex. hästen får kolik, eller skadar sig på någonting i hagen, så är det ju inte MITT fel, när jag inte har hand om varesig häst eller stall/hage/utfodring? Eller hur brukar man göra vid utlån av avelsston, jag tänker att det skiljer sig lite från foderavtal på en ridhäst...?
 
Ja, vi försöker komma överens, men hon säger att det vanliga vid foderavtal är att den som lånar hästen endast ska betala för skador som uppkommer när den rids, och att eftersom mitt sto bara går i hagen hos henne så kan inte hon hållas ansvarig om det händer något. Typ. Och det håller inte jag riktigt med om....
 
Ja, vi försöker komma överens, men hon säger att det vanliga vid foderavtal är att den som lånar hästen endast ska betala för skador som uppkommer när den rids, och att eftersom mitt sto bara går i hagen hos henne så kan inte hon hållas ansvarig om det händer något. Typ. Och det håller inte jag riktigt med om....
Har man ansvaret för hästen och har den i sin vård betalar man väl ändå för skador utanför ridningen också?

Eller hur menar hon? Att hon bara skulle bekosta ev skador om hon rider men inte om hästen halkat omkull i stallgången när hon borstar inför en ridtur?
 
Ja, vi försöker komma överens, men hon säger att det vanliga vid foderavtal är att den som lånar hästen endast ska betala för skador som uppkommer när den rids, och att eftersom mitt sto bara går i hagen hos henne så kan inte hon hållas ansvarig om det händer något. Typ. Och det håller inte jag riktigt med om....
Nä det låter ju helknäppt. Så om hon fodrar med något dåligt så ska du stå för eventuella kostnader. Eller om något i boxen skadar hästen. Nä aldrig i livet.
 
Ja, vi försöker komma överens, men hon säger att det vanliga vid foderavtal är att den som lånar hästen endast ska betala för skador som uppkommer när den rids, och att eftersom mitt sto bara går i hagen hos henne så kan inte hon hållas ansvarig om det händer något. Typ. Och det håller inte jag riktigt med om....
Det är inte det vanliga! Aldrig hört något så dumt, fodervärden ansvarar för hästen oavsett om den rids eller inte vid tiden för skadan, sedan om det är ägaren eller fodervärden som står för försäkringen är även det något man måste komma överens om.

Säger som de övriga, klara papper på vad som gäller eller ta hem hästen. 😡
 
När jag har lånat ut på foder (massa år sedan och ej avelssto) så stod det i kontraktet att jag som ägare står för hästens försäkring (den årliga premien) och att vid skada i fodervärdens vård betalar fodervärden alla kostnader inkl ev transport till och från klinik.

Om skadan uppnår och eller går över självrisken så försäkringen behöver utnyttjas betalar även fodervärden självriskkostnaden + rörliga % av denna.

Jag tänker att detta borde ju även gälla vid utlånande av avelssto. Och det skulle ha gjorts ett nytt kontrakt innan hästen lastades och flyttades. Men lätt att vara efterklok.

Vad händer om stoet behöver akutvård vid förlossning? Stoet skadas eller t o m dör? Det bör ni såklart också prata om (tyvärr)
 
Nu har vi kommit överens om att vi delar självrisken som försäkringen inte täcker 50/50. Vill inte bråka för mycket, jag har ju uppenbart klantat mig som inte omförhandlat kontrakten innan flytt, och det känns viktigt att försöka ha en god ton vidare.

Fölet föddes i maj och allting kring det gick bra, så enligt plan hämtar jag hem stoet i januari. Vore sjukt bökigt för mig dessutom att ta hem dom nu mitt i pågående utomlandsflytt... och troligen en mkt dyrare lösning för oss båda.
 
Ja, vi försöker komma överens, men hon säger att det vanliga vid foderavtal är att den som lånar hästen endast ska betala för skador som uppkommer när den rids, och att eftersom mitt sto bara går i hagen hos henne så kan inte hon hållas ansvarig om det händer något. Typ. Och det håller inte jag riktigt med om....
Dumheter, tycker jag! Har aldrig varit med om annat än att fodervärden tar "allt".
 
Ja, vi försöker komma överens, men hon säger att det vanliga vid foderavtal är att den som lånar hästen endast ska betala för skador som uppkommer när den rids, och att eftersom mitt sto bara går i hagen hos henne så kan inte hon hållas ansvarig om det händer något. Typ. Och det håller inte jag riktigt med om....
Hon har väl hästen som motsvarande fodervärd? Och är väl då oftast ansvarig för ev skador som uppkomner under tiden.

Tråkigt att ni missade detta i kontraktet när ni ändrade planen. Vet ej vad som gäller nu rent juridiskt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 845
Hästmänniskan Bästa buke, varning för långt inlägg. Behöver skriva av mig. På gården jag bor på bedrivs det hästverksamhet. Detta föranleder att vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 327
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 454
Senast: QueenLilith
·
Avel Hur ser marknaden ut för avelsston i dessa mindre bra tider? Finns det ens någon marknad öht? Själv tycker jag att det är relativt få...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 692
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp