Fodra enbart efter ritt?

G

Gisburne

Några här har sagt att de enbart ger kraftfoder efter ansträngning och inte under vilodagar - under betet alltså. Ni som kan foder, är det ett bra sätt att stödfodra, eller blir magen störd av det? Jag rider mitt sto cirka 5 dagar per vecka nu, och skulle gärna tillföra lite extra foder för att försäkra mig om att jag inte "stjäl" hennes hull i och med motionen, eftersom hon är ganska tunn. Går på ganska magert bete just nu, förhoppningsvis växer det till sig nu när värmen är på väg tillbaka. (Det är tillräckligt bete, såklart, men inte så att det finns gräs i obegränsade mängder.) Dessvärre har jag ingen möjlighet att åka till stallet 7 dagar per vecka, och stallvärdens åtaganden under sommaren innefattar inte kraftfodergivor. (Speciellt inte till en enda häst i en stor flock...) Så jag funderade på om det kan vara bra att ge kraft när jag är där och rider, men inte på hennes vilodagar. Vad tycker ni?

Och nästa fråga, vad ger man då för foder? Tunn som sagt, fullblod, precis igångsatt efter ett års vila... Kan olja, luzern eller korn vara nåt? Betfor? Havre?
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag ger mitt varmblod lusern fast hon går på bete. Dock i mindre mängd än i vintras. Till det får hon också kli och olja. Det funkar på henne, som har lätt att falla ur. Det bästa är väl om man kan ge dem 7 dagar i veckan, men kan du ge så ofta som 5 dagar i veckan borde det gå bra tror jag.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Det där har jag också funderat på för så har jag löst det med min häst under betesperioden. Så efter jag har ridit eller om han får komma in ändå någon dag så ger jag honom lite kraftfoder, inte en väldans massa men så han får lite extra med tanke på att han rids och det tar väl lite?

Vill också gärna veta hur pass bra det är för hästen, eller hur pass dåligt :smirk:
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag ger min travare varje dag. Han behöver det för han tränar som vanligt även under betet.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag kan tillägga att min häst får kraftfoder varje dag, så jag kan inte uttala mig om hon skulle må dåligt av att få bara 5 ggr/vecka. Men det borde funka tycker jag...
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Tack alla! :bow: Fler med åsikter?

Skulle det kunna fungera att ge henne några dl havre och kornkross, blandat med olja och kanske luzernhack? Det känns lite taget ur luften, men hon gick på en foderstat innehållande det, samt betfor, (fast flera kilo av havren och kornet) när hon var tunn och gick i regelbunden träning förut, och det fungerade superbra! Hon la på sig, byggde muskler och såg kanonfin ut! Vill så gärna tillbaka till det, och nu när hon får anstränga sig varje gång jag rider, för att hon är så otränad, så känns det extra viktigt att hon blir stödutfodrad på något sätt.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag brukar stöd fodra med lite kraft efter motion... mitt varmblod blir oxså lätt väldigt tunn...
men jag skullle tom med vilja att hon går upp ännu mer...men sommaren har ju bara börjat så jag avvaktar i väntan på att dom ska släppa sin på det fina sommarbetet.
;)
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Är det ingen annan där som har häst? Som skulle kunna hjälpa dig, eller är det bra stallägaren?
Jag gav min islänning! varje dag förra sommaren för att inte störa magen. Mer när vi red och lite när vi inte red.
Om du inte har betfor kan man ju göra i ordning i förväg.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Gisburne skrev:
Tack alla! :bow: Fler med åsikter?

Skulle det kunna fungera att ge henne några dl havre och kornkross, blandat med olja och kanske luzernhack? Det känns lite taget ur luften, men hon gick på en foderstat innehållande det, samt betfor, (fast flera kilo av havren och kornet) när hon var tunn och gick i regelbunden träning förut, och det fungerade superbra! Hon la på sig, byggde muskler och såg kanonfin ut! Vill så gärna tillbaka till det, och nu när hon får anstränga sig varje gång jag rider, för att hon är så otränad, så känns det extra viktigt att hon blir stödutfodrad på något sätt.


självklart fungerar det.
om hästen inte ser fin ut håller hull och muskler på enbart bete, så måste kraft/stöd fodring till! så enkelt är det ju. Gräset är ju grov fodret i detta fallet, och räcker inte grov fodret får man stöd fodra. Ingen skillnad alltså mot när de äter hö/silage som grovfoder... man måste se till hur hästen ser ut och fungerar.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag tror att det skulle funka att fodra enbart efter ridning för magens skull, eftersom man i det fallet inte behöver ge så mycket kraftfoder. (Att stödfodra en häst med större mängder kraftfoder för att betet inte räcker enbart några dagar i veckan skulle jag däremot inte testa, men om man ger bara för att "kompensera" en stunds ridning blir det ju inga stora mängder)
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag ger vissa av mina hästar extra kraftfoder bara i samband med ridning.
Och det fungerar bra.
Men det är då hästar i bra hull.
Jag ger ett färdigfoder i pelletsformat.

Den gamla hästen får pellets med olja på, varje dag.

Det är säker mycket bättre med kraftfoder på riddagar än inget kraftfoder.
Men bäst för en tunn häst är nog i alla fall varje dag.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag kommer också bara att ge min ponny blötmat efter jag har ridit.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Tack igen! :)

Drar slutsatsen att en mindre mängd (mindre än ett kilo) kraftfoder kan fungera att ge henne enbart efter ridning, cirka 5 dagar per vecka alltså.

Men eftersom gräset inte är analyserat på samma sätt som hö/hösilage, hur vet jag exakt vilka mängder jag bör ge av vad? Spelar det ingen roll under betet? Vill ju inte ge fel saker, och inte i onödiga mängder... Och hur många deciliter olja kan man ge? Förut har jag för mig att hon fick 1 dl varje dag under medelhård träning, men då fick hon ju i sig flera kilo luzern, kornkross och havre också, så den totala fettmängden per dag var ju mycket större.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Man ger givetvis samma foder som man ger när den står på stall.MEd samma menar jag inet samam mängd men samma "grundfoder" eftersom magen redan är inkörd på det.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Du får helt enkelt ha koll på hästen. Det är ju omöjligt att veta exakt vilka mängder av olika saker hästen behöver, man vet ju varken exakt vad gräset innehåller eller exakt hur mycket hästen klämmer i sig. Ett välskött bete (=inte förvuxet, men inte så hårt betat att det är ont om gräs) är tillräckligt näringsrikt för att de flesta normalridna hästar ska hålla hullet gott och väl. Olja är ju 100% fett, och man ska ju inte ge hästen för mycket fett vid ett och samma tillfälle. 75 g fett/100 kg häst och fodringstillfälle sägs vara OK, så du kan nog ge ½ dl/100 kg häst om du vill ge så mycket om du dessutom ger (mindre mängder) andra fettrika kraftfoder.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jo, fast hon har stått hos fodervärd och jag har ingen aning om vad de har fodrat henne med, förutom fri tillgång på hösilage... :crazy: De prövade havre ett tag, men hon blev för stissig, det är det enda jag vet, dessvärre.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Okej, tack! Jo, jag förstår att ingen kan säga exakt vad hon ska ha, men jag tänkte att det kanske finns någon grundregel som "ni foderkunniga" känner till! :D Ska prova med störst mängd kornkross plus lite havre, och lite olja.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Bete är väldigt proteinrikt.
Kvot runt 10-11.
Så bäst effekt får du av att tillsätta energi.
Olja, spannmål t.ex.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Att bara ge kraftfoder ibland är inte bra...då är det i så fall bättre att bara ge grovfoder/ha hästen på bete eller ge en pytte mängd kraftfoder varje dag. Under betet kan man ge en pytte mängd av de kraftfoder som hästen normalt får för att magens upptagningsförmåga inte ska försämras så mycket.
Vid förändringar i foderstaten tar det ca 3 veckor innan upptagningen blir optimal igenn.
Detta betyder att om du ändrar foderstaten, slumpmässigt ger kraftfoder eller lägger till eller drar ifrån olika fodermedel så rubbar du balansen som finns för att upptagningsförmågan ska vara optimal. Vilket i sin tur ger ett försämrat näringsupptag.
Därför är det inte bra att ge kraftfoder ibland eller bara ge betfor när hästen ska tävla mm mm...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Då finns det inte så mycket att göra då, då får hon vara tunn tills jag köper eget stall...
 

Liknande trådar

Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: Korven
·
Hästvård Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl. En...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Niela
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 387
Senast: Tinuri
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 091
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp